آلودگی هوا چیست؟+ عوامل و میزان تاثیر سرب

شاخص کیفیت هوا یا آلودگی عددی است که توسط سازمان‌های دولتی برای سنجش آلودگی هوای یک منطقه و پیش‌بینی آینده آن به کار می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با افزایش عدد شاخص آلودگی، احتمال در خطر قرار گرفتن سلامت عمومی بالاتر می‌رود. برخی کشورها مانند کانادا، مالزی و سنگاپور شاخص‌های ملی متعلق به خودشان را برای تعیین کیفیت هوا توسعه داده اند.

سطوح مختلف کیفیت هوا

  • هوای پاک: کیفیت هوا در این شرایط رضایت بخش است و دارای خطری ناچیز یا فاقد خطر برای سلامتی است.
  • سالم: در این شرایط کیفیت هوا قابل قبول و برای برخی از افراد با ملاحظات بهداشتی خاص همراه است. در این شرایط اگر فردی نسبت به ذرات معلق، دی‌اکسید نیتروژن و ازن حساسیت ویژه داشته باشد، ممکن است علائم تنفسی از خود بروز دهد.
  • ناسالم برای گروه‌های حساس: افرادی مانند بیماران قلبی، سالمندان، کودکان و زنان باردار که جز گروه‌های حساس هستند، ممکن است در این شرایط اثرات بهداشتی خاصی را تجربه کنند؛ البته اکثریت مردم تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند.
  • ناسالم: در این حالت هر فردی ممکن است اثرات سو بهداشتی را تجربه و اعضای گروه‌های حساس نشانه‌های حادتری را بروز خواهند داد.
  • بسیار ناسالم: در شرایط بسیار ناسالم هر فرد ممکن است تحت خطر اثرات جدی بهداشتی قرار بگیرد و در شرایط خطرناک نیز اخطاری جدی برای سلامتی همه افراد و بیانگر شرایط اضطراری است.

مکانیزم کارکرد ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا

بر اساس استانداردهای بین‌المللی ۶ نوع آلاینده به صورت روزانه اندازه گیری می‌شود که برخی از آنها شامل مونواکسیدکربن، دی‌اکسید گوگرد، دی‌اکسید نیتروژن، ازن و ذرات معلق با قطری کمتر از ۲.۵ میکرون است.

آلودگی هوا چیست؟+ عوامل و میزان تاثیر سرب

تأثیر سرب در هنگام آلودگی هوا

سرب فلزی نرم و به رنگ خاکستری متمایل به آبی یا نقره‌ای کبود است. حدوداً ۵.۳ میلیون تن از این فلز در سراسر دنیا سالانه مصرف می‌شود و بعد از آهن دومین فلز پر مصرف صنعتی است؛ چیزهایی مانند کابل‌ها و مواد شیمیایی و البته باتری‌های الکتریکی بالاترین مصرف سرب را به خود اختصاص داده‌اند.

سرب سبب اختلال در واکنش‌های آنزیمی بدن و بخصوص در سنتز مولکول می‌شود که قسمت اساسی هموگلوبین بوده و برای انتقال اکسیژن در تمام بدن انسان، جز اساسی است. همچنین سرب سبب کاهش عمر گلبول‌های قرمز خون می‌شود و باعث عوارض کلیوی، قلبی و عصبی خواهد شد.

عوامل آلودگی هوا

اگر غلظت گازها و ذرات مضر برای سلامت انسان و سایر موجودات زنده در هوای مورد تنفس آنها افزایش پیدا کند، یعنی هوا دچار آلودگی شده است. عواملی مانند سوخت‌های فسیلی، کارخانه و نیروگاه‌ها، کشاورزی و استفاده از کودهای شیمیایی، بسیاری از فعالیت‌های خانگی مانند پخت و پز، عطر و ادکلن ها، گرد و خاک و… باعث آلودگی هوا خواهد شد.

آلودگی هوا چیست؟+ عوامل و میزان تاثیر سرب

چگونگی مقابل با عوامل آلودگی هوا

برای مقابله با آلودگی هوا می‌توان از راه‌هایی مانند استفاده از حمل و نقل عمومی، الزام کارخانه‌ها به رعایت استانداردهای آلایندگی، روش‌های حفاظت از خود در برابر آلودگی هوا، استفاده از ماسک در فضای باز، تغذیه مناسب، نگهداری گیاهان تصفیه کننده هوا و استفاده از دستگاه تصفیه‌هوا کمک بگیریم.

اهمیت هوای پاک

هوای تمیز موجب تحریک مغز، افزایش کارایی، تحریک گردش خون و سوخت و ساز بدن می‌شود. تنفس هوای سالم نیز برای کودکان و نوجوانان ضروری و موجب افزایش یادگیری و شادابی کودکان می‌شود. اگر به طور مکرر هوای آلوده تنفس شود موجب افسردگی، کاهش یادگیری، بروز بیماری‌هایی چون آسم، برونشیت و سرطان در کودکان می‌شود.

کد خبر 519994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.