مواد غذایی مفید برای پاکسازی ریه را بشناسید

ریه‌ها یکی از مهمترین عضو بدن انسان هستند، روزانه ریه‌ها تحت تاثیر عناصر مضر هوا قرار می‌گیرند، برای بهبود و پاکسازی ریه، داشتن یک رژیم غذایی سالم مهم بوده و به تقویت ریه‌ها در برابر بیماری‌های عفونی و ویروسی مانند کرونا کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ریه‌ها یک اندام بسیار مهم هستند که در معرض عوامل مضر خارجی قرار می‌گیرند، بنابراین، حائز اهمیت است غذاهایی را انتخاب کنیم که به پاکسازی ریه‌ها کمک کرده و خطرات توسعه بیماری‌های ریه را کاهش دهیم.

بیماری‌های ریه برخی از بیماری‌های شایع در سراسر جهان هستند و برخی مشکلات تنفسی از خفیف تا جدی، از جمله برونشیت، آسم، فیبروزکیستی و ذات الریه را ایجاد می‌کنند که باید از آن جلوگیری کنیم. با انجام تمرینات منظم، دوری از آلودگی و سیگار کشیدن، افراد زیادی این بیماری را مدیریت می‌کنند.

تغذیه مناسب در کرونا برای پاکسازی ریه‌ها مهم است

متخصصان تاکید دارند تغذیه مناسب برای پاکسازی ریه‌ها مهم است زیرا وقتی که ریه پاکسازی شود، فشار کمتری به آن وارد می‌شود، بعضی از آنزیم‌ها، ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی، اثر مثبتی بر عملکرد تنفسی دارند که در مواد غذایی تازه و میوه‌ها وجود دارند.

مواد غذایی مفید برای پاکسازی ریه را بشناسید

مطالعات متعدد نشان می‌دهد عملکرد ریه در افرادی که فیبر بیشتری می‌خورند، بسیار بهتر از کسانی هستند که فیبر مصرف نمی‌کنند و این فیبر را می‌توان در گندم سبوس‌دار، لوبیای پخته‌شده، دانه‌های چیا، گلابی و کلم بروکلی یافت.

ارتباط مستقیمی بین مصرف گوشت‌های فرآوری‌شده و عملکرد ضعیف ریه وجود دارد، نیتریت‌های مورد استفاده در فرایند فرآوری و نگهداری گوشت ممکن است باعث التهاب و استرس در ریه‌ها شوند و در عین حال نوشیدن یک فنجان قهوه در وعده صبحانه برای ریه‌ها مفید بوده و کافئین ضدالتهاب است و پلی‌فنول‌های موجود در قهوه که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند نیز باعث کاهش استرس و التهاب می‌شوند.

تحقیقات نشان می‌دهد غلات کامل شامل برنج قهوه‌ای، نان گندم سبوس‌دار، ماکارونی سبوس‌دار، جوی دوسر علاوه بر اینکه دارای فیبر و آنتی‌اکسیدان هستند، منبع خوبی از ویتامین E، سلنیوم و اسیدهای چرب ضروری بوده که برای سلامت ریه ضروری هستند و غلات تصفیه‌شده مانند آرد و برنج سفید، بسیاری از مواد مغذی خود را از دست می‌دهند.

گوجه‌فرنگی غنی‌ترین منبع لیکوپن است که با سلامت ریه ارتباط دارد و خوردن آن در صورت ابتلاء به آسم می‌تواند التهاب مجاری هوایی را بهبود بخشد و در صورت داشتن بیماری انسداد ریوی مزمن احتمال مرگ را کاهش دهد.

متخصصان تاکید دارند هویج و کدوحلوایی و سبزی‌های سبز تیره مثل اسفناج، برگ چغندر و برگ‌های تیره رنگ کاهو هم از منابع خوب ویتامین A هستند و توصیه می‌شود روزانه این سبزیجات برای حفظ ریه‌ها از ابتلاء به کرونا مصرف شود و خوردن پیاز به دلیل داشتن ویتامین C همراه با غذا نیز مفید است.

افراد بهتر است در این شرایط کرونایی از مصرف سوسیس و کالباس و سایر غذاهای چرب و آماده پرهیز کنند و کمبود ریزمغذی‌هایی مثل آهن و روی هم سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند. مغزها نیز ویتامین E را در اختیار بدن قرار می‌دهند که حاوی آنتی اکسیدان بوده و به کاهش التهاب کمک کرده، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و سلامت گلبول‌های قرمز را افزایش می‌دهند.

