از افزایش قیمت شکر تا گرانی قارچ

در هفته گذشته شاهد افزایش قیمت شکر تا ۱۷ هزار تومان، افزایش قیمت شش محصول لبنی و گرانی قارچ بودیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بررسی آمارهای رسمی از مرکز آمار و گمرک بیانگر افزایش تورم و کاهش میزان واردات شکر در سال جاری است.

فروش شکر تا ۱۷ هزار تومان

این در حالی است که هر کیلوگرم شکر در مردادماه سال گذشته به طور متوسط حدود ۹ هزار تومان قیمت داشته که در تیرماه امسال به بیش از ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان می‌رسد. در مرداد ماه سال جاری متوسط قیمت شکر حدود ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان بوده ولی تا بیش از ۱۷ هزار تومان هم قیمت خورده است. بر این اساس شکر نسبت به تیرماه سه درصد و در مقایسه با مردادماه پارسال ۷۰.۱ درصد گران شده است.

دپوی ۲۱۶ هزار تنی در بنادر

بررسی جریان موجودی شکر در حال حاضر نشان می‌دهد که تا حدود نیمه شهریورماه بیش از ۲۱۶.۴ هزار تن شکر در گمرک و بنادر موجود بوده است.

کاهش ۸ درصدی واردات

اما در مورد واردات شکر در سال جاری نیز آمار حاکی از آن است که تا نیمه تیرماه بیش از ۴۵۲.۹ هزار تن شکر خام به ارزشی حدود ۱۸۹.۲ میلیون دلار وارد کشور شده است. میزان واردات شکر در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی هشت درصد کاهش داشته ولی هشت درصد از نظر ارزش گران شده است.

اعتراض آرد سازان به قیمت سبوس

جعفر ایزدیار، دبیر کل کانون آرد سازان در نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در صورت عدم اجرای مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر فروش سبوس از طریق عرضه و تقاضا یا با قیمت ۳,۵۰۰ تومان در سامانه، عملاً فعالیت کارخانه‌ها و تأمین آرد برای نان مردم با مشکل جدی مواجه می‌شود، گفت که مابه‌التفاوت قیمت دستوری و قیمت تمام‌شده آرد فروخته شده سال ۱۳۹۹ که حدود ۱.۳ هزار میلیارد تومان است علی‌رغم تصویب هیئت دولت هنوز پرداخت نشده است.

انتقاد واردکنندگان برنج از تصمیم اخیر ستاد تنظیم بازار

اخیراً مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی از آغاز توزیع ۱۰۰ هزار تن برنج تایلندی، هندی و پاکستانی در سطح فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعاونی‌های مصرف و اتحادیه‌ها خبر داده بود.

عباس توکلی، رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران در این باره معتقد است تصمیم اخیر ستاد تنظیم بازار نه تنها به نفع بازار و مصرف‌کننده نیست که با این اقدام تیشه به ریشه بخش خصوصی فعال در تجارت برنج زده‌اند.

وی با اشاره به تصمیم اخیر ستاد تنظیم بازار مبنی بر عرضه ۱۰۰ هزار تن برنجی که به عنوان ذخیره احتیاط برای تنظیم بازار وارد کشور شده است، اظهار کرد: همانطور که در اهداف تعریف شده برای واردات میزان مشخصی برنج توسط شرکت بازرگانی دولتی اعلام شده، این واردات برای ذخیره احتیاط و برای حفظ امنیت غذایی کشور وارد می‌شود و سخنی از استفاده از این محصول برای تنظیم بازار به میان نیامده است.

دپوی ۳.۸ میلیون تنی خوراک دام و طیور

از حدود یک سال گذشته بحث عدم تأمین به موقع یا توزیع نامناسب نهاده‌های تولید یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت گوشت، مرغ و یا اخیراً محصولات لبنی عنوان شده است. در حالی که واردات این اقلام به گمرک و بنادر و موجودی آن همواره در صدر کالای اساسی قرار داشته است.

در همین راستا، بررسی آخرین وضعیت موجودی کالاهای اساسی در روزهای اخیر نشان می‌دهد که همچنان حجم بالایی از واردات و موجودی کالاهای اساسی به نهاده‌های تولید اختصاص دارد؛ به طوری که ۶.۱ میلیون تن کالای اساسی شامل گندم، ذرت، برنج، جو، سویا، شکر، روغن خام و دانه‌های روغنی در گمرک و بنادر موجود و یا در شناورها وجود داشته که بیش از ۳.۸ میلیون تن یعنی بالغ بر ۶۲ درصد مربوط به نهاده‌های تولید است.

قارچ؛ هر روز گران‌تر از دیروز!

قارچ یکی از محصولاتی است که امسال افزایش قیمت چشمگیری داشته است؛ به طوری که قیمت هر کیلو از آن در اوایل امسال ۲۷ تا ۳۲ هزار تومان بوده، اما حالا در سطح بازار به بیش از ۶۰ هزار تومان رسیده است.

