حقایقی در مورد سفیدی موها در جوانی

سفیدی زودرس موها در ایام جوانی، دلایل سفیدی زودرس موها، تأثیر سو تغذیه در سفیدی موها، عدم درمان قطعی برای موهای سفید، تأثیر خواب کافی و مصرف ویتامین‌ها برای پیشگیری، بهترین درمان‌های گیاهی برای رفع سفیدی مو را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با افزایش سن موها کم‌کم رنگ‌دانه‌های خود را از دست داده و سفید می‌شوند، سفیدی موها در افرادی که پا به سن گذاشته‌اند امری کاملاً طبیعی است و دیر یا زود در همه آن‌ها پدیدار می‌شود، برای بعضی افراد ممکن است سفید شدن موها خوشایند و دلپذیر بوده و بخشی از فرایند زندگی آن‌ها باشد، اما بعضی دیگر دوست دارند که روند سفیدی موها را به تأخیر انداخته و تا حد امکان رنگ طبیعی موهای خود را حفظ کنند، به همین دلیل به دنبال راهی برای عقب انداختن سفیدی موهای خود هستند، به جز این موارد، سفیدی زودرس موها در ایام جوانی خوشایند نیست، حتی ممکن است در میان موهای کودکان و نوجوانان نیز موهای سفید دیده شود.

دلایل سفید شدن موها در سنین جوانی

اصلی‌ترین دلیل سفیدی موها بالا رفتن سن و از دست دادن رنگ‌دانه‌های مو یا ملانوسیت است، این عامل کاملاً طبیعی است و هر فردی خواه ناخواه آن را تجربه خواهد کرد. اما شاید در اطراف خود کسانی را دیده باشید که در سنین میان‌سالی قرار دارند و تعداد موهای سفید آن‌ها خیلی کمتر از اطرافیان هم سن و سالشان است. سن سفیدی موها تا حد زیادی به وراثت و سبک زندگی افراد بستگی دارد. اما دلایل دیگری نیز باعث سفیدی موها می‌شود که عبارتند از:

حقایقی در مورد سفیدی موها در جوانی

ژنتیک و عوامل ارثی

اگر بزرگ‌ترهای یک خانواده خیلی زودتر از دیگر افراد هم‌سن خود سفیدی موها را تجربه کرده‌اند، به احتمال زیاد این موضوع در دیگر اعضای خانواده نیز دیده خواهد شد. البته توجه کنید که وجود چنین موضوعی در یک خانواده به این معنا نیست که همه اعضای خانواده آن را تجربه خواهند کرد. ممکن است برخی عوامل ژنتیکی یا جنس موهای افراد به‌گونه‌ای باشد که سفیدی موها در آن‌ها روندی طبیعی داشته باشد. اما این اتفاق برای بیشتر فرزندان و نوادگان خانواده رخ خواهد داد. توجه کنید که جلوگیری از سفید شدن موها در اثر عوامل ارثی و ژنتیکی یا درمان آن تا به امروز غیرممکن نشان داده است.

اختلالات هورمونی

معمولاً اختلال در هورمون‌های بدن از دلایل اصلی بروز مشکلات پوست و مو است. علت سفیدی موها را باید در اختلالات غدد تیروئید و هیپوفیز جست‌وجو کرد. عدم تعادل در این هورمون‌ها و کم‌کار بودن یا پرکار بودن آن‌ها می‌تواند باعث از بین رفتن رنگ‌دانه‌های مو و سفیدی آن‌ها شود.

استرس

فشارهای عصبی، استرس‌های طولانی مدت و شوک‌های عصبی می‌تواند باعث سفیدی ناگهانی موها شود. این عوامل بر روی فولیکول‌ها و رنگ‌دانه‌های مو اثر گذاشته و آن‌ها را از حالت طبیعی خارج می‌کنند. ضمن اینکه استرس و اضطراب بیش‌ازحد و طولانی مدت باعث اختلال در خون‌رسانی به ریشه موها شده و کم‌کم آن‌ها را ضعیف می‌کند. در نتیجه موهای فرد خیلی زود سفید می‌شوند.

