خواص پنیر + انواع، کاربرد، مضرات و فواید پنیر صبحانه

پنیر از دسته لبنیات دارای رنگ سفید و زرد روشن است که در قوی سازی استخوان ها، کاهش پوسیدگی دندان ها، بهبود سلامت قلب، جلوگیری از رشد سلول های سرطانی و جلوگیری از دیابت مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش ایمنا، پنیر (cheese) یکی از پر استفاده ترین مواد غذایی ایرانیان خصوصاً در وعده صبحانه است. پنیر از خانواده لبنیات است، از شیر حیوانات تهیه می‌شود و سرشار از کلسیم است. این ماده غذایی دارای انواع مختلفی است که بر اساس آنها به سالم و ناسالم تقسیم می‌شود. پنیر محبوب همه نقاط مختلف جهان است و علاوه بر وعده غذایی صبحانه در دیگر وعده‌ها به صورت‌های مختلف نیز سرو می‌شود.

ارزش غذایی پنیر

پنیر از محبوب ترین لبنیات مصرفی مردم خصوصاً در کشور ایران محسوب می‌شود. این ماده غذایی از دلمه شدن شیر و بستن آن تهیه می‌شود. شیر استفاده شده در تهیه پنیر از حیواناتی چون شتر، گاو، گاومیش، بز و گوسفند گرفته می‌شود که شیر گاو از پر مصرف ترین شیرها برای تهیه پنیر است. افرادی که به مزه شیر علاقه‌ای ندارند می‌توانند با مصرف پنیر در وعده صبحانه، میزان لازمی از کلسیم مورد نیاز بدن خود را دریافت کنند. پنیرها بر حسب نوع و تهیه، ارزش غذایی مختلفی پیدا می‌کنند و گاهاً ناسالم محسوب می‌شوند. فسفر، روی، آهن، کربوهیدرات، فیبر، ویتامین، مواد معدنی، پروتئین و کلسیم از ارزش‌های غذایی پنیر محسوب می‌شوند که منجر به کاهش فشار خون، انرژی لازم روزانه، سلامتی دندان و چشم‌ها در مصرف کننده می‌شود.

خواص پنیر + انواع، کاربرد، مضرات و فواید پنیر صبحانه

انواع پنیر

پنیر موزارلا، پنیر لیقوان، پنیر دانمارکی، پنیر فتا، پنیر خامه‌ای، پنیر ماسکارپونه، پنیر لاکتیکی و پنیرهای طعم دار از انواع پنیرهایی هستند که در وعده غذایی صبحانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. بهترین یا سالم‌ترین پنیر برحسب نیاز و شرایط مصرف کنندگان باید مورد استفاده قرار بگیرد. افرادی که در حال کاهش وزن هستند بهتر است از پنیرهای خامه‌ای و ماسکارپونه استفاده نکنند. همچنین لازم است افراد دارای فشار خون از مصرف پنیرهای شور مانند لیقوان و فتا به میزان مطلوبی استفاده کنند.

خواص پنیر

پنیر مانند هر ماده غذایی دارای خواص بسیاری است که روزانه به بدن ما می‌دهد اما انسان‌ها بدون توجه به خواص فراوان پنیر، به مصرف آن اقدام می‌کنند. درمان آب مروارید، تقویت بینایی، درمان اوتیسم، کاهش دردهای میگرنی، بهبود عملکرد متابولیسم مغز، کاهش استرس و بهبود عملکرد دستگاه گوارشی از خواص مهم این ماده غذایی است.

پنیر، ماده‌ای ضد سرطانی

اسید لینولئیک و سلنیوم از موادی هستند که وجود آنها در مواد غذایی می‌توانند خاصیت ضد سرطانی ایجاد کنند. همچنین وجود ویتامین B علاوه بر آنکه بدن را از بیماری‌ها حفظ می‌کند می‌تواند به بدن در پیشگیری از سرطان کمک بسیاری کند.

