شهرسازی سالم با پس‌گیری فضاهای شهری محقق می‌شود

عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه تربیت مدرس گفت: معنا و مفهوم فضای شهری برای توده مردم و بسیاری از شهرسازان هنوز به خوبی روشن نشده است متأسفانه شهرها در سیطره خودروها قرار دارد، و آنها مهمان‌های ناخوانده‌ای هستند که وقت آن رسیده است که سیطره آنها بر فضاهای شهری کم شود.

سید مهدی خاتمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: رویکرد شهرسازی اجتماعی بر این تاکید دارد که حتی اگر کالبد ساخته شود، اما روابط اجتماعی به درستی دیده نشود، همان فضا به فضایی بی روح تبدیل می‌شود.

وی افزود: برخی فضاهای شهری کالبد ارزشمندی نیز ندارند، اما هیجان و شور در بین شهروندان حاضر در همین فضا وجود دارد، اصل در فضا روابط اجتماعی و نشاطی است که دیده می‌شود البته توجه به کالبد در کنار ایجاد روابط اجتماعی در فضاهای شهری منافاتی با یکدیگر ندارد، اما بهتر این است که هر دو شاخص در کنار هم مورد توجه قرار بگیرد.

این کارشناس گفت: با ایجاد یک کالبد مناسب و بی توجهی به خواست‌ها و نیازهای مردم در آن محیط، طرح با شکست مواجه می‌شود یکی از مهم‌ترین پارامترها در شهرسازی اجتماعی، مشارکت مردم است، اگر بهترین فضا فراهم باشد، اما مردم آن را نخواهند و از آن استقبال نکنند، دیگر شوری از حضور مردم در آن فضا نیست.

وی خاطرنشان کرد: یکی از فلسفه‌های شهرسازی اجتماعی این است که در مراحل مختلف طراحی شهری تا می‌توان باید نظر و مشارکت مردم را مدنظر قرار داد و بسیار مهم است که بحث‌های مرتبط با شهرسازی و روابط شهری دیگر از بالا به پایین نباشد.

خاتمی با اشاره به باز پس گیری فضاهای شهری و اهمیت تحقق شهرسازی سالم تصریح کرد: معنا و مفهوم فضای شهری برای توده مردم و بسیاری از شهرسازان هنوز به خوبی روشن نشده است متأسفانه شهرها در سیطره خودروها قرار دارد، و آنها مهمان‌های ناخوانده‌ای هستند که وقت آن رسیده است که سیطره آنها بر فضاهای شهری کم شود.

وی اظهار کرد: این روند در بسیاری از نقاط دنیا شروع شده است به این فرآیند بازپس‌گیری (Reclaiming) می‌گویند و این بدین معنا است که فضاهایی را که خودرو از مردم گرفته است را به نفع توده مردم و استفاده انسانی باز پس بگیریم.

این کارشناس حوزه شهرسازی افزود: در شهر فضاهای زیادی برای حضور خودرو مثل میدان و تقاطع وجود دارد و به آن بسیار اهمیت زیادی داده می‌شود در حالی که شهر فضاهای کمی برای حضور شهروندان دارد. همین فضاهای شهری نیز به صورت پارک شهری است که باز هم افراد به صورت منفرد در آن حضور پیدا می‌کنند، البته وجود چنین فضاهایی در شهر لازم است، اما فضاهای شهری یا پاتوق‌هایی که مشوق روابط اجتماعی باشند در شهرهای ما بسیار کم است.

کد خبر 521312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.