سبک زندگی و رژیم غذایی

منظور از سبک زندگی بیشتر شیوه مراقبت از موها است، در صورتی که فرد موهای خود را با آب داغ یا شامپوهای نامناسب بشوید، باید منتظر بروز انواع آسیب از جمله سفیدی موها باشد.

علاوه بر آن خوردن غذاهای ناسالم نظیر فست فودها، غذاهای شور و چرب بر سلامت موهای افراد تأثیر خواهد گذاشت. این مواد غذایی تقریباً هیچ ماده مفیدی برای بدن ندارند و مصرف آن‌ها تنها باعث ایجاد آسیب در موها، خشک شدن آن‌ها و از دست رفتن رنگ‌دانه‌های طبیعی مو خواهد شد.

مصرف دخانیات یا قرار گرفتن در معرض دود آن‌ها

دخانیات باعث سریع‌تر شدن روند پیری در کل اعضای بدن و به‌خصوص پوست و موها می‌شوند. چراکه این مواد بر روی عملکرد سلول‌های مختلف بدن تأثیر گذاشته و عملکرد طبیعی آن‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. همچنین با غلیظ کردن خون، خون‌رسانی به اعضای بدن را دشوارتر کرده و باعث از بین بردن جوانی و طراوت آن‌ها می‌شود

استفاده از داروهای خاص

سفیدی مو ممکن است از عوارض مصرف برخی داروهای خاص باشد، بنابراین اگر فرد در حال مصرف داروی خاصی است که سفیدی مو از عوارض آن است، نباید نگران شود. ممکن است پس از قطع دارو سفیدی موها متوقف شده یا در مواردی از بین برود اما در بیشتر موارد سفیدی موها حتی پس از قطع مصرف دارو نیز از بین نخواهد رفت. داروهایی نظیر کلروکین، اترتینات، هالوپریدول، والپروات، وراپامیل، فلوروبوتیروفنون، تریپارانول و بلئومایسین از معروف‌ترین داروهایی هستند که باعث سفیدی موها می‌شوند.

حقایقی در مورد سفیدی موها در جوانی

برخی بیماری‌ها

ابتلاء به برخی بیماری‌ها باعث سفید شدن موها می‌شود، در برخی موارد نیز سفید شدن موها از نشانه‌های بروز یک بیماری است. بنابراین در صورتی که موهای فرد زودتر از زمان طبیعی شروع به سفید شدن کردند، به‌خصوص اگر چنین مشکلی در خانواده وجود نداشته باشد، باید پیگیر علت آن شد. معمولاً کم‌کاری تیروئید، کم‌خونی، بیماری‌های خود ایمنی و بیماری‌های عروق کرونر از بیماری‌های ایجادکننده سفیدی موها هستند.

استفاده از رنگ موها

استفاده زیاد از مواد شیمیایی می‌تواند آسیب‌های زیادی به موهای فرد وارد کند. رنگ موها از جمله مواد شیمیایی هستند که بر روی رنگ‌دانه‌های مو تأثیر می‌گذارند. بنابراین می‌توانند با ضعیف کردن رنگ‌دانه‌ها و از بین بردن آن‌ها باعث سفیدی موها شوند.

استفاده از رنگ موهای نامناسب و عدم تقویت موهای رنگ شده باعث خشکی موها می‌شود که خود یکی از عوامل اصلی سفید شدن موها در سنین جوانی است. استفاده از رنگ موهای حاوی پراکسید احتمال سفیدی موها در اثر رنگ کردن را بالاتر خواهد برد.

شروع سفیدی موها از چه زمانی طبیعی است؟

سفیدی موها به عوامل متعددی بستگی دارد، در افرادی که رژیم غذایی سالمی داشته و دخانیات یا الکل مصرف نمی‌کنند، این موضوع به محل زندگی و جنس موها وابسته است.

چه زمانی سفیدی موها نگران‌کننده است؟

سفیدی موها در دهه ۲۰ زندگی یا سنین زیر ۲۰ سال نگران‌کننده است، این موضوع ممکن است نشانه‌ای از وجود مشکلی در تیروئید یا وجود برخی بیماری‌های خود ایمنی باشد. البته در صورتی که در خانواده فرد سابقه چنین موردی وجود دارد جای نگرانی نیست. اما برای اطمینان بیشتر بهتر است فرد یک چکاب کلی شود تا از نبود بیماری‌ها مطمئن شود.

