مفهوم حومه نشینی و تاثیر آن بر زندگی شهری

دنیای امروز دنیای حومه‌نشینی است؛ اگرچه اغلب ما خود را شهرنشین می‌دانیم اما برای زندگی، کار و سایر فعالیت‌های روزمره به طور پیوسته در محیط‌هایی به رفت و آمد می‌پردازیم که در دسته شهرها به معنای واقعی کلمه جای نمی‌گیرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیاری از منتقدان زندگی بشر در قرن بیست و یکم را زندگی حومه نشینی تصور کرده‌اند چرا که طی این دوران، انسان اگرچه ممکن است در مرکز شهر سکونت داشته باشد، اما به طور مداوم با حومه‌ها در ارتباط است. این رویداد جنبه‌های مختلف شهری نظیر زیرساخت، سبک زندگی بشر و حتی خانه‌سازی را تحت تأثیر قرار داده است و به نظر می‌رسد که در حال ایجاد تحولات عظیم در شهرنشینی است. تاکنون محققان زیادی به تحلیل اصطلاح حومه‌نشینی و تأثیر آن پرداخته و نوع مدیریت، زیرساخت‌ها و شیوه زندگی در آن را مورد بررسی قرار داده‌اند.

مفهوم حومه نشینی و تاثیر آن بر زندگی شهری

حومه نشینی به چه معنا است؟

محققان و متخصصان به مدت چندین دهه در تلاش بوده‌اند مفهوم حومه‌نشینی و ارتباط آن با شهر را شرح دهند اما تا کنون به تعریف واحدی از آن دست نیافته‌اند. مجموعه حومه‌های شهری که می‌توان آن را به عنوان جایگزینی برای حومه‌نشینی مورد استفاده قرار داد، شهر و حومه را با هم و در ارتباط با یکدیگر مورد توجه قرار می‌دهد. در زمان‌های قدیم، مردم آمریکای شمالی با نرده‌های سفیدرنگی دور تا دور خانه‌های خود را محصور می‌کردند تا مرز بین خود به عنوان شهرنشین را از محیط‌های اطراف که در زمره حومه قرار می‌گرفت جدا کنند.

همین رویداد بین حومه‌های اروپا نیز اتفاق افتاد و این مناطق واقعیت را در کنار تحول مفهومی به ویژه از زمان سقوط دیوار برلین در سال ۱۹۸۹ تجربه کرد. دیوار برلین، پرده‌ای آهنین و بسیار مرتفع بود که آلمان غربی و شرقی را از هم جدا می‌کرد، اما در سال ۱۹۸۹ فرو ریخت و به حکومت جمهوری دموکراتیک آلمان خاتمه داد.

مفهوم حومه نشینی و تاثیر آن بر زندگی شهری

زندگی در حومه‌های شهری

حومه‌های شهری فضاهایی پرشور به حساب می‌آید که از نظر ظاهری، ساختار و جمعیت با یکدیگر متفاوت است. رشد حومه‌ها از زمان‌های قدیم تا به امروز به رفت و آمد مردم شهر و فعالیت‌های اقتصادی آن‌ها بستگی داشته و به همین دلیل در نقاط مختلف جهان متفاوت بوده است. امروزه فرآیند حومه‌نشینی و ساخت خانه‌ها در اطراف شهرها به صورت زنجیره‌وار ادامه دارد و بر ساختار شهری نیز تأثیر گذاشته است. در نتیجه افزایش حومه‌های شهری، تراکم جمعیت شهرها افزایش یا کاهش یافته، تنوع مناطق شهری تغییر یافته و حتی وضعیت مالی مردم تحت تأثیر قرار گرفته شده است.

در بخش جنوبی کره خاکی، توسعه شهری در حومه‌ها به شیوه‌های مختلف صورت می‌گیرد؛ ممکن است این مناطق به صورت غیر رسمی دایر شود یا اینکه کامل تحت حاکمیت شهرهای اطراف خود قرار گیرد. در مورد سکونتگاه‌های غیررسمی می‌توان به مناطق حومه‌ای آفریقای جنوبی اشاره کرد حال آنکه حومه‌های ترکیه و چین از بهترین نمونه‌های سکونتگاه‌های رسمی جهان به شمار می‌رود.

مفهوم حومه نشینی و تاثیر آن بر زندگی شهری

آینده تحقیقات مربوط به حومه‌های شهری

تحقیقاتی که در زمینه حومه‌نشینی در سراسر دنیا انجام شده از این نظر به توافق رسیده است که پژوهشگران باید بسیار بیشتر از گذشته به تحلیل زندگی در حومه‌ها و تأثیر آن‌ها بر زندگی شهری بپردازند. این واقعیت بر هیچ کس پوشیده نیست که شهرهایی با بیشترین حومه نسبت به سایر نقاط دنیا از رویکردهای نوآورانه برای مدیریت زندگی روزمره خود بهره می‌برند. به عنوان مثال، دانشمندان آفریقایی، آسیایی و آمریکای لاتین نه تنها به طور مداوم تلاش می‌کنند حومه‌ها را در ارتباط با مناطق شهری تعریف کنند، بلکه به طور همزمان به نظریه‌پردازی در مورد این فرآیند به شیوه‌های جدید می‌پردازند.

محققان در اغلب نقاط دنیا استدلال کرده‌اند که ما هم‌اینک در سیاره‌ای به سر می‌بریم که در آن، حومه‌نشینی بر زندگی شهری اولویت دارد ضمن اینکه تمام جنبه‌های زندگی شهری و حومه در ارتباط مستقیم با یکدیگر قرار دارد.

مفهوم حومه نشینی و تاثیر آن بر زندگی شهری

کد خبر 520149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.