مقایسه گوشی شیائومی POCO X3 و سامسونگ Galaxy A51+ لیست جزئیات

خرید گوشی موبایل برای خیلی از کاربران کار بسیار مشکلی است. مقایسه تلفن‌های همراه از نظر دوربین، سخت افزار، صفحه نمایش، طراحی و باتری می تواند به کاربران کمک کند تا انتخاب خوبی داشته باشند. در این مطلب دو گوشی پرفروش شیائومی POCO X3 و سامسونگ Galaxy A51 مورد مقایسه و ارزیابی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شرکت سامسونگ در دنیای میان‌رده‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در عین حال شیائومی و زیر برندهای که دارد در دو سال اخیر به بزرگ‌ترین رقیب سامسونگ تبدیل شده است. در ادامه به بیان مشخصات و مقایسه میان‌رده گوشی شیائومی POCO X3 با گوشی سامسونگ Galaxy A51 پرداخته خواهد شد.

مقایسه POCO X3 و Galaxy A51 از نظر دوربین

Galaxy A51

Xiaomi POCO X3

دوربین اصلی

۴۸ مگاپیکسل

۶۴ مگاپیکسل

لنز اولتراواید

۱۲ مگاپیکسل

۱۳ مگاپیکسل

سنسور تشخیص عمق

پنج مگاپیکسل

دو مگاپیکسل

لنز ماکرو

پنج مگاپیکسل

دو مگاپیکسل

دوربین سلفی

۳۲ مگاپیکسل

۲۰ مگاپیکسل

در طراحی این محصولات از چهار دوربین استفاده شده است که تشکیل شده از دوربین اصلی با لنز واید، لنز اولتراواید با پوشش دهی گسترده، دوربین ماکرو و در آخر نیز لنز عمق سنج که برای عکس‌های پرتره بسیار مناسب است.

شیائومی برای گوشی POCO X3 در پنل پشتی یک ماژول دایره‌ای شکل را طراحی کرده که چهار لنز دوربین را در خود جای داده است. دوربین اصلی این گوشی یک لنز ۶۴ مگاپیکسلی عریض با دیافراگم f/1.9، دوربین دوم به لنز ۱۳ مگاپیکسلی فوق عریض با دیافراگم f/2.2، دوربین سوم به لنز دو مگاپیکسلی ماکرو با دیافراگم f/2.4 و دوربین چهارم به لنز دو مگاپیکسلی تشخیص عمق با دیافراگم f/2.4 مجهز شده است. دوربین سلفی این گوشی به یک لنز ۲۰ مگاپیکسلی مجهز است تا عکس‌های سلفی باکیفیتی را به کاربران هدیه دهد.

در قاب پشتی گوشی Galaxy A51 سامسونگ یک ماژول دوربین مستطیلی شکل طراحی کرده تا چهار لنز دوربین در آن قرار گیرد. دوربین اصلی آن از لنز ۴۸ مگاپیکسلی واید با دیافراگم f/2.0، دوربین دوم از لنز ۱۲ مگاپیکسلی اولتراواید با دیافراگم f/2.2، دوربین سوم از لنز پنج مگاپیکسلی ماکرو با دیافراگم f/2.4 و دوربین چهارم از لنز پنج مگاپیکسلی تشخیص عمق با دیافراگم f/2.4 بهره می‌برد. سامسونگ نیز برای دوربین سلفی این گوشی از سنسور ۳۲ مگاپیکسل استفاده کرده که عکس‌های سلفی با کیفیتی را به کاربران خود هدیه دهد.

مقایسه گوشی شیائومی POCO X3 و سامسونگ Galaxy A51+ لیست جزئیات

مقایسه POCO X3 و Galaxy A51 از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

