مسیر توجه به حاشیه‌نشینان را ادامه می‌دهیم/ تمرکز بر تکمیل پروژه‌های عمرانی

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: توجه‌ها به سمت موضوعات اجتماعی و فرهنگی، ارتقای سطح خدمات در مناطق مختلف شهر، تعادل و برابری در توزیع خدمات، جلب مشارکت مردم در اداره امور شهر و ارتقای جایگاه گردشگری اصفهان بیشتر خواهد شد تا با نگاه کیفی‌تر به زندگی شهری رسیدگی شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد نور صالحی در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با اشاره به رویکرد فرهنگی اجتماعی شورای ششم به اداره شهر اصفهان، اظهار کرد: کسی معتقد نیست که پروژه‌های عمرانی در کلانشهر اصفهان تمام شده است بلکه معتقدیم در ۲۰ سال گشته گذرهای طرح جامع و تفصیلی که اجرا نشده بود، انجام شده است.

وی افزود: به‌طور مثال بازگشایی و ادامه خیابان آذر بیش از ۴۰ سال بلاتکلیف بود که در دوره گذشته انجام شد و در مجموع حدود ۱۵۰ خیابان اصلی و فرعی در این سال‌ها بازگشایی شده است. علاوه بر آن حلقه‌های ترافیکی مانند حلقه سوم که شامل بزرگراه‌های شهیدان خرازی، ردانی‌پور، صیاد شیرازی و آقابابایی می‌شود در گذشته با همت شهرداران قبلی اجرا شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه این اقدامات در کنار احداث ورزشگاه‌ها و فرهنگسراها باعث شده بود که همه در سال‌های اخیر حس کنند در تمام نقاط شهر کارگاه‌های عمرانی برپا شده است، تصریح کرد: شورای ششم خود را برای سرانجام رساندن خط دو مترو که در ۱۶ ایستگاه پیمانکار مشغول فعالیت است و حلقه حفاظتی چهارم اصفهان که در دوره پنجم به نحو خوبی ادامه یافت و حتی آغاز خط سوم اگر در برنامه بود متعهد می‌داند و در چهار سال آینده بر تکمیل پروژه‌های عمرانی بزرگ، کلان پروژه‌ها و اجرای پروژه‌های خرد محلات متمرکز می‌شویم.

وی با بیان اینکه اگر در دو دهه گذشته در نقاط مختلف شهر کارگاه‌های عمرانی وجود داشت نباید این ذهنیت را ایجاد کند که همیشه در اصفهان باید کارگاه عمرانی وجود داشته باشد، ادامه داد: پروژه‌های عمرانی یقیناً با قدرت و سرعت بیشتری در این دوره اجرا می‌شود ولی توجه‌ها به سمت موضوعات اجتماعی و فرهنگی، ارتقای سطح خدمات در مناطق مختلف شهر، تعادل و برابری در توزیع خدمات، جلب مشارکت مردم در اداره امور شهر و ارتقای جایگاه گردشگری اصفهان بیشتر خواهد شد تا با نگاه کیفی‌تر به زندگی شهری رسیدگی شود.

قرار نیست شهردار صرفاً مهندس ساختمان باشد

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه طیفی از تخصص‌ها و گرایش‌های مختلف شغلی و اجتماعی در لیست انتخاب شهردار اصفهان وجود داشتند که به ترتیب با مصاحبه و مذاکره و امتیازدهی کاهش پیدا کرد تا به گزینه نهایی رسیدیم، خاطرنشان کرد: استنباط فعلی مردم درباره شاخص انتخاب شهردار مبتنی بر اتفاقات دو دهه قبل است که شهرداری مدام در حال ساخت پروژه‌های زیرگذر، روگذر، پل‌ها و بزرگراه‌ها بود و افکار عمومی و ذهنیت نخبگان به این سمت رفته که شهر را باید متخصص عمران و ساختمان اداره کند اما خدماتی که مردم شهر می‌گیرند صرفاً در حوزه عمرانی خلاصه نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه شهردار باید بتواند بهترین مهندسان و متخصصان ساختمان، عمران، فضای سبز و محیط زیست را به خدمت شهر گیرد، افزود: او باید توان مدیریت حوزه‌های مختلف در مجموعه‌ای که قرار است یک شهر دو میلیون نفری را اداره کند داشته باشد که این توان از متخصصان رشته‌های مختلف برمی‌آید و به عنوان یک مهندس می‌گویم که صرفاً قرار نیست شهردار اصفهان مهندس ساختمان باشد.

نور صالحی ادامه داد: دقت و حساسیت زیادی برای انتخاب شهردار اصفهان به کار گرفته شد و گزینه‌های مطرح یک به یک کنار رفتند تا به آقای قاسم‌زاده برسیم و امیدوارم گذر زمان مشخص کند که این انتخاب، انتخابی درست و بجا بوده است.

