بسترهای توسعه محله‌ای فراهم شود

یک دکترای شهرسازی گفت: توسعه‌ای که از سطح محلات شهر آغاز شود، نسبت به توسعه‌ای که از سطوح بالاتر شروع می‌شود، پایداتر خواهد بود، اما چنین توسعه‌ای نیازمند فراهم آوردن زیرساخت‌ها و بسترهای مناسب است.

امیر حسین شبانی در گفت ‎وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: توسعه محله‌ای از رویکردهای مهم در برنامه ریزی شهری است که بستر مناسب برای پیاده سازی صحیح سیاست‌های شهری را فراهم می‌کند.

وی افزود: همانطور که از مفهوم توسعه نیز بر می‌آید، توسعه محله‌ای دیدگاهی همه جانبه است که از منظر تئوری باید همه ابعاد یک محله را در فرآیند توسعه مورد توجه قرار دهد.

این دکترای شهرسازی تصریح کرد: رویکرد توسعه محله‌ای چنانچه به درستی توسط مدیران شهر پیاده سازی شود زمینه ساز حل بسیاری از معضلات شهری خواهد بود زیرا نیازهای شهروندان را در سطح محلات شهر تأمین می‌کند، به شرطی که کاربری‌ها و خدمات اساسی ساکنان در سطح این محلات دیده شود.

شبانی اضافه کرد: به علاوه توسعه‌ای که از سطح محلات شهر آغاز شود، نسبت به توسعه‌ای که از سطوح بالاتر شروع می‌شود، پایدارتر خواهد بود زیرا مشارکت شهروندان را به همراه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: به منظور تحقق توسعه محله‌ای نیاز است برنامه‌هایی واقع‌بینانه و قابل تحقق تهیه و در روند تهیه این طرح‌ها از نظرات شهروندان نیز استفاده شود تا در زمان اجرا آنان همکاری بهتری با مجریان طرح داشته باشند.

این دکترای شهرسازی گفت: ارزیابی طرح‌های شهری پس از تهیه اهمیت زیادی دارد چرا که معایب و مزایای طرح‌های تهیه شده را مشخص می‌کند و طرحی که به منظور توسعه و حل مشکلات محلات شهر در نظر گرفته می‌شود نیز از این قاعده مستثنی نیست.

شبانی افزود: نبود بینش دقیق نسبت به جایگاه محله در روند توسعه شهر، تهیه طرح‌های شهری از بالا به پایین، مشارکت ندادن شهروندان و ارزیابی نکردن طرح‌ها و برنامه‌های پس از تهیه، از جمله مسائلی است که روند توسعه در سطح محلات شهری را با چالش مواجه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: ساختار مدیریتی شهرهای ما آمادگی لازم را برای توسعه شهر در سطح محلات ندارد و نیاز است قبل از در نظر گرفتن هر برنامه‌ای نسبت به اصلاح روندها و بسترها اقدام شود و زیرساخت‌های فناورانه، کالبدی و اجتماعی تا حدی فراهم بیاید.

کد خبر 520776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.