امسال کم بارش‌ترین سال در ۱۵ سال اخیر بوده است/اکثر مناطق درگیر خشکسالی شدید

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان، گفت: با توجه به داده‌های آماری موجود یکی از کم بارش‌ترین سال‌ها طی ۱۵ سال اخیر را در استان داشتیم، ۸۰ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی بلندمدت بوده و اکثر مناطق استان درگیر خشکسالی شدید تا بسیار شدید هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمیدرضا خورشیدی پیش از ظهر امروز- ۱۶ شهریورماه- در خصوص بررسی آخرین وضعیت پیش‌بینی هواشناسی استان اصفهان در نشست مجازی، اظهار کرد: از ابتدای سال آبی جاری از یکم مهرماه ۱۳۹۹ تا ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۰ شرایط کم بارشی شدیدی در کشور حاکم شده است، به نوعی که بر اساس آمار ایستگاه‌های هواشناسی استان میانگین وزنی بارش ۱۰۹ میلی‌متر بوده که نسبت به مقدار بلندمدت ۳۰ درصد و نسبت به سال گذشته ۳۵ کاهش را نشان می‌دهد.

افزایش دما در اکثر مناطق فراتر از نرمال است

وی با بیان اینکه امسال کم بارش‌ترین سال بوده است، افزود: با توجه به داده‌های آماری موجود در استان اصفهان یکی از کم بارش‌ترین سال‌ها در ۱۵ سال اخیر را داشته‌ایم، در حال حاضر در همه شهرستان‌های استان کمبود بارش قابل ملاحظه‌ای نسبت به مقدار بلندمدت را نشان می‌دهد و بارش‌های دریافت شده در سال آبی جاری مربوط به مناطقی است که در حوضه زاینده رود نبوده و تأثیری جدی بر دبی آب رودخانه‌ها و ورودی به سد نداشته است.

مدیر کل هواشناسی استان اصفهان، تصریح کرد: در سرچشمه‌های آبی زاینده‌رود (ایستگاه کوهرنگ) این کاهش بارش نسبت به مقدار بلندمدت محسوس‌تر و به حدود ۴۰ درصد رسیده است، بررسی وضعیت میانگین دما تا پایان پاییز ۱۴۰۰ نیز نشان از افزایش دما در اکثر مناطق استان به ویژه مناطق شمالی، غرب (سرچشمه‌های آبی زاینده رود) و مناطق مرکزی بین ۱ تا ۱.۵ درجه سانتی گراد فراتر از نرمال دارد.

خورشیدی، تاکید کرد: شرایط کم بارشی، بالا بودن میانگین دما نسبت به مقادیر نرمال طی زمستان و بهار ۹۹ بین دو تا سه درجه سانتی‌گراد بوده است و افزایش میزان تبخیر سطحی، کاهش پوشش برف نسبت به مقدار بلندمدت و کاهش رطوبت خاک سبب تشدید شرایط خشکسالی و تنش آبی طی سال زراعی ۱۳۹۹ -۱۴۰۰ شده است.

افزایش شدت خشکسالی در تمام مناطق استان

وی در خصوص وضعیت خشکسالی استان، اظهار کرد: با توجه به شاخص SPEI در یک دوره ده ساله بررسی وضعیت خشکسالی استان بیانگر آن است که وسعت و شدت خشکسالی در تمام مناطق استان افزایش یافته است به نحوی که ۸۰ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی بلند مدت بوده و اکثر مناطق استان درگیر خشکسالی شدید تا بسیار شدید هستند.

وی با تاکید بر آخرین خروجی مدل‌های پیش‌بینی فصلی، گفت: این خروجی‌ها نشان می‌دهد بارش‌های پاییزی آینده با تأخیر آغاز خواهد شد، انتظار داریم تداوم دوره خشکسالی بیش از شرایط نرمال باشد و شرایط کم بارشی حداقل تا نیمه اول پاییز ادامه پیدا می‌کند.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با تاکید بر شرایط جوی موجود درجهت کاهش اثرات خشکسالی و تغییر اقلیم، توصیه کرد: با توجه به تشدید شرایط خشکسالی در سه ماه آینده مدیریت بهینه در مصرف آب و برق توصیه می‌شود تمام برنامه‌ها به صورت کوتاه مدت و بلندمدت بر اساس شرایط کم آبی و خشکسالی برنامه‌ریزی شود، همچنین با توجه به پیش‌بینی کاهش فعالیت سامانه‌های جوی در پاییز ۱۴۰۰ شرایط جوی در جهت افزایش غلظت آلاینده‌های هوا مهیا خواهد بود.

لزوم تمهیدات لازم در جهت کاهش انتشار آلاینده‌ها در اصفهان

خورشیدی ادامه داد: انتظار می‌رود تمهیدات لازم در جهت کاهش انتشار آلاینده‌ها در کلان شهر اصفهان و مناطق صنعتی اجرا شود، با توجه به پیش‌بینی دیرهنگام وقوع بارش‌های مؤثر در پاییز ۱۴۰۰ توصیه می‌شود تدابیر لازم در خصوص کشت دیم لحاظ شود، به طوری که در مناطق اصلی دیم‌کاری در مناطق غرب و جنوب استان دو تا سه هفته دیرتر از زمان موعد خود اقدام کنند.

وی در مورد اینکه مداخلات انسانی تغییر اقلیم، رویدادهای حدی اقلیمی و هواشناختی را در تمام مناطق دنیا تحت تأثیر قرار داده است، اظهار کرد: مشاهدات نشان می‌دهد این رویدادهای حدی مانند امواج گرمایی، بارش‌های سنگین، خشکسالی و طوفان‌های حاره‌ای ناشی از مداخلات انسانی از سال ۲۰۱۵ تاکنون افزایش داشته است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان، خاطرنشان کرد: تغییرات اقلیم سبب افزایش فراوانی و شدت وقوع حالت‌های حدی هواشناختی و اقلیم مانند امواج گرمایی، بارش‌های سیل آسا و خشکسالی کشاورزی و هیدرولوژیکی در آینده می‌شود، بنابراین لازم است آمادگی‌های لازم در جهت کاهش اثرات تغییر اقلیم در کلیه امور لحاظ شود.

کد خبر 520271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.