تبریز، محمل فرهنگ اصیل عاشورایی / نمایش آثار نو یکی از اهداف برگزاری کنگره شعر محرم است

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز، برگزاری کنگره شعر محرم را فرصتی برای رویش‌های نو در عرصه ادبیات مذهبی دانست.


به گزارش ایمنا و به نقل از امور ارتباطات سازمان به نقل از ترجمان صبح، بابک دانش پناه کنگره شعر محرم را یکی از مهمترین فعالیت‌های فرهنگی در راستای حفظ و اشاعه فرهنگ عاشورایی خواند و گفت: اگر فرهنگ مترقی مکتب حسینی را ناظر بر تمامی شئون زندگی شیعیان بدانیم آنگاه لزوم برگزاری چنین رویدادهایی را را بهتر و بیشتر درک خواهیم کرد.

وی ادامه داد: مکتب حسینی دارای مولفه‌هایی است که انقلاب اسلامی ایران بر روی آن بنا گشته و عزن اسلامی را برای کشور به ارمغان آورده است، لذا کار فرهنگی در جهت اشاعه چنین مکتبی یکی از ضرورت‌های جامعه اسلامی به شمار می‌رود، از این منظر ما با اشتیاق فراوان برای برگزاری این کنگره حرکت کردیم.

دانش پناه در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: ادبیات کلاسیک و نو ایران مشحون از سرایش‌های دینی و مذهبی است و حتی بزرگترین شاعران ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و عارفان پیشگام اسلامی بودند که محله‌های فکری مهمی را در قالب اسلام نمایندگی کرده اند به عبارت بهتر فرهنگ اسلامی و بخصوص مذهب مترقی شیعه تأثیر بسیار مثبت و مهمی در رویش ادبیات ایران داشته و این فرهنگ تبدیل به یکی از عناصر بنیادین در شعر و ادبیات ایران در دوره حاضر شده است.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز ادامه داد: معتقدم برگزاری چنین کنگره‌ای تأثیر و تأثر متقابل بر رشد و علاقمندی جوانان به ادبیات مذهبی از سویی و همچنین غنای ادبی و توسعه علمی ادبیات را از سوی دیگر بدنبال خواهد داشت بنابراین نباید فراموش کرد که ادبیات یکی از بهترین روش‌های انتقال ارزش‌های فرهنگی است که دل‌ها را مخاطب قرار داده و دارای برد فرهنگی مفید و مؤثر زیادی است.

دانش پناه در ادامه سخنان خود با بیام اینکه اصولاً یکی از اهداف برگزاری چنین کنگره‌هایی نمایش آثار نو به شمار می‌رود، توضیح داد: این مفهوم در بردارنده شاخص‌های مهمی چون میزان اقبال به موضوع، رشد آماری در حوزه مورد نظر و کشف استعدادهای جدید است، لذا اصولاً کشف و ترغیب استعدادهای جدید و برتر از اولویت‌های اساسی برگزاری این کنگره است.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز در بخش دیگری نیز اظهار کرد: تبلیغات وسیع در فضای مجازی در قبل از برگزاری این کنگره یک ضرورت است تا شاعران شمال غرب کشور و استعدادهای جوان هرچه بیشتر مطلع شده و ترغیب گردند.

وی اضافه کرد: در وهله بعدی به نظر می‌رسد استفاده از نیروهایی که در سطح کشور در این حوزه شناخته شده هستند و محبوبیت بالایی دارند در رونق این کنگره مجازی مؤثر باشند، به عنوان مثال از شاعران و ادیبان جوان و محبوب همچون آقای فاضل نظری و همچنین استاد کریمی مراغه‌ای به عنوان میهمان ویژه استفاده کرد.

این مقام مسئول برگزاری دودوره کنگره شعر محرم فی نفسه را حرکت بسیار مبارکی دانسته و بیان کرد: اساساً نمی‌توان نقطه ضعف مهمی را بدلیل جوان بودن سابقه چنین کنگره‌ای در کشور نام برد لیکن امسال بهره گیری از مولفه‌هایی که بالاتر به آنها اشاره کردم می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تبریز به عنوان اولین پایتخت جهان تشیع همواره باید پیشگام چنین حرکاتی باشد، خاطر نشان کرد: هویت اصیل این شهر با المان‌های فرهنگی و مذهبی گره خورده است و مکتب عاشورا در جریان زندگی این شهر کهن سناریو جاری است.

دانش پناه در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: امیدوارم این فرهنگ در سپهر کشور مثل همیشه درخشانو تابناک به حیات خود ادامه دهد.

کد خبر 519549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.