تسهیل شرایط ورود به بازار کار دانشجویان با اجرای طرح "پویش"

«دانشجویان در دوران طلایی تحصیلات دانشگاهی توان آموزشی و اجرایی بسیار بالایی دارند و طرح پویش امکان اشتغال همزمان با تحصیل را برای آنان فراهم می‌کند.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در قالب طرح "پویش" با نیت جذب، اعطای بورس تحصیلی و تضمین اشتغال اقدام به پذیرش رایگان دانشجو در رشته‌های مهندسی معدن و زمین شناسی کرده است. نقش آموزش و تربیت متخصصان در رشته‌های زمین شناسی و معدن، ضرورت توسعه طرح‌های پیشرویی همچون طرح "پویش" و نحوه اجرای آنها و تأمین مالی از جمله مسائلی است که در رابطه با این موضوع مطرح است.

برای بررسی بیشتر این موارد با علی‌خان نصراصفهانی، دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت و گویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید: 

نقش نیروی انسانی در شناسایی، استخراج و فرآوری معادن چیست؟

بسیاری از ما می‌دانیم که اساس توسعه، تحول و قطع وابستگی در صنعت کشور تغییر در نگرش به نحوه دسترسی و تأمین منابع مواد اولیه صنایع مادر است. در این زمینه معدن اولین زنجیره تولید است. ما منابع معدنی زیادی در اختیار داریم، اما اگر واقع‌بینانه به موضوع نگاه کنیم نقش و عملکرد نیروی انسانی مجرب در شناسایی، استخراج و فرآوری آنها بسیار پر رنگ‌تر از تجهیزات است. باید به نقش راهبردی آموزش و فعالیت‌های علمی در جهش تولید توجه کنیم. در حقیقت آموزش و تربیت نیروی متخصص ضرورت تحول در حوزه بهره‌برداری از معادن است.

برای افزایش کیفیت بهره‌برداری از معادن چه باید کرد؟

برای اثربخشی در این حوزه راهبردی نیاز است تا دانشجویان بر اساس نیاز صنعت و معدن جذب شوند و این اثربخشی بر اساس نیاز و نحوه عملکرد آتی فرد در معدن، طراحی و اجرا شود. یکی از اساسی‌ترین اصول بنیادی "طرح پویش" این است که همزمان فرد باید بتواند در کنار تحصیل در معدن و صنایع وابسته کارورزی داشته باشد تا در آینده نگران اشتغال نباشد. رسالت آموزش حرفه‌ای حتی بعد از اشتغال به کار و فارغ‌التحصیلی افراد نیز پایان نمی‌یابد و تا آخرین لحظات فعالیت فرد ادامه دارد.

چرا موضوع آموزش و مشاوره فنی در بخش معدن مهم است و برای تحقق این منظور چه باید کرد؟

پی جویی، اکتشاف، استخراج و فرآوری مناسب و صحیح مواد معدنی ضرورتی غیرقابل انکار است، اما به دلیل عدم آشنایی و نبود آموزش کافی برای برخی از معدن‌کاران، سرمایه‌های کشور از دست می‌رود و مشکلات زیادی به‌وجود می‌آید. رسالت ما حفظ این منابع برای آیندگان است. اگر قدری موشکافانه و تحلیلی به حوزه معدنی کشور نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که موضوع آموزش و مشاوره فنی را باید جدی بگیریم.

طرح "پویش" چیست؟

طرح پویش امکان اشتغال همزمان با تحصیل را فراهم می‌کند؛ دانشجویان در دوران طلایی تحصیلات دانشگاهی توان آموزشی و اجرایی بسیار بالایی دارند. در این طرح می‌توان بهره‌وری آموزشی را از طریق ارتباط با بنگاه‌های اقتصادی افزایش داد و نیروهای توانمند و مفیدی برای جامعه تربیت کرد.

هدف از اجرای طرح پویش چیست؟

آشنایی دانشجو با محیط کار و صنعت و اینکه آنان صرفاً در محیط‌های دانشگاهی حضور نداشته باشند و در محیط‌های عملی نیز کسب تجربه کنند، هدف اصلی از اجرای این طرح است تا شرایط ورود دانشجو به بستر کار تسهیل شود.

مزایای اجرای این طرح چیست؟

در این طرح دانشجویان همزمان با تحصیل، دو یا سه روز در هفته را در یکی از شرکت‌های متقاضی مشغول به کار می‌شوند و دستمزد آنها توسط شرکت به حساب دانشگاه واریز و به عنوان شهریه دانشجو لحاظ می‌گردد. دانشجویان شرکت کننده در این طرح، تجربه مفید در محیط کاری را کسب کرده و پس از فارغ‌التحصیلی با آمادگی کامل وارد بازار کار می‌شوند. دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی امکان استخدام در شرکت و استفاده از طرح سرباز مهارت نیز دارند. به منظور استفاده از مزایای این طرح، عنوان "پویش" در مدرک تحصیلی دانشجویان نیز درج می‌گردد.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان برای اجرایی شدن طرح پویش در زمینه زمین شناسی و معدن چه اقداماتی انجام داده است؟

دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان و گروه سرمایه‌گذاری صنعتی معدنی کیمیا جهت اجرایی شدن این طرح در رشته‌های زمینه زمین شناسی و معدن، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند که البته این اقدام شروع کار است. بسیاری از ابرواحدهای معدنی و صنعتی ایران همچون فولادسازان در اصفهان و استان‌های مجاور مستقر و به شدت درگیر مسائل زمین شناسی و معدنی هستند، لذا در حال مذاکره برای افزایش دامنه فعالیت در حوزه‌ها هستیم.

پیشنهاد همکاری با این مراکز و مجموعه‌های سرمایه گذاری با راه‌اندازی و فعالیت دانشکده‌ای با عنوان معدن و زمین‌شناسی آغاز و با تربیت نیروی متخصص در مقطع کارشناسی از ابتدای مهر سال جاری آغاز می‌شود؛ مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز از سال آینده و با بازنگری سرفصل‌های آموزشی منطبق با نیاز روز جامعه معدنی کشور، راه‌اندازی خواهد شد.

راه موفقیت طرح پویش در زمینه زمین شناسی و معدن چیست؟

می‌توان بخوبی پیش بینی کرد که اگر حداقل تا نیم دهه آتی در کشور نیروی متخصص و کارآمدی در زمینه زمین شناسی و معدن تربیت نشود چه ضررهای جبران ناپذیری به بدنه معدنی و صنایع مادر در کشور خواهد رسید؛ لذا تنها راه موفقیت چنین طرح‌هایی حمایت فراگیر از آنهاست.

کد خبر 521217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.