بهترین موادغذایی برای پاکسازی ریه‌ها به روش طبیعی

سیر

سیر دارای خواص ضد التهابی همراه با سطح بالایی از آلیسین است، بنابراین به مبارزه با عفونت کمک کرده و التهاب را کاهش می‌دهد، این ماده در بهبود آسم هم نقش دارد و می‌تواند به کاهش خطر ابتلاء به سرطان ریه کمک کند.

زنجبیل

زنجبیل به خاطر خواص ضد التهابی که دارد به ریه‌ها کمک می‌کند، شما می‌توانید زنجبیل را به شیوه‌های مختلف به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. دمنوش زنجبیل با لیمو یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای حذف سموم از دستگاه تنفسی است.

زردچوبه

درست مانند زنجبیل و سیر، این ادویه به دلیل خواص ضد التهابی آن برای ریه‌های شما عالی است.

سیب

سیب حاوی ویتامین‌های مختلف و هم‌چنین فلاونوئیدهایی است که می‌تواند به حفظ سیستم تنفسی سالم کمک کند، این میوه هم‌چنین برای پیشگیری از بیماری‌های مختلف ریه کمک می‌کند.

توت‌های تیره

توت‌های تیره مانند زغال اخته و تمشک، غنی از آنتی اکسیدان‌ها هستند، آن‌ها به کاهش خطر ابتلاء به سرطان ریه و سایر عفونت و بیماری‌های ریوی کمک می‌کنند.

گریپ فروت

گریپ فروت حاوی مقدار زیادی از مواد معدنی و ویتامین است که از ابتلاء شدن ریه به مواد سرطان‌زا و بیماری‌های ریوی جلوگیری می‌کند.

انار

انار حاوی فاکتورهای خوبی است که روند بیماری‌های ریوی را کند کرده و باعث پاکسازی ریه می‌شود.

آجیل

آجیل‌ها حاوی مقدار زیادی منیزیم هستند که به شدت برای افراد مبتلا به آسم توصیه می‌شوند، آن‌ها هم‌چنین به افزایش ظرفیت ریه‌ها و بهبود کارایی روند تنفسی کمک می‌کنند.

پسته

پسته‌های خام برای بهبود سلامت ریه بسیار عالی هستند، پسته به جلوگیری از سرطان ریه کمک می‌کند هم‌چنین باعث کاهش کلسترول می‌شود.

فلفل قرمز و چیلی

فلفل قرمز برای پیشگیری از برونشیت‌های مزمن و امفیزما مفید است اگر بیماری شروع شده باشد هم کمک می‌کند بیمار به راحتی با آن مدارا کند، اثر ماده تند کاپسائی سین در فلفل قرمز که دهان و زبان را می‌سوزاند این گیاه را در ردیف داروهای مؤثر سینه‌ای و خلط‌آور قرار داده است.

پیاز

پیاز غنی از اسید فولیک و هم‌چنین ویتامین B۶ و C است، بنابراین مزایای بهداشتی زیادی داشته و هم‌چنین برای مبارزه با پیشرفت سرطان ریه هم مفید است.

سبزیجات

تمام سبزیجات به خصوص بروکلی و گل کلم به معنای واقعی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها هستند که برای پاکسازی بدن از جمله سموم ریه‌ها بسیار موثرند.

غذاهای حاوی کاروتنوئیدها

کاروتنوئیدها دسته‌ای از رنگدانه‌ها هستند که نقش مهمی در جذب نور دارند، از کاروتنوئیدهای مشهور می‌توان به بتاکاروتن، آلفا کاروتن، لیکوپن، لوتئین و گزانتوفیل اشاره کرد. این ماده به خاطر خواص منحصر به فردی که دارد برای مبارزه با سرطان ریه بسیار مفید است. این نوع آنتی اکسیدان در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود.

آب

آخرین، اما نه به معنای کم‌ترین فایده، آب برای ریه‌های شما بسیار مهم است، به جای نوشیدن نوشابه‌های گازدار، قهوه، الکل یا سایر نوشیدنی‌ها، آب را انتخاب کنید. آب یک منبع عالی هیدراتاسیون است و روند سم زدایی را تسریع می‌کند. اگر برای‌تان دشوار است که آب زیاد بخورید. می‌توانید با لیمو یا طعم‌دهنده دیگری آب را مزه‌دار کنید تا راحت‌تر آب بنوشید.

