کیهان شاهد وضعیت "ماه نو" است

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: سه‌شنبه _۱۶ شهریورماه_ در وضعیت ماه نو قرار خواهد گرفت.

فاطمه فخرایی فرد در گفتگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: هنگامی که ماه میان خط واصل زمین و خورشید قرار دارد، سطح نورانی ماه دقیقاً رو به خورشید است و پشت آن به زمین است؛ بنابراین در این وضعیت ناظران زمینی نمی‌توانند ماه را مشاهده کنند در این حالت اصطلاحاً گفته می‌شود که مقارنه ماه و خورشید یا ماه نو اتفاق افتاده است.

وی افزود: حرکت مداری ماه باعث می‌شود که هر چهار هفته یک بار ماه به دور زمین بچرخد و فازهای ماه تغییر کند. بدین صورت که ماه نو، ربع اول، ربع آخر و ماه کامل هر ۲۹ و نیم روز یک بار رخ می‌دهد و دوباره این چرخه تکرار می‌شود. این حرکت بدین معنا است که وضعیت ماه از یک شب به شب دیگر تقریباً ۱۲ درجه تغییر می‌کند در نتیجه هر روز یک ساعت بعد طلوع و غروب می‌کند.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: ماه طی روزهای آینده در اواخر بعدازظهر و هنگام غروب به عنوان یک هلال بسیار باریک بلافاصله بعد از غروب خورشید قابل مشاهده است و سپس غروب می‌کند. بدین ترتیب، ماه چرخه خود را طی می‌کند و تا حدود نیمه شب قابل مشاهده است. سه‌شنبه _۱۶ شهریورماه_ ساعت ۰۵:۲۲ ماه در وضعیت مقارنه با خورشید قرار می‌گیرد و از این لحظه فازهای ماه شروع می‌شود.

فخرایی فرد گفت: خورشید ساعت ۱۹:۰۹ غروب می‌کند و زمان غروب ماه نیز ۱۹:۴۳ است. با توجه به سن و درصد روشنایی ماه و جدایی زاویه‌ای آن از خورشید که چهار درجه و ۵۶ دقیقه قوسی است، رؤیت هلال ماه نو از موقعیت رصدخانه لارستان غیر ممکن است.

کد خبر 520166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.