بورس امروز سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ریزش ۱۵ هزار واحدی امروز کاملاً ناشی از عرضه اولیه فجهان نبوده و بخشی از آن به واسطه اخبار منتشر شده در خصوص مذاکرات وین است، سالهاست این اخبار منتشر می‌شود و هر بار هیچ گشایشی رخ نمی‌دهد اما یک عده در صف‌های فروش می‌نشینند، بازار سرمایه ایران دچار بیش واکنشی به اخبار سیاسی شده است.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ سه‌شنبه ۱۶ شهریورماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند: ریزش ۱۵ هزار واحدی امروز کاملاً ناشی از عرضه اولیه فجهان نبوده و بخشی از آن به واسطه اخبار منتشر شده در خصوص مذاکرات وین است، سالهاست این اخبار منتشر می‌شود و هر بار هیچ گشایشی رخ نمی‌دهد اما یک عده در صف‌های فروش می‌نشینند، بازار سرمایه ایران دچار بیش واکنشی به اخبار سیاسی شده است.

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با کاهش ۱۵ هزار و ۳۹۷ واحدی به سطح یک میلیون و ۵۲۳ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش چهار هزار و ۲۵۶ واحدی در سطح ۴۶۵ هزار و ۳۵۱ واحد قرار گرفت.

شاخص کل بازار کاهش یک درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۰.۹۱ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

‌نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۹۹ واحدی به سطح ۲۲ هزار و ۶۶۵ واحد رسید.

بورس امروز سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۸۰ هزار و ۱۸۰ و ۱۳۵ هزار و ۷۲۲ میلیارد ریال بود. (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت‌ها)

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۹ میلیارد و ۸۴۰ میلیون و سه میلیارد و ۷۶۷ میلیون برگه سهم بود. (به تعداد سهام معامله شده حجم معاملات گفته می‌شود)

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

شاخص کل حمایت یک میلیون و ۵۳۰ هزار واحد را از دست داد و احتمال می‌دهیم در سطوح یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد و یک میلیون و ۴۹۰ هزار واحد حمایت شود و به روند صعودی بازگردیم.

بورس امروز سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

اخبار مهم

علی عباسلو مدیرعامل شرکت مجتمع جهان فولاد (فجهان) در آستانه عرضه اولیه سهام این شرکت در فرابورس گفت: در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ میزان صادرات جهان فولاد سیرجان از کل سال ۹۹ بیشتر بوده است. وی در خصوص برنامه‌های توسعه‌ای مجتمع جهان فولاد سیرجان به احداث واحد احیا مگامدول به ظرفیت اسمی تولید ۱.۷ میلیون تن آهن اسفنجی در سال و احداث واحد احیای شماره دو به ظرفیت اسمی تولید ۹۶۰ هزار تن آهنگ اسفنجی در سال اشاره و ابراز امیدواری کرد که ظرف دو سال آینده به بهره‌برداری برسد.

تعهدات معوق سایپا از شهریور ۱۴۰۰ صفر شد

مدیرعامل خساپا گفت: برای اولین بار در شرایط تحریمی صنعت خودرو کشور تعهدات معوق سایپا از شهریور ۱۴۰۰ صفر شد.

سلیمانی اظهار کرد: با تلاش مهندسان و کارگران خطوط تولید سایپا و همکاری زنجیره تأمین، تعهدات معوق سایپا در شهریورماه ۱۴۰۰ به صفر رسید و تلاش می‌کنیم در صورت تداوم شرایط مناسب فعلی، از این به بعد محصولات تولیدی این گروه را به‌روز و بدون تأخیر به مشتریان محترم تحویل دهیم.

وی تصریح کرد: شرایط تولید و به تبع آن تحویل خودرو به مشتریان، پس از دور جدید تحریم‌ها و نیز محدودیت‌های ناشی از کرونا با اختلال جدی مواجه شد اما گروه خودروسازی سایپا در عمل تحریم‌های ظالمانه غرب را در صنعت خودرو بی اثر کرده و در تلاش است از ماه جاری شرایط تحویل محصولات را به وضعیت سال‌های پیش از تحریم برگرداند.

هیچ بخشنامه‌ای از سوی سازمان بورس در ارتباط با تسویه اعتبارات کارگزاران صادر نشده است

مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس گفت: این شائبه که تسویه اعتبارات شرکت‌های کارگزاری با اعمال فشار از سوی واحدهای نظارتی توسط شرکت‌های کارگزاری در انتهای شهریور ماه انجام شده، درست نیست.