سلامتی و پاکسازی ریه با چند میوه تابستانه

رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات می‌تواند از ریه‌ها در مقابل آسیب و صدمه حفاظت کند، عملکردشان را حفظ کرده و ریسک ابتلاء به بیماری‌های تنفسی را در سنین بالاتر کاهش دهد. ظرفیت ریه افراد تا ۳۰ سالگی به اوج می‌رسد. بعد از آن، عملکرد ریه‌ها به تدریج اُفت می‌کند. سرعت این اُفت عملکرد در بین افراد متفاوت بوده و به چندین عامل نظیر سیگار کشیدن، تحرک بدنی، قرارگیری در معرض برخی آلاینده‌ها و وجود برخی مشکلات پزشکی بستگی دارد.

مواد غذایی مفید برای پاکسازی ریه را بشناسید

پاکسازی ریه با رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات عبارتند از:

انگور قرمز

آنتوسیانین ها در میوه‌ها و سبزیجات دارای رنگدانه های تیره نظیر انگور قرمز یافت می‌شوند. محققان به رابطه بین مصرف آنتوسیانین و سلامت ریه پی بردند؛ هر چقدر فرد بیشتر آنتوسیانین مصرف کند سلامت ریه بهتری دارد. به گفته محققان، مواد خوراکی سرشار از فلاوونوئیدهای آنتوسیانین به خاطر خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی بسیار برای سلامت ریه‌ها مفید هستند. این مواد خوراکی از ریه‌ها در مقابل آلاینده‌ها و سایر عوامل محیطی نظیر سیگار کشیدن محافظت می‌کنند.

طالبی:

طالبی غنی از ویتامین آ و ث است. همانطور که می‌دانید مصرف بالای سبزیجات و میوه‌های حاوی کارتنوئید با کاهش خطر آسم و سرطان ریه ارتباط دارد به همین دلیل توصیه می‌شود طالبی رسیده که شیرین و قلیایی است بخورید. در نتیجه به متعادل کردن pH کمک می‌کند.

کدو تنبل

گوشت رنگارنگ کدو تنبل حاوی ترکیبات تقویت کننده سلامت ریه است. آنها بخصوص سرشار از کاروتنوئیدها از جمله کاروتن، لوتئین و زیگزانتین است که همگی خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قدرتمندی دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که داشتن میزان بالای کاروتنوئیدها در خون با عملکرد بهتر ریه در افراد جوان و پیر مرتبط است.

افرادی که سیگار می‌کشند، ممکن است فواید بسیاری از مصرف غذاهای سرشار از کاروتنوئید همانند کدو تنبل به دست بیاورند. شواهد نشان می‌دهد سیگاری‌ها غلظت آنتی اکسیدان کاروتنوئیدشان ۲۵% کمتر از افراد غیر سیگاری است که این می‌تواند به سلامت ریه صدمه بزند.

زردآلو

زردآلو به دلیل داشتن ویتامین آ برای سلامت دستگاه تنفسی مفید است، از استر ریه‌ها محافظت و در نتیجه خطر ابتلاء به عفونت ریوی را کاهش می‌دهند.

گوجه فرنگی

گوجه و فراورده‌های گوجه یکی از غنی‌ترین منابع لیکوپن هستند که یک آنتی اکسیدان کاروتنوئید است که با بهبود سلامت ریه ارتباط دارد. مصرف فراورده‌های گوجه باعث کاهش التهاب در مسیر تنفسی در افراد مبتلا به آسم و بهبود عملکرد ریه در افراد مبتلا به بیماری انسداد مزمن ریوی می‌شود. پزوهشی در سال ۲۰۱۹ در مورد افراد مبتلا به آسم مشخص کرد که رژیم غذایی سرشار از گوجه با شیوع کمتری از اسم کنترل نشده همراه است. به علاوه مصرف گوجه فرنگی با کند کردن تخریب عملکرد ریه در افراد سابقا سیگاری ارتباط دارد.

کلم

کلم‌ها به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، کلروفیل و ایزوتیوسیانات به از بین بردن سموم از بدن کمک می‌کنند و خون را تصفیه می‌کنند. بهترین انتخاب برای پاکسازی ریه‌ها گل کلم، کلم، کلم بروکسل، بروکلی هستند. در حقیقت سبزیجات برای سلامتی بسیار خوب است بنابراین آنها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

کد خبر 521057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.