در این رابطه مهدی رجبی، رئیس انجمن صنفی کارفرمایی پرورش دهندگان قارچ خوراکی اظهار کرد: مدیریت بازار و نرخ‌گذاری قارچ به عهده انجمن است که فعلاً تغییر نکرده است اما مواد اولیه بسیار گران شده و بسیاری از کارخانه‌ها توان تولید مواد اولیه را ندارند که به تولیدکنندگان قارچ برسانند. در این وضعیت طبیعتاً قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند؛ اما اینکه به صورت رسمی که از سوی انجمن اعلام شود، نرخ تغییری نکرده است، بلکه زمینه تولید و عرضه کمتر شده و در این شرایط برخی از فروشندگان سو استفاده می‌کنند.

به گفته وی قیمت اعلامی انجمن طی روزهای اخیر برای قارچ فله کارتونی درجه یک کیلویی ۴۴ هزار تومان بوده که باید نهایتاً ۴۶ تا ۴۷ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد، اما در فروشگاه‌ها قیمت این محصول به بیش از کیلویی ۶۰ هزار تومان هم رسیده است که مورد تأیید انجمن نیست.

افزایش بیش از ۵۰ درصدی قیمت ۶ محصول لبنی

بررسی قیمت محصولات لبنی در بین گزارش مرکز آمار ایران از قیمت اقلام خوراکی در مردادماه حاکی از آن است که افزایش قیمت آنها زیر ۵۰ درصد نبوده است.

شیر ۶۸ درصد گران شد

در رابطه با قیمت شیر پاستوریزه هر یک لیتر آن در مرداد سال قبل به طور متوسط ۷,۲۰۰ تومان قیمت داشته که در تیرماه امسال به حدود ۱۱ هزار و ۵۳۰ رسیده است. هر یک لیتر شیر در ماه گذشته حداقل ۱۰ هزار و حداکثر ۱۵ هزار تومان فروش رفته و متوسط قیمت آن ۱۲ هزار و ۱۵۰ تومان بوده است، بر این اساس قیمت شیر نسبت به پارسال ۶۸.۴ و در مقایسه با تیر ۵.۴ درصد گران شده است.

کره با ۱۲۱ درصد در صدر گرانی

اما قیمت کره که اخیراً با افزایش همراه بود در آمار هم روند افزایشی آن مشهود و بیشترین رشد را دارد. یک قالب کره صد گرمی کره نسبت به مرداد سال گذشته ۱۲۱.۵ درصد افزایش داشته؛ به طوری که این کالا در مرداد پارسال به طور متوسط ۴,۸۶۶ تومان فروش رفته اما در تیر امسال به ۱۰ هزار و ۵۶۰ تومان و در ماه قبل تا ۱۰ هزار و ۷۷۰ تومان هم قیمت خورده است. کره در ماه گذشته تا ۱۲ هزار ۳۰۰ تومان فروش رفته است.

فروش خامه تا ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان

دیگر محصول لبنی خامه پاستوریزه است که نسبت به سال گذشته ۸۶.۳ گران شده است، هر یک بسته ۲۰۰ گرمی خامه از مرداد پارسال به طور متوسط هفت هزار و ۳۶۶ تومان قیمت داشته که در تیر امسال به حدود ۱۳ هزار و ۵۴۰ و مرداد به ۱۳ هزار ۷۰۰ تومان رسیده است، این محصول حتی تا ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان در ماه گذشته فروش رفته است.

هر کیلو ماست تا ۲۰ هزار تومان هم پیش رفت

افزایش قیمت ماست پاستوریزه نیز به نحوی بوده که این کالا در مرداد جاری تا هر یک کیلو ۱۹ هزار و ۲۳۰ تومان فروش رفته و متوسط قیمت آن ۱۴ هزار ۶۳۰ تومان بوده است. ماست نسبت به مرداد سال قبل ۵۳.۷ درصد گران شده؛ به طوری که در این دوره هر یک کیلو ماست ۹ هزار و ۵۰۰ بوده است.

دوغ هم ۵۹ درصد گران شد

دوغ پاستوریزه اما در ماه گذشته تا بیش از ۵۹ درصد نسبت به سال قبل افزایش قیمت داشته؛ به گونه‌ای در مرداد پارسال هر ۱.۵ لیتر آن به طور متوسط هفت هزار و ۹۰۰ عرضه شده ولی در مرداد امسال به ۱۲ هزار و ۶۰۰ رسیده است. فروش دوغ در مرداد تا بیش از ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان هم گزارش شده است.

اما پنیر گران...

دیگر محصول لبنی که این روزها افزایش قیمت آن مورد توجه فعالان بازار بوده پنیر است که این کالا برای مرداد سال جاری هر بسته نیم کیلویی به طور متوسط ۲۰ هزار و ۵۰۰ و حداکثر تا ۲۷ هزار تومان فروش رفته است. متوسط قیمت هر نیم کیلو پنیر در ماه قبل، ۱۳ هزار و ۴۰۰ ثبت شده که نسبت به پارسال ۵۳.۱ گران شده است.

در رابطه با افزایش قیمت محصولات لبنی دلایل مختلفی از جمله افزایش قیمت نهاده‌های تولید و خوراک دام، رشد قیمت شیر خام و یا حتی نحوه نظارت مطرح می‌شود.

کد خبر 520884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.