محمد عطایی تصریح کرد: با توجه به اینکه سال مالی بسیاری از شرکت‌های کارگزاری ۳۱ شهریور ماه است، آنها از مشتریان خود می‌خواهند تا اعتبارات خود را تسویه کنند. البته این موضوع فراگیر نیست و سازمان بورس در این زمینه نیز هیچ ابلاغیه‌ای صادر نکرده است.

وی در ارتباط با مقررات سازمان بورس در خصوص فعالیت شرکت‌های کارگزاری در حوزه معاملات اعتباری اوراق بهادار اظهار کرد: این مقررات شامل الزامات دستورالعمل‌های خرید اعتباری و کفایت سرمایه در تمام سال (و نه در ماه یا روزهای خاص) می‌شود که به طور مستمر و یکسان اعمال شده و تحت نظارت سازمان است.

دستورالعمل تأسیس صندوق‌های املاک و مستغلات به زودی ابلاغ می‌شود

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس گفت: دستورالعمل صندوق املاک و مستغلات طی هفته‌های آینده ابلاغ و تا پایان سال اجرایی می‌شود.میثم فدایی درباره صندوق‌های املاک و مستغلات افزود: در بخش مسکن دو صندوق «زمین و ساختمان» و «املاک و مستغلات» تعریف شده است صندوق زمین و ساختمان سمت عرضه مسکن را تقویت می‌کند و سرمایه‌ها از سرمایه گذار جمع‌آوری و برای ساخت مسکن استفاده می‌شود اما در صندوق املاک و مستغلات بیشتر سمت تقاضای مسکن تقویت می‌شود به طوری که با جمع‌آوری سرمایه مردم، صندوق اقدام به خرید و بهره برداری از املاک مسکونی و تجاری می‌کند.

وی اضافه کرد: در صندوق املاک و مستغلات، املاک خریداری و اجاره داده می‌شود و سود آن در قالب واحدهای سرمایه گذاری، نصیب سهامداران می‌شود.

پیشنهاد عرضه سهام تعاونی‌ها در بورس

حجت الله عبدالملکی در یک گفت و گوی رادیویی از عرضه سهام تعاونی‌ها در بورس به عنوان راهکار پیشنهادی برای جذب سرمایه‌های مردمی یاد کرد که در خودکفایی و تأمین سرمایه تعاونی‌ها نقش بسزایی دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد، از فعال کردن تعاونی‌ها در حوزه‌هایی همچون کشاورزی و مسکن، تبدیل سرمایه‌های راکد به مولد، افزایش صادرات تعاونی‌ها و تسهیل فرآیند ثبت تعاونی‌ها به عنوان برنامه‌های مهم وزارت تعاون برای افزایش اقبال عمومی و میل مردم به مشارکت در بخش تعاونی یاد کرد.

اخبار شرکت‌ها

کفرا: پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع فوق‌العاده برای افزایش سرمایه ۱۵۰ درصدی از محل آورده با سلب حق تقدم.

بپاس: پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع فوق‌العاده برای افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی از محل سود انباشته و سایر اندوخته‌ها

قثابت: انعقاد قرارداد تصفیه ۱۵ هزار تن شکر با سازمان غله

فولای: پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع فوق‌العاده برای افزایش سرمایه ۱۲۴ درصدی از سود انباشته

کمرجان: پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع فوق‌العاده برای افزایش سرمایه ۹۷۱ درصدی از محل آورده و تجدید ارزیابی

بازارهای جهانی

مؤسسه فیچ در تازه‌ترین گزارش خود از ریسک ایران، روند رشد اقتصاد ایران را تا سال ۲۰۳۰ پیش بینی کرده است. طبق این گزارش، تولید ناخالص داخلی ایران تا سال ۲۰۳۰ روند صعودی به خود گرفته و با اوج‌گیری از سال ۲۰۲۵، می‌تواند تا آخر دهه میلادی، ۵۰ درصد رشد داشته باشد. این رشد به دلایلی، چون افزایش فروش نفت و سرمایه گذاری است همچنین که طبق این پیش بینی، ایران می‌تواند در سال ۲۰۲۲، به یک توافق دوباره با غرب با آمریکا برسد که شرایط اقتصادی کشور را بهبود دهد. با وجود این رشد، حتی در صورت تحقق، ایران نمی‌تواند آسیب‌های چندین سال تحریم و همچنین تصمیمات غیر صحیح اقتصادی داخلی را جبران کند. اقتصاد ایران در طول چندین سال تحریم‌ها، بیش از ۵۰ درصد کوچک شده است و با وجود این رشدها، احتمالاً ایران نمی‌تواند به بالاترین سطح خود (سال ۲۰۱۲) برسد.

نقشه بازار بورس

بورس امروز سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 520304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.