راهی که فردیس برای انسان محوری در پیش دارد

فردیس شهری متراکم با کاربری های فراشهری است و هویت بخشی، ارتقای امنیت و کیفیت زندگی در این شهر منوط به اجرای طرح‌های انسان محور است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وجود یک شهر همواره به واسطه افرادی است که در آن زندگی می‌کنند و جهت گیری همه برنامه‌ها و اهداف باید در راستای تأمین نیاز آنها باشد، اما ممکن است ساکنان شهر که دلیل پیدایش آن هستند به واسطه پیچیدگی و در هم تنیدگی مسائل شهری، همینطور اتخاذ سیاست‌های نادرست به حاشیه رانده شوند و در عین حالی که همه تجهیزات و امکانات برای خدمت به ساکنان شهر در نظر گرفته شده است، آنها جایگاهی در تعیین این برنامه‌ها و اهداف نداشته باشند.

شهروندان باید در شهر غالب باشند

عارفه اکبری، کارشناس ارشد مهندسی عمران در گفت و گو با خبرنگار ایمنا مفهوم انسان محوری را هر امری که انسان در آن نقش مرکزی و محوریت داشته باشد خواند و گفت: موضوع انسان محوری در شهرها سالهاست مورد توجه ویژه حوزه‌های شهرسازی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این مردم هستند که با حضورشان در شهر به شهر معنا و مفهوم می‌بخشند و عملاً شهر بدون حضور انسان‌ها هیچ‌گونه معنا و مفهومی پیدا نمی‌کند.

این کارشناس ارشد رشته مهندسی عمران مهم‌ترین ویژگی‌های شهر انسان محور را وجود آرامش، آسایش و امنیت در فضاهای شهری دانست و افزود: در شهرهای انسان محور، شهروندان در فضای شهر چیره و غالب هستند؛ شهرسازان تمام تلاش خود را در شهرهای انسان محور برای ایجاد فضاهای شهری مطلوب جهت تردد همه گروه‌های سنی گذاشته‌اند.

وی بهترین محیط‌های شهری را محیط‌هایی خواند که کاربری در آنها ادغام شده است و اضافه کرد: عملاً می‌توان گفت منطقه بندی و تفکیک کاربری‌ها از عوامل اصلی مرگ عرصه‌های شهری است؛ با ادغام فعالیت‌ها و کاربری‌های شهری و همینطور افزایش امنیت در شهر می‌توانیم به افزایش انسان محوری شهرها کمک کنیم.

اکبری تقویت ابعاد اجتماعی، عملکردی، ارتباطی و زیست محیطی را برای رعایت انسان محوری در فردیس الزامی دانست و افزود: احساس امنیت در طراحی فضاهای شهری بسیار اهمیت دارد، با ارتقا احساس امنیت می‌توان به محوریت بخشی انسان‌ها و افزایش تمایل آنها برای حضور در شهر کمک کرد.

باید فضاهای ناامن شهری به فضاهایی جمعی تبدیل شود

وی وجود زندان کچویی در منطقه ۲ و عرصه‌های بایر فراوان در منطقه یک شهرداری فردیس را از جمله ابعاد اجتماعی و امنیتی شهر خواند که نیاز به تقویت دارد و گفت: این فضاها خود سبب کاهش امنیت فضاهای شهری و در پی آن خودرو گرایی می‌شود.

این کارشناس ارشد مهندسی عمران تصریح کرد: باید فضاهای ناامن شهری را به فضاهایی جمعی تبدیل کرد که به دنبال آن شاهد ترغیب مالکین زمین‌های بایر به عمران و آبادانی شهر باشیم.

اکبری با اشاره به وجود معابر متعدد در فردیس همچون بلوار ناز که از روشنایی بهره مند نیستند، گفت: روشنایی معابر سبب افزایش امنیت شهری و در پی آن افزایش انسان محوری می‌شود.

وی در بخش دیگری بر لزوم توجه به بعد زیست محیطی برای توسعه انسان محوری در فردیس تاکید کرد و افزود: این شهر دارای کاربری‌های فراشهری متعددی از جمله نیروگاه است که به لحاظ زیست محیطی، شهر را با مخاطره مواجه می‌سازد.

