ایجاد ۵ قرارگاه در شهرداری/ از هر طرف به شهر نگاه می‌کنیم بی‌هویتی می‌بینیم

شهردار تهران با بیان اینکه باید پنج قرارگاه در مجموعه شهرداری ساماندهی شود، گفت: از پنجره اتاق شهردار به هر سمت شهر که می‌نگریم بی‌هویتی می‌بینیم و هویت دینی و ایرانی ما در آن نمایان نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا زاکانی شهردار تهران امروز (یکشنبه) در صحن شورای شهر تهران با تشکر از اعضای آن بابت اعتماد و رأیی که به وی دادند از علیرضا جاوید که سرپرستی شهرداری تهران در حد فاصل انتخاب شورا تا حکم وزارت کشور را برعهده داشت تشکر کرد و گفت: امروز به عنوان خادمین شهرداری که بیش از ۹۰ هزار نفر در آن به صورت مستقیم و غیرمستقیم به ارائه خدمت می‌پردازند عمل می‌کنیم. ما نسبت به شهروندان تعهد ویژه‌ای داریم و باید دقت ویژه‌ای در آبادانی و پیشرفت معنوی و کالبد شهر در نظر بگیرم در این راستا باید شرایط را به سویی ببریم که از کلانشهر تهران یک الگو و نمونه برای جهان اسلام بسازیم.

وی ادامه داد: امروز با شهروندانی مواجه هستیم که از ما ناراحت هستند که آنها را به رسمیت نمی‌شناسیم. با شهروندانی مواجه هستیم که اعلام می‌کنند چرا با فقر، فساد و تبعیض با جدیت برخورد نشده است. ما با شهروندانی مواجه هستیم که ناراحت هستند از ارائه خدماتی که علی رغم زحمت همه دوستان، شایسته و در شأن شهروندان نبوده است و با شهروندانی مواجه هستیم که دقت لازم برای ارائه خدمات به آنها انجام نشده و نقش آنها برای بازسازی به درستی تدوین نشده است.

زاکانی با بیان اینکه در این مسیر ضرورت دارد تمام نیازهای نرم افزاری و سخت افزاری جامعه را خوب بشناسیم و برای همه آنها پاسخ متقن داشته باشیم، گفت: با شهری مواجه هستیم که راه طی شده در آن توجه به کالبد را نداشته و اگر به کالبد هم توجه جدی شده در مسیر رشد متوازن حرکت نکردیم.

شهردار تهران اضافه کرد: اکنون وقتی از پنجره اتاق شهردار به هر سمت شهر که می‌نگریم بی هویتی را از شهر می‌بینیم و هویت دینی و ایرانی ما در آن نمایان نیست. فاصله شمال و جنوب در شهر معنادار است و بی‌دقتی در توسعه امکان استفاده یکسان از شرایط و امکانات را برای شهروندان فراهم نکرده است.

وی با بیان اینکه گسل‌های خطرناکی تهران را تهدید می‌کند، از بافت‌های ناپایدار گرفته تا توسعه زیرساختی و ایجاد فضای سبز با دشواری مواجه هستیم، گفت: تلاش می‌کنیم که این شهر را در یک پیکره واحد ببینیم و نقش شهرداری را به عنوان جزء سوم و خدمتگزار شهروندان با تعریفی قرار دهیم که از یک سازمان خدماتی به یک نهاد خدمتگذار اجتماعی پیش رود.

شهردار تهران با اشاره به فعالیت‌هایش در دورانی که هنوز حکم قطعی وی صادر نشده بود، گفت: در این ۲۶ روزی که در شهرداری مستقر بودیم، مبتنی بر برنامه‌ای که از قبل ارائه کردم یک چارچوب منطقی را استخراج کردیم تا چهار محور اساسی را برای تلاش خود در آینده قرار دهیم. محور اول افق روشن و فکر پیشرو است لذا خط تلاش اول ما تنظیم یک افق مطلوب و داشتن یک سند مطمئن برای ترسیم یک قله افتخار برای شهر تهران است.

زاکانی ادامه داد: گام دوم این است که در کنار این سند، بتوانیم با یک تغییر نگاه و به میدان آوردن ظرفیت‌های متنوع سند و اجزا را مشخص کنیم و خود را بسنجیم و نظارت‌پذیری دیگران بر خود را بپذیریم. باید به توانمندی‌های خلق شده از گذشته تا کنون تکیه کنیم و همه اشکالات موجود را بررسی و عبرت بگیرم اما نگاه خود را به آینده معطوف کنیم و در گذشته نمانیم و آن‌را ابزار سرکوب نکنیم.