Galaxy A51

Xiaomi POCO X3

چیپست

Exynos 9611

Qualcomm SM7150-AC Snapdragon 732G

پردازنده گرافیکی

Mali-G72 MP3 GPU

Adreno 618 GPU

سیستم عامل

اندروید ۱۰

اندروید ۱۰

رابط کاربری

One UI 2.5

MIUI 12

تنوع حافظه

۶۴/۴، ۱۲۸/۴و ۱۲۸/۶

۶۴/۴، ۱۲۸/۶ و ۱۲۸/۸

شیائومی برای POCO X3 تراشه Snapdragon 732G و پردازنده گرافیکی Adreno 618 GPU در نظر گرفته است، درحالی‌که نسخه پرو این گوشی دارای تراشه Snapdragon 860G است. هر دو گوشی سری POCO در اجرای بازی‌ها عالی عمل می‌کنند. این تراشه دارای دو هسته ۲.۳ گیگاهرتزی Cortex-A76 و شش هسته ۱.۸ گیگاهرتزی Cortex-A55 است، درحالی‌که تراشه Snapdragon 860G نسخه پرو دارای یک هسته بسیار قدرتمند ۲.۹۶ گیگاهرتز Cortex-A76، سه هسته قدرتمند ۲.۴۲ گیگاهرتز Cortex-A76 و چهار هسته ۱.۸ گیگاهرتزی Cortex-A55 است.

این گوشی شیائومی از شش گیگابایت رم از نوع LPDDR4X استفاده کرده است که سرعت بسیار بالایی دارد؛ البته نسخه رم هشت گیگابایتی این گوشی نیز در بازار موجود است، برای حافظه اصلی این گوشی دو نسخه ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی نظر گرفته شده که هر دو نسخه از نوع UFS2.1 است. این گوشی از دو سیم کارت پشتیبانی می‌کند و می‌توان خشاب سیم کارت دوم را به جای، کارت حافظه از نوع microSDXC استفاده کند، این گوشی از حافظه جانبی تا ۵۱۲ نیز گیگابایت پشتیبانی می‌کند.

سامسونگ Galaxy A51 را با تراشه Exynos 9611 عرضه کرده است که نسبت به نسل قبلی خود تفاوت چندانی ندارد. این تراشه میان‌رده از پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G72 MP3 GPU بهره می‌برد. این تراشه دارای چهار هسته با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز مبتنی بر Cortex-A73 است و چهار هسته دیگر آن فرکانس ۱.۶ گیگاهرتز Cortex-A53 دارند. سامسونگ نیز این گوشی را در سه نسخه رم چهار گیگابایت و حافظه داخلی ۶۴ گیگابایت، رم چهار گیگابایت و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت و رم شش گیگابایت و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت در بازارهای جهانی به‌فروش می‌رساند؛ همچنین در این گوشی نیز امکان ارتقا حافظه‌ی ذخیره‌سازی از طریق درگاه microSD نیز وجود دارد.

مقایسه گوشی شیائومی POCO X3 و سامسونگ Galaxy A51+ لیست جزئیات

از نظر نرم افزاری نیز POCO X3 از نسخه اندروید ۱۰ و رابط کاربری MIUI 12 استفاده کرده است و در طرف دیگر Galaxy A51 نیز با نسخه اندروید ۱۰ به بازار عرضه شده که از رابط کاربری One UI 2.5 استفاده می‌کند.

مقایسه POCO X3 و Galaxy A51 از نظر صفحه نمایش

Galaxy A51

Xiaomi POCO X3

نوع نمایشگر

Super AMOLED

IPS

سایز

۶.۵ اینچ

۶.۶۷ اینچ

رزولوشن

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰

تراکم پیکسلی

۴۰۵ پیکسل در هر اینچ

۳۹۵ پیکسل در هر اینچ

یکی از ویژگی‌های شاخص میان‌رده‌های سامسونگ بهره‌بردن از صفحه نمایش AMOLED و Super AMOLED است که باعث شده اکثر صفحه‌نمایش گوشی‌های سامسونگ بسیار راضی‌کننده باشد. سامسونگ در طراحی Galaxy A51 نیز از صفحه نمایش Super AMOLED استفاده کرده است. این گوشی مجهز به صفحه‌نمایش ۶.۵ اینچی با رزولوشن معادل ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل و تراکم پیکسلی ۴۰۵ پیکسل بر اینچ است. روشنایی خودکار این صفحه‌نمایش حدود ۷۰۰ نیت است و در حداقل میزان هم به ۲.۱ نیت خواهد رسید.