این کارشناس ارشد مهندسی عمران اضافه کرد: کمبود سرانه‌های فضای سبز، معابر مناسب سازی نشده و نبود مبلمان شهری مناسب نیز از جمله مواردی است که باید برای افزایش انسان محوری در فردیس به آن توجه کرد.

وی تصریح کرد: بلوار شهید سلیمانی فردیس محوری است که شمال به جنوب و بالعکس را به هم متصل می‌کند که همین موضوع سبب انفصال دو بخش غربی و شرقی شهر می‌شود و می‌توان با تغییر نقش بلوار شهید سلیمانی از محور جا به جایی به محور دسترسی و احداث جاده کشتارگاه به عنوان محور جا به جاییِ جایگزین به محوریت بخشی انسان‌ها در سطح شهر کمک کرد.

اکبری با بیان اینکه کمبود مسیرهای دوچرخه در سطح شهر فردیس خطرات جدی را برای دوچرخه سواران از جمله تصادف، سرو صدا و دود در پی دارد، خاطرنشان کرد: می‌توان با احداث فضاهای ایمن برای دوچرخه سواری و همچنین احداث پیاده راه مجاور محورهای تجاری، محوریت انسان‌ها را در شهر افزایش داد.

احیای فضاهای مرده با پروژه‌های انسان‌محور

اما سید حمید یعقوبی رئیس شورای اسلامی شهر فردیس در خصوص وضعیت کنونی اجرای طرح‌های انسان محور در فردیس به خبرنگار ایمنا گفت: شورای اسلامی شهر فردیس در دور دوم به اجرای طرح‌های انسان محور در شهر توجه ویژه‌ای دارد.

وی اظهار کرد: اجرای این پروژه‌ها به هویت بخشی شهر نیز کمک می‌کند چراکه با این اقدام شاهد حضور و محوریت مردم خواهیم بود.

یعقوبی به بلوار شهدای فردیس اشاره کرد و افزود: این بلوار به لحاظ وجود پنج فلکه و اصناف متعدد حاشیه آن به بازاری بزرگ معروف است که از شهرهای دیگر نیز برای خرید به آنجا مراجعه می‌کنند؛ وجود ترافیک طاقت فرسا در برخی ساعات روز در بلوار شهدای فردیس از عوامل کاهش رغبت مردم برای حضور در این فضا است که باید برای بهبود آن طرحی مناسب و مردم محور اجرایی شود.

یعقوبی با اشاره به اینکه بلوار شهدای فردیس ظرفیت تبدیل به پیاده راه را دارد، تصریح کرد: با این اقدام این معبر را از خودرو محوری به سمت پیاده محوری پیش می‌بریم.

وی در بخش دیگری با اشاره به اینکه فردیس به زیرساخت سازی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، ورزشی، عمرانی و فضای سبز نیازمند است، خاطرنشان کرد: شورای اسلامی شهر فردیس در دوره دوم بر اجرای پروژه‌های دارای پیوست فرهنگی و اجتماعی تاکید دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر فردیس با بیان اینکه مناسب سازی مبلمان شهری از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: شورای اسلامی شهر بر لزوم مناسب سازی معابر جدیدالاحداث پیش از بهره برداری تاکید دارد چراکه شاهدیم برخی معابر نه تنها برای معلولان، بلکه برای هیچکس مناسب نیست.

وی با اشاره به لزوم احداث پروژه‌های عمرانی، فرهنگی و ورزشی و فضای سبز در فضاهای مرده شهری، عنوان کرد: مدیریت شهری فردیس در این راستا از نخبگان و کارشناسانی که دارای طرح هستند، استقبال می‌کند.

یعقوبی همچنین با اشاره به ظرفیت‌های فردیس در حوزه‌های مختلف، اظهار کرد: مدیریت شهری فردیس از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای احداث پروژه‌های فرهنگی، ورزشی، تفرجگاهی و غیره استقبال می‌کند.

کد خبر 519837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.