آیا درمانی برای موهای سفید شده وجود دارد؟

تاکنون هیچ درمان قطعی برای موهای سفید شده پیدا نشده است، در واقع باید گفت که هیچ روشی وجود ندارد که با استفاده از آن بتوان موهای سفید را سیاه کرد. ممکن است برخی روش‌ها به طور موقتی باعث تیره‌تر شدن موهای سفید شوند اما نتایج این روش‌ها دائمی نیستند و با رشد مجدد موها همان موهای سفید رخ نشان می‌دهند. علاوه بر این روشی برای جلوگیری از سفید شدن موها نیز وجود ندارد. با استفاده از این روش‌ها می‌توان سفیدی موها را به تعویق انداخته و از بروز سفیدی زودرس جلوگیری کرد، اما نمی‌توان موها را برای همیشه تیره نگه داشت.

خواب کافی، از بین برنده عامل اصلی سفیدی موها

خواب کافی و راحت نشان‌دهنده این است که فرد به خوبی از پس کنترل استرس خود برآمده است، بنابراین یکی از اصلی‌ترین عوامل سفیدی موها را از بین برده است. به‌علاوه خواب کافی به بدن شما استراحت داده و باعث می‌شود که سلول‌های آن به خوبی از پس انتقال خون به همه قسمت‌های بدن و سالم نگه داشتم اعضای مختلف بربیایند.

ویتامین‌های گروه B و پروتئین، کمک به تولید ملانین

پروتئین و ویتامین‌های گروه B به تولید ملانین و حفظ رنگ‌دانه‌های پوست کمک زیادی می‌کنند، در نتیجه می‌توانند جلوی سفیدی زودرس موها را بگیرند. مرغ، بوقلمون، سویا و سفیده تخم‌مرغ مواد غذایی سرشار از پروتئین هستند که بروز نشانه‌های پیری در موهای فرد را به تعویق می‌اندازند، همچنین انواع غلات، تخم‌مرغ، مرغ، سبزیجات، گوشت و موز حاوی ویتامین‌های مختلف B۶، B۲ و B۱۲ هستند که روند تولید ملانین را تسریع کرده و رنگ طبیعی موهای فرد را برای مدت بیشتری حفظ می‌کنند.

ید، مس و سلنیوم، حافظ رنگ‌دانه‌های مو

مصرف مواد غذایی حاوی ید، مس و سلنیوم به حفظ رنگ‌دانه‌های مو کمک زیادی می‌کند. این مواد با تقویت موها سد محکمی در برابر عوامل آسیب‌زننده به رنگ‌دانه‌های مو ساخته و رنگ طبیعی آن‌ها را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کنند. شلغم، اسفناج، قارچ، عدس، بادام، جگر گاو و تخمه آفتابگردان از جمله مواد غذایی سرشار از مس هستند. برای رساندن ید به موها نیز باید از مواد غذایی نظیر موز، اسفناج، ماهی و هویج استفاده کرد. ماهی سالمون، گندم، سویا، گردو، ذرت و صدف خوراکی از جمله مواد غذایی هستند که سلنیوم موردنیاز موها را به آن‌ها می‌رسانند.

ورزش منظم، تقویت خون‌رسانی

ورزش منظم یکی از مهم‌ترین عوامل حفظ رنگ طبیعی موها است، ورزش کردن باعث تنظیم فرایند خون‌رسانی به بخش‌های مختلف بدن شده و این موضوع به تقویت ریشه موها و پوست کف سر کمک زیادی می‌کند. در نتیجه این امر مواد مغذی به اندازه کافی به فولیکول‌های مو می‌رسد و زمان سفید شدن آن‌ها تا حد زیادی به تعویق می‌افتد. علاوه بر این ماساژ دادن موها با روغن‌های تقویت‌کننده به بهبود جریان خون و حفظ رنگ‌دانه‌های مو کمک زیادی می‌کند.

