مولفه‌های اثرگذار بر طراحی المان‌های شهری

یک دکترای شهرسازی گفت: قبل از ساخت و نصب یک المان تمامی جوانب محیطی، هویتی و طراحی در نظر گرفته شود تا با گذشت زمان بر ارزش آن المان شهری افزوده شده و به نمادی از یک شهر تبدیل شود.

امیر حسین شبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: از مهمترین کارکردهای المان‌های شهری معرفی شهر و فضاهای شهری است، این نشانه‌ها همچنین یادآور خاطراتی برای شهروندان هستند و حس تعلق آنان را نسبت به محیط شهری افزایش می‌دهند.

وی افزود: جانمایی المان‌ها در سطوح مختلف شهر از فضاهای محله‌ای گرفته تا فضاهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای باید به درستی انجام شود تا موجب ایجاد اغتشاشات بصری نشود.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: در طراحی نمادهای شهری باید به کارکردهای فیزیکی و هویتی به طور همزمان توجه شود به نحوی که کالبد المان تبلوری از فرهنگ آن شهر باشد در حالی که طراحی المان‌ها امروزه در شهرهای ما بیشتر سلیقه‌ای است.

شبانی تاکید کرد: به منظور ارتقا کارکرد هویتی نمادهای شهری در ابتدا باید مطالعاتی در خصوص فضایی که این نماد قرار است در آن قرار بگیرد انجام شود تا پیشینه تاریخی و هویتی مکان به خوبی توسط برنامه ریز و طراح شهری درک شود؛ سپس المان متناسب با آن فضای شهری طراحی و جایگذاری آن در مکانی مناسب انجام بگیرد.

وی اضافه کرد: نیاز است استفاده از رنگ‌ها در طراحی سمبل‌های شهری مورد توجه قرار بگیرد زیرا علاوه بر ایجاد نشاط اجتماعی، بیان کننده هویت محلی نیز است اما متأسفانه این مهم کمتر در شهرهای ما مورد توجه است.

این دکترای شهرسازی با تاکید بر اینکه ساخت یک نماد شهری باید به درستی و با رعایت اصول طراحی انجام شود، گفت: با این حال دیدگاه‌ها نسبت به المان‌های شهری صرفاً نباید زینتی باشد و در کنار آن کارکردهای هویتی این سمبل‌ها نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

شبانی تاکید کرد: چنانچه طراح در طراحی یک المان شهری همه اصول و قواعد طراحی در نظر بگیرد اما آن سمبل یا نماد متعلق به آن مکان نباشد، قطعاً اثربخشی مطلوب را نخواهد داشت، از طرفی چنانچه مکان جانمایی المان به درستی انتخاب شود اما نماد طراحی شده از نظر فیزیکی کیفیت مطلوب را نداشته باشد، باز هم تأثیری بر محیط شهری نخواهد داشت.

وی افزود: از این رو بهتر است قبل از ساخت و نصب یک المان تمامی جوانب محیطی، هویتی و طراحی در نظر گرفته شود تا با گذشت زمان بر ارزش آن المان شهری افزوده شده و به نمادی از یک شهر تبدیل شود.

کد خبر 521172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.