امشب شاهد ماه در وضعیت "حضیض زمینی" و سیارک "Pallas 2" باشید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: .سیارک Pallas 2 از موقعیت رصدخانه لارستان در صورت فلکی ماهی بین ساعات ۲۰:۲۴ تا ۰۵:۰۲ قابل مشاهده است.

فاطمه فخرایی فرد در گفتگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شنبه _۲۰ شهریورماه_ ماه به نزدیک‌ترین نقطه در مدار گردش خود به دور زمین می‌رسد و کمی بزرگ‌تر از زمان‌های دیگر به نظر می‌رسد. در واقع ماه از فاصله ۳۶۸ هزار کیلومتری زمین عبور می‌کند و در قطر زاویه‌ای ۳۲.۴۱ دقیقه قوسی ظاهر می‌شود. فاصله ماه از زمین یکسان نیست زیرا مدار آن یک مدار کاملاً دایره‌ای نیست و ماه یک مسیر بیضی شکل را در آسمان به دور زمین طی می‌کند.

وی افزود: فاصله ماه از زمین در چرخه ۲۹ و نیم روزه خود تقریباً ۱۴ درصد بین ۳۵۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر در حضیض و ۴۰۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر در اوج تغییر می‌کند. اندازه زاویه‌ای آن نیز بر اساس این فاکتور بین ۲۹.۴ و ۳۳.۵ دقیقه قوسی تغییر می‌کند؛ البته تشخیص این مسئله در عمل دشوار است، زیرا فازهای ماه نیز تغییر می‌کند. هلال ماه چهار روزه در این شب در صورت فلکی میزان قرار دارد، ساعت ۱۰:۵۴ طلوع می‌کند و ۲۲:۰۹ غروب می‌کند و درصد روشنایی آن حدوداً ۲۸ درصد است.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: سیارک Pallas 2 شنبه _۲۰ شهریورماه_ در وضعیت مقابله قرار خواهد گرفت؛ این سیارک که به عنوان خشن‌ترین جرم منظومه شمسی شناخته شده است بیشترین دهانه را در سطح خود دارد. این سیارک با قطر ۳۱۸ مایل یا ۵۱۲ کیلومتر سومین سیارک بزرگ در کمربند سیارکی بین مریخ و مشتری است. زمانی که Pallas 2 سال ۱۸۰۲ کشف شد، دومین سیارکی بود که تا آن زمان پیدا شده بود و کشف کننده آن ستاره شناس آلمانی به نام هاینریش ویلهلم ماتیوس اولبرز (Heinrich Wilhelm Matthias Olbers) بود که در ابتدا آن را به دلیل اندازه‌ای که داشت به عنوان یک سیاره طبقه بندی کرد.

وی ادامه داد: مدار گردش این سیارک به دور خورشید در مقایسه با دیگر سیارک‌ها خمیده‌تر است، این اتفاق باعث شده است که تعداد برخوردهای این سیارک بیشتر از سیارک‌های دیگر باشد. این سیارک از موقعیت رصدخانه لارستان در صورت فلکی ماهی بین ساعات ۲۰:۲۴ تا ۰۵:۰۲ قابل مشاهده است. سیارک ذکر شده حدود نیمه شب ساعت ۰۰:۴۳ در موقعیتی ۶۲ بالاتر از افق جنوبی به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد.

وی افزود: تقریباً همزمان با عبور Pallas 2 از موقعیت تقابل خورشیدی، همچنین نزدیک‌ترین فاصله خود با زمین که حضیض نامیده می‌شود را دارد و در درخشان‌ترین حالت خود در آسمان ظاهر می‌شود. دلیل بروز این اتفاق این است که وقتی سیارک مقابل خورشید در آسمان شب قرار دارد، این اجرام در یک خط مستقیم قرار می‌گیرد به طوری که زمین بین آن‌ها واقع می‌شود. در این وضعیت Pallas 2 از فاصله ۲.۱۵۲ AU ما عبور می‌کند و به حداکثر روشنایی با قدر ۸.۶ می‌رسد. با این وجود این سیارک حتی در درخشان‌ترین حالت یک جرم کم نور است که دور از دسترس چشم غیر مسلح است و برای رصد آن به یک دوربین دوچشمی یا تلسکوپ با دیافراگم متوسط نیاز است.

کد خبر 521040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.