رویکرد تازه به منابع درآمد و عدالت در بودجه‌ریزی شهرداری قزوین

عدالت در بودجه ریزی بر مبنای واقعیت‌های درآمدی در اجرای طرح و برنامه‌های کلان مؤثر بوده و نگاه شهرداری به مدیریت عوارض محور باید تغییر کند، عوارض یکی از منابع درآمدی است و کدهای هفت گانه باید فعال شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قزوین شهر می‌نویسی هزار رنگ که مرکز علم و فرهنگ ایران بوده در شاهراه گذر ۱۲ استان قرار دارد، شهرداری قزوین با قدمت ۱۲۰ ساله همواره با چالش‌هایی مواجهه بوده که ساختارهای سنتی در تقابل با مدرنیته کردن شهر آسیب‌های فراوان دیدند، بیش از ۱۲۰۰ جاذبه گردشگری نمونه بارز این کهن دیار می‌نویسی بوده که در دوران صفوی پایتخت برخی از شاهان بوده است. بناهای تاریخی قزوین شباهت زیادی به آثار تاریخی اصفهان دارد، امروز با بدهی کلان به بانک شهر، افزایش حقوق پرسنل، جذب نیروهای خارج از قاعده در شورای پنجم به بدنه شهرداری، طرح‌های نیمه تمام، نواحی منفصل همگی از واقعیات شهرداری قزوین است. درباره برنامه‌های شهرداری و رفع این معضلات با «سیدمهدی کاظمی» سرپرست شهرداری گفت و گو کرده‌ایم که در ادامه ماحصل آن را می‌خوانید:

اقدامات مهم شهرداری برای رفع معضلات شهر و شهروندان چه بوده است؟

مصوبات عقب افتاده طرح‌ها و پروژه‌ها را نیمه تمام برجای گذاشته است، در حال حاضر بر سر چیدمان و ساختار نیروها گام‌هایی برداشته‌ایم. با تشکیل کمیسیون‌ها در شورا باید توجه ویژه‌ای به مشکلات متعدد شهرداری از جمله خدمات شهری، حقوق پرسنل، بدهی به بانک شهر، طرح‌های نیمه‌کاره داشته باشند.

در مدت فعالیتم که به عنوان سرپرست در شهرداری می‌گذرد حقوق پرسنل به طور کامل پرداخت شده، تأمین منابع برای طرح‌های نسیم شمال که تردد بین استان‌ها از این مسیر می‌گذرد، شروع کردیم، اکیپ پخش آسفالت در مناطق جنوبی شهر و محله دباغان چند سالی بر زمین مانده بود که در این رابطه پیگیر شده‌ایم همچنین توجه به مطالبات شهروندان در محله‌های کم برخوردار در اولویت قرار گرفت، رسیدگی به نواحی محروم و نواحی منفصل شهری در دستور کار قرار گرفته و آسیب‌های اجتماعی زیاد در این مناطق سبب شد که فضای سبز و زیر ساخت‌های لازم را در دستور کار قرار دهیم تا بتوان با برنامه‌های مختلف از این موارد جلوگیری کنیم.

برای بدهی شهرداری به بانک شهر چه تدابیری اندیشیده شده است؟

بدهی شهرداری به بانک شهر را سعی کردیم با تفاهم بین دو سازمان مرتفع کنیم، اولویت خدمات رسانی با مناطقی است که بیشترین آسیب اجتماعی دارند، در خصوص شهرک عظیمیه رایزنی‌های خوبی صورت گرفته تا دغدغه چند ساله اهلی مرتفع شود. اصل وام بانک شهر درست بوده زیرا برای زیرساخت‌ها و افزایش سرمایه هزینه شده و با توجه به نرخ تورم و افزایش قیمت سازه‌ها سودآوری بهتری داشته مشکل اساسی در زمان تسویه بوده که سبب افزایش بدهی شهرداری شده است.

آیا شهرداری طرح و برنامه‌ای برای سایت پسماند محمد آباد دارد؟

کارخانه پردازش سایت پسماند محمد آباد با یک حکم حاکمیتی از شهرداری گرفته شد البته این موضوع در حالی است که هزینه قابل توجهی نیز صرف شده است و مقرر شد زباله‌های شهر قزوین در آنجا دفن شود که متأسفانه سایر شهرستان‌ها نیز بنا به دستور به سایت محمد آباد منتقل شد که بیشتر از ظرفیت مجاز صورت گرفت. ما به دنبال توسعه خطوط پردازش، لندفیل ها و تولید کود کمپوست هستیم. در مرحله اول حفظ محیط زیست را در دستور کار داریم زیرا این وضعیت می‌تواند در آینده منجر به فاجعه زیست محیطی شود.