توجه به مناطق حاشیه‌ای ادامه دارد

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان حاشیه‌نشینی را یکی از عوارض شهرنشینی در دنیا دانست که در شهر اصفهان با وجود آنکه گستره کمتری نسبت به دیگر کلانشهرهای کشور دارد، اما به عنوان یک واقعیت باید دیده شود.

وی تاکید کرد: سیاست‌های کلان اقتصادی، معضلات مربوط به اشتغال، توزیع نامتوازن صنایع و مسائل دیگری که باعث افزایش مهاجرت از شهرهای کوچک به بزرگ شده، باعث شکل‌گیری حاشیه‌نشینی شده است.

نور صالحی با تاکید بر اینکه باید روند مهاجرت به اصفهان مدیریت شده و به حاشیه نشینی از سوی سازمان‌های مرتبط مانند شهرداری توجه شود، افزود: ساکنان این مناطق نباید احساس کنند که به آن‌ها بی‌توجهی شده و در ادوار مختلف به خوبی این توجه وجود داشته است؛ شورای ششم در ادامه این مسیر، کمیسیون مستقل و ویژه آب و مناطق کمتر برخوردار را تشکیل داد تا این دو موضوع که در بیان مردم از معضلات بزرگ اصفهان محسوب می‌شود را به‌طور جدی دنبال کند.

وی با بیان اینکه با همکاری شهرداری و تغییر در ردیف‌های بودجه می‌توانیم خدماتی که در آن مناطق کمتر انجام شده را توسعه دهیم، ابراز امیدواری کرد: با جلب مشارکت مالی و ارتقای کیفیت زندگی ساکنان، پس از پایان دوره ششم بتوان آمار واقعی از تفاوت محسوس در این مناطق را به مردم شهر ارائه کرد.

سرمایه‌های خرد مردم به سمت شهرداری می‌آید

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: شهرها تا یک زمانی با کمک دولت اداره می‌شدند و بخش عمده هزینه حمل‌ونقل عمومی که آن زمان تاکسی و اتوبوس بود توسط دولت پرداخت می‌شد، اما وقتی که شوراها اداره شهر را به دست گرفتند، قرار شد در این خصوص با وضع عوارض تقریباً مستقل شوند.

وی ادامه داد: اکنون یک سوم سهم عوارض ارزش افزوده که از شهرها به دست می‌آید به شهرداری‌ها پرداخت می‌شود و عمده هزینه اداره شهر با پرداخت عوارض به عهده مردم است لذا باید از مشارکت مردم و سرمایه‌گذاران استفاده کرده و پروژه‌هایی که توجیه اقتصادی داشته و برای سرمایه‌گذاران جذاب باشد را تعریف کنیم تا هم مردم هم شهر از منافع آن استفاده کنند.

نور صالحی خاطرنشان کرد: تجربه این چند سال نشان داده که مردم حاضرند سرمایه‌های خردشان را در بورس سرمایه‌گذاری کنند، بنابراین می‌توان با راهکارهای دقیق مالی این سرمایه‌ها را به سمت شهرداری آورد.

شورا در عزل و نصب‌ها دخالت نمی‌کند

وی با اشاره به دیدارهای مردمی اعضای شورای شهر، اظهار کرد: مردم در این دیدارهای مشکلات خود و محل سکونتشان را که بخشی از آن شاید به شورا و شهرداری مربوط نیست را مطالبه می‌کنند و از نمایندگان خود در شورا خواستار پیگیری آن هستند.

نور صالحی ادامه داد: قسمتی از این موارد که در حیطه وظایف شهرداری و در برنامه‌ها بوده و شورا برای آن بودجه تصویب کرده، با هماهنگی مدیران منطقه پیگیری می‌شود.

وی گفت: اعضای شورا در روزهای یکشنبه تقسیم بر گروه‌های سه‌نفره در قالب کمیته‌های نظارتی می‌شوند و همزمان با مدیران منطقه خواسته‌های مردم که مستقیم و غیرمستقیم به شهرداری مربوط می‌شود را رسیدگی می‌کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: شورا دخالتی در اجرا ندارد، اما برای حل مشکلات و رفع موانع موجود و تسهیل در انجام کارهای مردم راهکار ارائه می‌دهد و این رویه به هیچ عنوان دخالت در امور شهرداری نیست بلکه از باب جایگاه نظارتی شورای شهر است.

وی با بیان اینکه اگر عضوی در شورا در عزل و نصب‌ها دخالت کند خلاف قانون عمل کرده و من به عنوان رئیس شورای ششم تاکید می‌کنم که هیچکدام از اعضای شورا چنین نیتی ندارند، تاکید کرد: حتی در مواردی که برخی مدیران نظر مشورتی بخواهند نیز اعضای شورا امتناع می‌کنند تا شائبه‌ای پیش نیاید.

کد خبر 520191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.