چالش حاشیه نشینی در ری / هشدار در خصوص ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم تهران

اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز به چالش‌ها و مشکلات منطقه ۲۰ پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جلسه امروز (سه شنبه) شورای شهر تهران هم به گزارش یکی از مدیران شهری گذشت. دو شهردار منطقه ۲۰ و یک تهران قرار بود در صحن امروز گزارش عملکرد خود را ارائه کنند که تنها فرصت به گزارش منطقه ۲۰ تهران رسید و اعضا برای گزارش منطقه یک به تمدید وقت صحن رأی ندادند.

در این جلسه، فرهاد افشار، شهردار منطقه ۲۰، سه شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰، در دهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران به ارائه گزارش در خصوص اهم فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده در منطقه ۲۰ پرداخت و گفت: وسعت سرزمینی ری حدود ۲۰۰ کیلومتر مربع است که ۲۲ کیلومتر مساحت آن درون شهری و حدود ۱۷۸ کیلومتر آن حریم است که از پتانسیل بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به چالش‌های موجود در ری اظهار کرد: چالش‌های ری متفاوت از تهران است. پایین بودن سرانه خدمات در منطقه وجود دارد، در سایر نقاط هم‌جوار چالش‌ها ساماندهی می‌شود، اما در ری این اتفاق رخ نمی‌دهد.

شهردار منطقه ۲۰ در خصوص مسائل مدیریتی ری اظهار کرد: ری زه کش آب‌های بالادست از سوهانک تا پایین دست است. قسمتی از این زمین‌ها برای کاشت برنج بود که با توجه به آلودگی آب در منطقه، با دستور دادستانی جلوی این اتفاق گرفته شد. همچنین باید به گسل‌های ری و خطرات آن توجه شود. خطوط برق فشار قوی در محله ملک آباد و علایی سه هزار خانوار در این محله را دچار مشکل کرده است.

افشار ادامه داد: حاشیه نشینی در ری یک مسئله جدی است که با توجه به محدودیت منابع آب در کشور، موجب افزایش حاشیه نشینی در تهران و خصوصاً ری شده است. اگر به این مسئله توجه نشود باعث تهدید موضوعات اجتماعی و فرهنگی و… می‌شود.

شهردار منطقه ۲۰ عنوان کرد: مسائل مالی و درون سازمانی، توسعه‌نیافتگی نیروی انسانی گروه‌های شغلی و … در موضوعات ری مطرح است.

مهدی اقراریان، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در ادامه این جلسه در واکنش به این گزارش گفت: در بازدید هوایی و زمینی از حریم منطقه ۲۰ با فجایع و مشکلاتی مواجه شدم که حال پرسشم از شهردار این است که چه اقداماتی را انجام دادند؟

وی افزود: در شهر ری با چالش‌هایی مواجه هستیم که مربوط به حریم هستند. از روستای فیروزآباد تا نجم‌‎آباد و سایر روستاها بگیرید. این روستاها دارای طرح هادی هستند.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا سپس به موضوعات و چالش‌های منطقه اشاره کرد و گفت: شهرداری برای تداخل مرزی و مدیریتی با فرمانداری ری و حمایت دستگاه قضائی از بخشداری‌های تابع فرمانداری ری با توجه به نامه شورای عالی شهرسازی و معماری که در این راستا ساخت و سازهای غیر مجاز عدیده‌ای در حریم منطقه ۱۵ و ۲۰ صورت گرفته است، چه اقداماتی انجام داده است.

وی ادامه داد: ساخت و ساز گسترده در مجاورت روستاهای منطقه با توجه به تداخلات موجود وجود دارد. در حال حاضر فرمانداری ری حضور عوامل شهرداری مناطق ۱۵ و ۲۰ در حریم قانونی تهران را غیر قانونی دانسته است و ضمن جلوگیری از حضور عوامل شهرداری اقدام به صدور مجوز در حریم این مناطق می‌کند. همچنین گزارشاتی از عدم حمایت قضائی و انتظامی از مأموران شهرداری در برخورد با تخلفات دریافت کرده‌ام.

زهرا شمس احسان عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران هم پس از استماع گزارش شهردار منطقه ۲۰ اظهار کرد: منطقه ۲۰ شهر تهران علی‎رغم پیشینه غنی و بناهای ارزشمند تاریخی و کوه‎ بی‌بی شهربانو و تپه و نقش برجسته چشمه علی و… متأسفانه آنچنانکه شایسته نام و فرهنگ و تاریخ آن است، به افکار عمومی معرفی نشده و این ظرفیت‌های عظیم گردشگری مغفول مانده است. در شرایط کنونی یکی از مهمترین منابع درآمدی پایدار مدیریت شهری که به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر فعال شدن اقتصاد شهر اثرگذار خواهد بود حوزه گردشگری است که باید نسبت به این بخش اهتمام لازم صورت بگیرد.

شمس احسان به فرسودگی بیش از ۴۴ درصدی پلاک‌هایی در این منطقه در قیاس با نوسازی کمتر از دو درصد اشاره کرد و ادامه داد: فقر خدمات پشتیبان سکونت از جمله خدمات اجتماعی و انتظامی و حضور بدون دغدغه معتادان در معابر این محله سبب تشدید ناامنی ساکنان بویژه زنان و کودکان شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با بیان اینکه با وجود تعدد و تکثر آسیب‌های اجتماعی در برخی از محلات این منطقه، چرایی حذف مراکز بهاران و گرم‌خانه‌ها در دوره گذشته مدیریت شهری محل پرسش جدی است ادامه داد: یکی از اولویت‌های مهم منطقه ۲۰ شهرداری تهران تعیین تکلیف طرح پیرامون حرم حضرت عبدالعظیم حسنی است. ظاهراً طرحی برای محله نفر آباد واقع در ضلع جنوبی مرقد مطهر حضرت عبدالعظیم تهیه شده و در ماه‌های اخیر در کمیسیون ماده پنج هم به تصویب رسیده که نتوانسته رضایت ساکنان و اهالی این محله را جلب کند. شهرداری تهران اراضی و املاک قابل توجهی را تحت مالکیت خود در این محدوده دارد که ضروری است این املاک صرفاً به تأمین سرانه‌های خدماتی و ارتقا کیفیت زندگی در این محدوده اختصاص داشته باشد.