شیائومی POCO X3 از صفحه‎‌نمایشی با پنل IPS LCD بهره برده است. این صفحه‌نمایش ۶.۶۷ اینچی با تراکم ۳۹۵ پیکسل بر اینچ و رزولوشن ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل در این بخش به نماینده سامسونگ نزدیک است. حداکثر روشنایی صفحه‌نمایش در این گوشی حدود ۴۰۰ نیت است. این نمایشگر با فناوری AMOLED ساخته نشده است، اما کیفیت بالای دارد و ضعفی از این نظر ندارد، پشتیبانی این صفحه نمایش از HDR10 کمک کرده تا رنگ‌ها، سایه‌ها، نقاط مشکی و سیاه کاملاً واقعی و طبیعی نمایش داده شود و عملکرد نمایشگر در هنگام تماشای ویدئو، عکس و بازی کاملاً راضی کننده باشد.

مقایسه گوشی شیائومی POCO X3 و سامسونگ Galaxy A51+ لیست جزئیات

مقایسه POCO X3 و Galaxy A51 از نظر طراحی ظاهری

Galaxy A51

Xiaomi POCO X3

ابعاد

158.5x73.6x7.9 میلی‌متر

165.8x76.7x8.8 میلی‌متر

وزن

۱۷۲ گرم

۲۰۹ گرم

صدای استریو

ندارد

ندارد

شرکت شیائومی و سامسونگ در طراحی بدنه و فرم این دو گوشی از پلاستیک استفاده کرده اند. تلفیق بدنه براق و غیر براق در POCO X3 شاید مقداری در جذب کم‌تر اثر انگشت تأثیر گذار باشد، اما از زیبایی ظاهری این گوشی کمی کاسته شده است. نسبت صفحه‌نمایش به بدنه در گوشی سامسونگ حدود ۸۷ درصد و در گوشی شیائومی این نسبت حدود ۸۴.۶ درصد است. شیائومی برای محافظت از صفحه نمایش POCO X3 از گوریلاگلس پنج استفاده کرده است. این در حالی است که سامسونگ در Galaxy A51 از گوریلاگلس نسخه سه استفاده کرده است.

نماینده سامسونگ وزنی ۱۷۲ گرم را دارد که باعث شده در هنگام کار با گوشی چندان احساس سنگینی نداشته باشید. شیائومی برای این میان رده خود وزنی معادل ۲۲۵ گرم را در نظر گرفته است. اختلاف دو گوشی از لحاظ وزن زیاد است. ضخامت POCO X3 حدود یک سانتی‌متر است، اما ضخامت گلکسی Galaxy A51‌ سامسونگ ۷.۹ میلی‌متر است. با این تفاسیر نماینده سامسونگ گوشی خوش دست تر به حساب می‌آید.

مقایسه POCO X3 و Galaxy A51 از نظر باتری

Galaxy A51

Xiaomi POCO X3

ظرفیت

چهار هزار میلی‌آمپر

شش هزار میلی آمپر

فست شارژ

۱۵ وات

۳۳ وات

سامسونگ در بطن گوشی گلکسی A51 یک باتری با ظرفیت چهار هزار میلی‌آمپر ساعت قرار داده است که توانایی روشن نگه داشتن گوشی را تا ساعت‌ها دارد. این باتری از فناوری شارژ سریع ۱۵ واتی نیز برخور دار است. شیائومی نیز برای تأمین نیروی گوشیPOCO X3 باتری ظرفیت باتری شش هزار میلی آمپر ساعت در نظر گرفته است که از فناوری شارژ سریع ۳۳ واتی پشتیبانی می‌کند.

جمع‌بندی کلی از تفاوت شیائومی POCO X3 و Galaxy A51

تا اینجا به مقایسه POCO X3 با Galaxy A51 از نظر کیفیت دوربین، قدرت سخت افزاری و نمایشگر پرداخته شد. POCO X3 در قسمت‌های باتری و سخت افزار نسبت به Galaxy A51 قوی‌تر ظاهر شده است و محصول سامسونگ نیز از نظر طراحی عملکرد بهتری دارد، اما در نهایت این شما هستید که با توجه به مزایا و معایبی که از دو گوشی در این مقایسه به آن‌ها اشاره شد باید تصمیم خود را برای انتخاب یکی از آن‌ها با توجه به نیازتان بگیرید.

کد خبر 520092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.