شهردار تهران افزود: امروز باید دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی بانکی بدهیم و تقریباً همین میزان را به عنوان حقوق به پرسنل پرداخت کنیم. از طرفی طلب‌هایی داریم و باید در این موارد انصاف داشته باشیم. لازم است یک هم داستانی با کلیت کشور داشته باشیم. خط تلاش دوم همسایگی حاکمیتی است تا بتوانیم دنبال کنیم چرا که آنچه در شورا و شهرداری می‌گذرد کفایت نمی‌کند و باید نهادهای دیگر با ما به میدان بیایند. خط سوم به میدان آوردن مردم است و تا آنها به میدان نیایند تحولات بزرگ رقم نمی‌خورد.

زاکانی با بیان اینکه نیاز به بازسازی سرمایه‌های اجتماعی داریم و راه جلب اعتماد مردم دیدن خاک خدمت صادقانه است، گفت: اگر بتوانیم از طریق خدمت به مردم شرایط را به سمتی ببریم که امید را در جامعه زنده کنیم امکان داریم شهر را بر ظرفیت بی نهایت بسازیم. دست خیری که از جامعه بیرون می‌آید بخش عمده‌ای از آن به حضور مردم است.

وی گفت: هوشمندسازی و سرعت بخشی در راه رسیدن به افق‌های پیش رو گام چهارم است. همه ظرفیت‌ها باید در مدار فناوری ترکیب شوند و برای این منظور نقطه آغاز ما از درون شهرداری خواهد بود.

زاکانی گفت: برای این مقصود باید افکار عمومی را در معرض اطلاعات قرار دهیم و خودمان را شفاف و شیشه‌ای کنیم تا مورد نظارت آنها قرار گیریم.

وی در ادامه در خصوص اقداماتی که در پیش خواهد گرفت گفت: اقدامات خود را در سه سرفصل یک ساله، دو و نیم ساله، چهار ساله و بیشتر دسته بندی کردیم. در یک سال در دو مقطع فوری و فوتی و یک مقطع قطعی بنا داریم اقدامات خود را دنبال کنیم. در دو سال و نیم فعالیت‌های میان مدت خود را داشته باشیم و در چهار سال و بیشتر بتوانیم کارهای اساسی خود را انجام دهیم.

شهردار تهران در بخشی از سخنانش با اشاره به اینکه باید از تجربیات گذشته استفاده شده و از اشکالات گذشته عبرت گرفته شود، گفت: ما باید نگاه خود را به آینده معطوف کنیم؛ نباید گذشته را ابزار و چماق کنیم. شهری را تحویل گرفتیم که ۶۵ هزار میلیارد تومان بدهی دارد که از این رقم حدود ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ تومان سود بانکی است، در کنار این بدهی‌ها ما طلب‌ها و امکاناتی در شهر داریم که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و علی‌رغم تمام مشکلاتی که کرونا آسیب زده است باید تاکید داشته باشیم که دچار انسداد نشده‌ایم.

زاکانی با اشاره به اولویت‌های مدنظر خود در مدیریت شهری گفت: یکی از موضوعاتی که پیگیری خواهد شد توسعه خطوط مترو است که البته این مسئله با اولویت تکمیل خطوط شش و هفت خواهد بود به طوری که برای خطوط چهار و پنج مبلغ ۱۸۰ هزار میلیارد تومان نیاز است همچنین برای افزایش ظرفیت واگن‌سازی نیاز به ۶۰ هزار میلیارد تومان است که در کنار این مسئله باید به اعتبار ۵۰ هزار میلیارد تومانی اتوبوسرانی در این بخش اشاره کرد.

وی گفت: یکی از موضوعات دیگری که به صورت جدی پیگیری خواهد شد استفاده از ۶۳۰ واگن برای مترو است که مراحل مقدماتی آن انجام شده و به هیچ وجه اجازه‌ نمی‌دهیم دغدغه‌ای برای مردم ایجاد شود.

وی با اینکه باید پنج قرارگاه در مجموعه شهرداری ساماندهی شود، گفت: توسعه خدمت، استفاده از ظرفیت و پتانسیل بخش‌های مختلف برای بهره‌مندی از خدمات بیشتر و ارائه آن به شهروندان، فرهنگ و تبلیغ در شهر، ایجاد قرارگاه تفریح و نشاط همچنین بسیج امکانات برای ارائه خدمات و رفع آلام مردم از جمله مواردی است که در مجموعه مدیریت شهری پیگیری خواهد شد.

کد خبر 519693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.