نرگس معدنی ‎پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: مجموعه کوثر سه بیش از ۶۰- زن سرپرست خانوار را تحت پوشش دارد و یکی از مجموعه‌های با سابقه در این زمینه است که عملکرد خوبی هم داشته است. گویا اخیراً شهرداری منطقه برای تعطیلی این مجموعه اخطاریه صادر کرده است.

او ادامه داد: پرسشم از شهردار این است که چرا این اخطاریه صادر شده است؟ و درخواست دارم که مشکل این مجموعه حل و اجازه فعالیت آن صادر شود.

احمد صادقی نیز با اشاره به گزارش ارائه شده توسط شهردار منطقه ۲۰ گفت: انتظار داشتیم در این گزارش شهردار منطقه به نیابت شهروندان در رابطه با ورود فاضلاب تهران به ری انتقاد و همچنین گلایه شهروندان شهرری را در ارتباط با صنایع آلاینده و مزاحم را ارائه کند.

وی گفت: انتظار ما این بود که در این گزارش شهرداری منطقه ۲۰ در رابطه با معضلات و مشکلات منطقه ۲۰ در بخش‌های مختلف سخن بگوید، اما متأسفانه این گزارش بیشتر توصیفی و اقداماتی بود..

سید احمد آقامیری نیز به مسئله فضای سبز در منطقه ۲۰ اشاره کرد و گفت: اعلام کردید که سرانه فضای سبز در شهر ری سه متر اضافه شده و بر اساس آمارها باید بیش از یک میلیون فضای سبز ایجاد شده باشد اما در آمارها از احداث تنها یک پارک هشت هکتاری سخن گفتید. باقی بوستان‌ها را نیز تنها به روشنایی و صندلی تجهیز کردید اما این بوستان‌ها از قبل وجود داشته لذا توضیح دهید که این سرانه چه شده است.

وی همچنین خواهان ارائه گزارشی از اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس در این منطقه شد.

علیرضا نادعلی در سوال خود از شهردار منطقه ۲۰ به مسئله مهاجران افغانستانی اشاره و درخواست کرد شهردار منطقه خدماتی را که برای مهاجران افغانستانی با توجه به اینکه اکثریت آن‌ها در منطقه ۲۰ ساکن هستند ارائه دهد.

حبیب کاشانی به طولانی شدن زمان ارائه گزارش اشاره کرد و گفت: در آئین نامه‌های شورا زمان نطق، ارائه گزارش و تذکر مشخص است که باید به آن‌ها توجه شود و به مدیریت زمان در جلسه دقت شود تا بیشترین استفاده را از جلسه ببریم.

در ادامه جلسه انتخاب یک نفر برای عضویت در کارگروه ساماندهی دکل‌ها، آنتن‌ها و ایستگاه‌های ارتباط رادیویی مورد بررسی قرار گرفت که به پیشنهاد سروری به جلسه هم اندیشی روز شنبه موکول شد تا بحث و بررسی بیشتری به دلیل موضوعات فنی آن بین اعضا صورت گیرد و در جلسه روز یکشنبه به رأی گذاشته شود.

در ادامه جلسه انتخاب نمایندگان شورای اسلامی شهر تهران تشکیل ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد و عضویت در ستاد مذکور را در دستور کار قرار دادند و با موافقت اعضای شورا زهرا شمس احسان و سید احمد علوی به عنوان دو نماینده کمیسیون در این ستاد معرفی شدند.

همچنین در این جلسه، ناصر امانی عضو شورای شهر در اولین نطق پیش از دستور خود با اشاره به چالش‌های شهر تهران گفت: در حوزه مالی و اقتصادی عدم توازن بین بدهی‌ها و مطالبات شهرداری، تأمین منابع مورد نیاز اداره شهر و تکمیل طرح‌های نیمه تمام را با مشکل مواجه کرده و در حالی که بدهی‌های شهرداری مدعیان زیادی دارد و برای وصول مطالبات مدیریت شهری ساز و کار تعریف شده و ضمانت داری وجود ندارد.

وی ادامه داد: اعداد و ارقام بدهی‌ها و مطالبات هم طی چهار سال گذشته مرتب دچار نوسان و دستخوش تغییر بوده است، این موضوع مهم‌ترین چالش پیش روی مدیریت شهری جدید است زیرا از یک سو حمایت دولت و پرداخت بدهی‌های انباشته به شهرداری چشم‌انداز روشنی ندارد و از سوی دیگر اخذ تسهیلات و اوراق مشارکت با توجه به تجارب گذشته با موانع زیادی مواجه است. جلب سرمایه‌گذاری داخلی و مشارکت بخش خصوصی هم در شهرداری تجربه موفقی نبوده و سرنوشت سازمان سرمایه‌گذاری و پروژه‌های زیادی که به علت اختلاف و مسائل حقوقی و نظارتی بلاتکلیف رها شده‌اند، گواه این مدعاست.

کد خبر 520323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.