خواص متفاوت انواع گوشت سفید چیست؟  

گوشت ماده غذایی با ارزش پروتئین بالا، میزان مصرف گوشت در هفته، مصرف مرغ و تعادل سلامت بدن، چربی غیر اشباع گوشت‌های دریایی، فواید گوشت ماهی و بلدرچین، گوشت بوقلمون حاوی کمترین چربی، دو ماده حیاتی آبزیان و آهن زیاد گوشت شتر مرغ را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گوشت از مجموعه‌ای از بافت‌های عضلانی، پیوندی و استخوانی تشکیل شده است، یک ماده غذایی با ارزش پروتئینی بسیار بالا، بزرگترین رده بر حسب مصرف را گوشت قرمز به خود اختصاص داده و گوشت پرندگان اهلی و طیور در رده دوم مصرف قرار گرفته‌اند و گوشت ماهی و سایر آبزیان دریایی مانن خرچنگ و میگو در رده سوم قرار گرفته‌اند. نسبت به پروتئین گیاهی، پروتئین گوشت بسیار بیشتر است چون دارای مقادیر زیادی اسید آمینه ضروری هستند که برای سلامتی بدن مفید است.

میزان مصرف گوشت در هفته باید چقدر باشد؟

محققان دریافته‌اند، علاوه بر گیاهخواران که عمر طولانی‌تری نسبت به گوشت‌خواران دارند، افرادی که به میزان کافی گوشت دریافت می‌کنند نیز در همین دسته قرار می‌گیرند و می‌توانند شانس بیشتری برای عمر طولانی داشته باشند، چراکه بدن انسان از این مواد حیوانی بهتر از گیاهان بهره می‌برد؛ منتهی برای تحقق این یافته باید افراد به میزان لازم گوشت مصرف کنند.

محققان علت مفید بودن گوشت به حد کافی را از این جهت می‌دانند که این ماده غذایی منبع خوبی از پروتئین است و ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم را که برای رشد انسان لازم است، فراهم می‌کند، از این رو برای کودکان نو پا و زنان در دوره بارداری بسیار ضروری است و نقش کلیدی دارد.

خواص متفاوت انواع گوشت سفید چیست؟  

"انجمن تغذیه آلمان" و "صندوق جهانی تحقیقات سرطان" توصیه می‌کنند که هر فرد در طول هفته حدود ۵۰۰ گرم گوشت مصرف کند؛ مصرف بیش از این مقدار نه تنها مفید نیست، قطعاً موجب بروز مشکلات بسیاری در بدن خواهد شد.

در کل گوشت‌های سفید در مقایسه با گوشت‌های قرمز چربی‌های اشباع و پورین و پریمیدین کمتری دارند و به نسبت گوشت قرمز ترکیبات ازته کمتری در بدن تولید می‌کنند. مقداری هم اسید چرب غیر اشباع امگا ۶ دارند که مقدار مشخصی از این نوع اسید چرب می‌تواند برای بدن مفید باشد اما اگر مقدارش از این حد در بدن بیشتر شود، برای سلامت فرد مشکل ساز می‌شود.

مصرف مرغ و تعادل سلامت بدن

در حال حاضر گوشت در دسترس ترین و ارزان‌ترین گوشتی است که مردمان کشورمان مصرف می‌کنند و غذاهای زیادی با آن می‌توان تهیه کرد و همین موضوع باعث شده که میزان اسیدهای چرب امگا ۶ در بدن افراد بسیار بالا رفته و تعادل بین این اسیدها با اسیدهای چرب امگا ۳ شدیداً به هم بریزد که از بین رفتن این تعادل ارتباط مستقیمی با سلامت مغز، قلب و در کل سلامت بدن دارد، بنابراین افراد سعی کنند در مصرف مرغ (حاوی امگا ۶) و ماهی (حاوی امگا ۳) تعادل لازم را برقرار کنند.

یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌ها در مورد مصرف گوشت مرغ، احتمال آلودگی با پاتوژن‌های باکتریایی است. گوشت مرغ می‌تواند حاوی سالمونلا و ای کولی باشد که منجر به گاستروانتریت می‌شود. (عفونت باکتریایی دستگاه گوارش) این یکی از دلایل اطمینان از بهداشت دقیق هنگام تهیه مرغ برای مصرف است. برای به حداقل رساندن خطر هرگونه عفونت، مطمئن شوید که مرغ کاملاً پخته شده باشد و پس از دست زدن به گوشت مرغ، دست‌هایتان را بشویید.

چربی غیر اشباع گوشت‌های دریایی

ماهی و دیگر آبزیان در دسته گوشت‌های سفید قرار گرفته‌اند، همانطور که می‌دانید چربی غذاهای دریایی از نوع غیر اشباع می‌باشد که به اسید چرب امگا ۳ معروف هستند و میزان کلسترول در آنها بسیار کم است، غذاهای دریایی سرشار از املاح معدنی فسفر، کلسیم و ویتامین A و D و ویتامین‌های گروه B هستند. ما در مقاله‌ای به صورت جداگانه به خواص و فواید امگا سه پرداخته‌ایم که می‌توانید همین الان آن را مطالعه کنید.

اسیدهای چرب موجود در گوشت سفید آبزیان افسردگی و بدخلقی را از بین می‌برد و باعث تقویت حافظه، قلب، مغز و بینایی و همچنین تنظیم فشار خون می‌شود. به دلیل همین خواص گوشت سفید است که به خوردن آن بسیار توصیه شده است. در واقع وجود دو ماده‌ی بسیار مهم علت بهتر بودن گوشت سفید آبزیان می‌باشد اولی وجود ید است که به شدت برای سلامت بدن نیاز است و دیگری چربی‌های غیراشباع امگا ۳.