بهترین درمان‌های گیاهی برای رفع سفیدی مو

با پیشرفت علم در حوزه گیاهان دارویی، روش‌هایی برای درمان سفیدی مو و رفع سفیدی مو سر شناخته شده است که عبارتند از:

۱. روغن زیتون

ماساژ پوست سر با روغن زیتون سبب تقویت پوست و مو گشته و شوره سر را برطرف می‌سازد و موهای سپید شده را سیاه می‌کند.

۲. آب پیاز

اعتقاد بر این است که آب پیاز به‌عنوان یک روش منحصربه‌فرد برای رفع سفیدی مو و ریزش مو است، آب پیاز را بر روی پوست موی خود بمالید و سپس ماساژ دهید و حدود نیم تا یک ساعت بگذارید این روش را چند هفته یک‌بار برای درمان سفیدی مو تکرار کنید.

۳. هلیله سیاه

یکی از مهم‌ترین خواصی که برای هلیله سیاه ذکر شده، جلوگیری از سفید شدن مو و کمک به برگشتن رنگ موها است.

۴. آب برنج

اگر به دنبال روشی سریع و راحت برای رفع سفیدی مو هستید ماساژ مداوم موهایتان با آب برنج را در برنامه مراقبتی خود بگنجانید، آب برنج سرشار از مواد بسیار مغذی شامل ویتامین‌های مختلف است.

۵. روغن نارگیل و برگ کاری

مقداری برگ کاری و روغن نارگیل را با یکدیگر ترکیب کنید و با مقداری آب بجوشانید و سپس مستقیماً روی پوست سر خود اعمال کنید و به آرامی ماساژ دهید و بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با آب شستشو دهید، با انجام این درمان خیلی سریع به نتیجه دلخواه خود خواهید رسید.

۶. روغن کنجد و اسانس هویج

چهار قاشق غذاخوری روغن کنجد و نصف قاشق چای خوری اسانس هویج را در یک شیشه تیره رنگ ریخته و بطری رو تکان دهید تا باهم مخلوط شوند. روغن حاصل را به آرامی روی پوست و موی سر ماساژ دهید، پس از ۳۰ دقیقه با شامپوی معمولی شسته و با آب سرد آبکشی کنید، این ترکیب یکی از بهترین ترکیبات رفع سفیدی مو جهت جلوگیری از ایجاد موهای سفید برای همیشه است.

حقایقی در مورد سفیدی موها در جوانی

۷. حنا

استفاده از حنا هشت بار در هفته می‌تواند از موهای شما در برابر سفیدی زودرس محافظت کند، علاوه بر اینکه از سفید شدن مو جلوگیری می‌کند، باعث پاکسازی ظاهر سفید مو هم می‌شود، با ترکیب سدر و حنا می‌توان کاری کرد که حنا روی سر رنگ ندهد و فقط از خواص درمانی آن بهره برد.

۸. روغن بادام و دانه کنجد

یک قاشق غذا خوری دانه کنجد را همراه با چهار قاشق غذاخوری روغن بادام ترکیب کنید، می‌توانید از دستگاه میکسر غذا استفاده کنید تا نتیجه بهتری به دست آورید. مخلوط روغن حاصل را به مدت زمان ۲۰ دقیقه روی موهایتان ماساژ دهید. سپس ۲۰ دقیقه صبر کنید تا پوست سر و موی شما کاملاً به روغن آغشته شود. بعد از گذشت زمان تعیین شده می‌توانید با شامپوی گیاهی و آبگرم موهایتان را بشویید.

۹. روغن نارگیل و آبلیموی تازه

موهای خود را با روغن نارگیل و آبلیموی تازه ماساژ دهید، این روش را به طور منظم و مدام انجام دهید، مصرف این روغن ساده است و طبیعت آن با انواع پوست سازگاری دارد، این روش تأثیر چشمگیری در رفع سفیدی موی سر دارد. از این رو تقریباً کسی با مصرف این روغن برای رفع سفیدی مو دچار مشکل نخواهد شد.

کد خبر 520599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.