به سیاست نخبگانی و مشارکت عمومی در مدیریت شهر معتقد هستید؟

منابعی که در حال حاضر در اختیار داریم برای منابع بزرگ شهری کفایت نمی‌کند، شهر با یک تفکر اداره نمی‌شود بلکه سیاسیون، مذهبیون، شهروندان و مدیران شهری همگی در یک راستا با سلایق مختلف اظهار نظر می‌کنند، وظیفه ملی و توجه ویژه به شهر جدای از هم نیست. کسانی که دارای تجربه هستند و آزمون خطاهایی را داشتند در بحث فرهنگی، اجتماعی، عمرانی کمک کنند تا بتوانیم با همیاری و همدلی در پیشبرد اهداف شهر قدم برداریم. مشارکت حداکثری نخبگان و صاحبان ایده و دانش در همه جای دنیا وجود دارد.

برای مبارزه با فساد چه راهکاری دارید؟

فساد هیچگاه به صورت مطلق در دنیا ریشه کن نشده است، در گذشته اتفاقات خوبی رخ نداده است، اقداماتی صورت گرفته، اما برخورد با فساد رکن اصلی یک سا زمان موفق است، مماشات با فساد است که انحرافات زیادی را در مسیر پیشبرد سازمانی رقم می‌زند. برای این کار ابزار سخت افزاری، نرم افزاری نیاز است. استفاده از سیستم‌های الکترونیک می‌تواند برخورد ارباب رجوع را با کارکنان کاهش دهد و از فساد جلوگیری می‌کند. به جای فرد سیستم نرم افزاری کارها را انجام می‌دهد، برون سپاری کارها از دیگر اقدامات در کاهش فساد است. اصلاح قوانین و افزایش سرعت خدمات دهی در کاهش فساد مؤثر است و البته در نظام بودجه باید یک رویکرد جدید به منابع درآمدی و هزینه داشته باشیم. بودجه مبتنی بر واقعیت منابع بسته و نگاه سلیقه‌ای حذف شود.

کدهای درآمدی و درآمدهای نوین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اداره شهر با نگاه عوارض محور است، باید به سمت کدهای درآمدی نوین، اوراق قرضه اسلامی، بازار سرمایه رفت، تا تغییر در انواع رویکردها اعمال شود. کدهای درآمدی را باید فعال کرد تا درآمد پایدار برای شهرداری وجود داشته باشد، در خصوص کدهای هفت گانه اگر اقدامات مؤثر انجام گیرد می‌توان بخش بزرگی از مشکلات را رفع کرد، یکی از مهمترین موارد در بودجه ریزی و ایجاد ساختار برای درآمد پایدار است. مدیریت اگر برمبنای عوارض محور باشد نمی‌تواند در توسعه شهر و پیشبرد آن موفق باشد درآمد از عوارض یکی از شاخصه‌های شهر پویا است، اما موارد زیادی وجود دارد که می‌تواند در کنار آن منابع متعدد بر مبنای قانون تعریف کرد.

نگاه شهرداری به حوزه ورزش چگونه است؟

برای ورزش نگاه ما بیشتر به سمت ورزش‌های همگانی است، ورزش قهرمانی باید با نگاه برندینگ صورت بگیرد، اما در قزوین هنوز این ظرفیت وجود ندارد اگر شرایط مهیا باشد حتماً به این موضوع رسیدگی می‌شود. ورزش قهرمانی زمانی موفق است که با آوردن نام فلان تیم بلافاصله شهر آن شناخته شود، امروز تیم‌هایی مانند تراکتور سازی تبریز، سپاهان اصفهان علاوه بر اینکه برند کشوری هستند، با برد و باخت این تیم‌ها شور هیجانی در بین مردم ایجاد می‌شود، باخت این تیم مردم را ناراحت و برد آنها باعث شعف خاصی در بین شهروندان می‌شود. ورزش قهرمانی با این رویکرد جذابیت بهتری دارد.

کد خبر 520482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.