گوشت سفید مرغ یا ماهی؟

گوشت سفید ماهی در مقایسه با گوشت سفید مرغ ازته کمتری دارد و مشکلات اسیدهای چرب اشباع را هم ندارد و پروتئین بسیار خوب و با کیفیتی دارد. بنابراین کسانی که در برنامه غذایی خود ماهی و میگو استفاده می‌کنند زندگی سالم‌تری خواهند داشت. در ضمن شما می‌توانید برای خواندن مطالب بیشتر مانند اینکه ماهی قزل‌آلا چه خاصیتی دارد و خواص و طعم‌های ماهی کپور بر روی لینک آبی رنگ کلیک کنید. در اینجا با یک غذای خوشمزه از ماهی آشنا خواهیم شد تا بتوانید از ماهی در انواع غذاهای متنوع استفاده کرده و از خواص بی شمار آن بهره مند. در ادامه به طرز تهیه املت ماهی پرداخته‌ایم. امیدواریم لذت ببرید.

هر ۱۰۰ گرم از گوشت مرغ حدود ۱۹۰ کیلوکالری انرژی دارد و میزان کلسترول آن ۸۹ میلی‌گرم است که در مقایسه با گوشت قرمز، بسیار کم است. میزان پروتئین گوشت مرغ در مقایسه با گوشت گاو یکسان است، اما انرژی دریافتی از آن به علت داشتن چربی پایین‌تر، به مراتب کمتر است.

مصرف قسمت‌های چرب مرغ مانند ران و بال برای افراد دارای کلسترول بالا مضر است و مصرف گوشت سینه برای آنها بهتر است، چون گوشت این قسمت اگرچه سفت‌تر است، اما کلسترول کمتری دارد. گوشت مرغ از جمله گوشت‌هایی است که برای هیچ‌کس منع مصرف ندارد و تقریباً به تمامی گروه‌های سنی توصیه می‌شود.

خواص متفاوت انواع گوشت سفید چیست؟  

گوشت بلدرچین هم همین خصوصیات را دارد؟

ارزش غذایی گوشت بلدرچین تقریباً مشابه گوشت مرغ است و مقدار ویتامین‌ها و روی موجود در این گوشت، آن را ارزشمند می‌سازد. گوشت بلدرچین حاوی مقدار مناسبی ویتامین‌های B۵ و B۳ است که در ترمیم بافت نقش مهمی دارند. خوشبختانه گوشت این پرنده، کلسترول کمی دارد و چربی کلی آن نیز پایین است، لذا افراد در هر گروه سنی می‌توانند از آن استفاده کنند.

مصرف تمامی انواع گوشت‌ها، چه قرمز و چه سفید، برای افرادی که بیماری نقرس دارند، یعنی میزان اسیداوریک خون آنها بالاست، باید تا حد مشخصی محدود شود، یعنی گوشت بلدرچین نیز برای آنها مضر است، اما مصرف آن به سایر افراد، به ویژه بعد از عمل جراحی، توصیه می‌شود.

گوشت بوقلمون حاوی کمترین چربی

در بین انواع گوشت سفید، گوشت بوقلمون کمترین چربی را دارد، یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد گوشت بوقلمون نسبت به سایر گوشت‌های سفید، ویتامین A موجود در آن است که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بازی می‌کند، لذا مصرف آن در فصل سرما و به خصوص به کودکان و سالمندان توصیه می‌شود.

گوشت شترمرغ دارای بیشترین آهن

در میان ماکیان گوشت شترمرغ بین گوشت سفید و قرمز است و در واقع خواص گوشت قرمز را داراست و تنها تفاوتش با سایر گوشت‌های قرمز این است که نه تنها میزان چربی‌های اشباعش زیاد است که میزان اسیدهای چرب امگا ۶ هم در این گوشت بالاست و تفاوت قابل ذکری با سایر گوشت‌های قرمز ندارد! بوقلمون هم درست مثل مرغ است و از لحاظ ارزش‌های تغذیه‌ای هیچ تفاوتی ندارد و فقط گوشت مرغ نسبت به گوشت بوقلمون لطافت بیشتری دارد. گوشت سایر پرندگان مثل کبک، اردک، غاز، مرغابی، کبوتر، گنجشک و بلدرچین هم تفاوت‌های بسیار جزئی با گوشت مرغ دارند و این تفاوت‌ها آن قدر ناچیز است که قابل ذکر نیستند.

خواص متفاوت انواع گوشت سفید چیست؟  

دو ماده حیاتی آبزیان را بشناسید

آبزیانی که در آب‌های آزاد زندگی می‌کنند حاوی دو ماده حیاتی هستند که عبارتند از:

- یکی ید است که مصرفش به شدت برای همه لازم بوده و به راحتی نمی‌توان به این ماده دسترسی داشت و دیگری اسیدهای چرب امگا ۳ است. بنابراین توصیه می‌شود مصرف ماهی‌های شیر، قباد، سرخو و سایر ماهی‌های دریای جنوب در برنامه غذایی افراد قرار گیرد.

- گوشت سفید ماهی در مقایسه با گوشت سفید مرغ، باز هم ترکیبات ازته کمتری دارد، مشکلات اسیدهای چرب امگا ۶ و چربی‌های اشباع را هم ندارد و پروتئین بسیار خوب و با کیفیتی دارد و برای سلامت چشم، قلب و مغز فوق‌العاده لازم و ضروری است. بنابراین کسانی که در برنامه غذایی خود از ماهی، میگو استفاده می‌کنند، زندگی سالم‌تری خواهند داشت.

کد خبر 520327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.