پنیر، ضد دیابت

حفظ سطح انسولین بدن انسان در پیشگیری افراد به دیابت بسیار مفید است. پنیر با بوتیرات فراوانی که در خود دارد به بدن اجازه می‌دهد تا سطح انسولین را در سطح مطلوبی حفظ کند و این تعادل فرد را از بیماری دیابت نجات می‌دهد. سلنیوم کمک دهنده برای مبارزه با دیابت است که در این ماده غذایی به وفور یافت می‌شود.

تضمین سلامت قلب با مصرف پنیر

برای رهایی از گرفتگی عضلات بهتر است به مصرف پنیر به میزان لازم در وعده صبحانه اقدام کنید. علاوه بر آنکه پنیر می‌تواند با سدیم موجود به رفع گرفتگی عضلات کمک کند، سلامت قلب را نیز با کنترل فشار خون تضمین می‌کند.

پنیر یار همیشگی سلامت دندان و استخوان

کلسیم فراوان موجود در پنیر تا جایی است که منجر به قوی شدن ساختار دندان‌ها می‌شود. مصرف پنیرهایی همچون گودا از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین ویتامین B و K موجود در پنیر نیز به این عمل می‌انجامد. افزایش سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان، آرتریت و شکستن ناخن‌ها از دیگر خواص کلسیم محسوب می‌شود.

پنیر، کاهش دهنده فشار خون

مصرف روزانه پنیر به دلیل پروتئین بسیاری که در آن وجود دارد در کاهش فشار خون لازم است. این ماده غذایی دارای ویتامین B کافی است که در کاهش کلسترول بالا و فشار خون مفید است. گیاه خواران می‌توانند با مصرف پنیر به جای گوشت، پروتئین لازم بدن خود را دریافت کنند. این پروتئین‌ها به همراه کربوهیدرات‌های موجود به سلامت بدن انسان منجر می‌شود و انرژی لازم را به فرد می‌بخشد.

تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف پنیر صبحانه

پنیر صبحانه از فرد در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند. روی موجود در این ماده غذایی باعث افزایش سیستم ایمنی بدن انسان می‌شود و با مصرف آن می‌توان از آنفولانزا، تب و سرفه پیشگیری کرد. روی با تولید هورمون در بدن به سلامتی فرد منجر می‌شود.

خواص پنیر + انواع، کاربرد، مضرات و فواید پنیر صبحانه

سلامت پوست و مو با مصرف پنیر

پنیر دارای ویتامین B است که کمک زیادی به سلامت پوست انسان می‌کند. گنجاندن این ویتامین در برنامه غذایی باعث می‌شود که رشد موهای فرد به درستی انجام گیرد. همچنین مصرف پنیر باعث می‌شود که لکه‌ها و اختلالات پوستی مانند خارش و جوش در فرد درمان شود و در نهایت انسان پوست درخشانی را برای خود به وجود آورد.

کاربرد پنیر

پنیر صبحانه در موارد بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. تهیه ساندویچ سبزیجات، کیک مربا، تهیه کوکو سبزی، تهیه انواع چاشنی‌ها، سالادها، سوپ‌ها و پاستاها از موارد کاربردی پنیر در وعده‌های مختلف غذایی همچون صبحانه، عصرانه و دیگر وعده‌های اصلی است.

مضرات و عوارض بیش از حد مصرف پنیر

برای آنکه پنیر به عنوان یک وعده سالم بدون ضرر محسوب شود، بهتر است که آن را به همراه گردو میل کنید. تیرامین موجود در پنیر باعث کند ذهنی می‌شود و همراه شدن گردو با آن می‌تواند این ضرر را خنثی کند. با وجود آنکه پنیر برای زنان باردار بسیار مفید است، اما باید به مضرات آن نیز بسیار توجه شود. وجود لاکتوز برای افراد مبتلا به بیماری‌های گوارشی مضر است بنابراین بهتر است که این بیماران از مصرف پنیر خودداری کنند. پنیر می‌تواند برخی از افرادی که واکنش آلرژیک به شیر دارند را به اسهال، استفراغ و نفخ شکم دچار کند.

کد خبر 520686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.