توسعه از درون، مهمترین راهبرد بازآفرینی است

یک دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری گفت: به منظور بازآفرینی موفق شهری باید اصول و راهبردهایی مورد توجه برنامه‌ریزان و مدیران شهری باشد.

مهدی ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: توجه و نگرش تعاملی اولین راهبرد و اصول در بازآفرینی شهری است بر این اساس باید به جلب مشارکت مردم و ایجاد تعامل مؤثر میان آن‌ها، مدیران و برنامه‌ریزان شهری توجه شود.

وی افزود: کارشناسان و خبرگان شهری باید در فرآیند بازآفرینی شهر دخیل باشند و نباید خودشان را جدای از مردم بدانند تا از نظرات ساکنان در فرآیند بازآفرینی استفاده کنند.

این دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری خاطرنشان کرد: دومین راهبرد و اصلی که در بازآفرینی باید مورد توجه باشد، نگرش محیط زیستی است بدین معنا که حفظ سلامت شهروندان و حذف آلودگی‌ها در نظر گرفته و توسعه پایدار محقق شود.

ابراهیمی ادامه داد: در این راستا باید منابع شهری به نحوی مورد استفاده قرار بگیرد که برای نسل‌های آینده نیز بماند و آن‌ها نیز از این مواهب بهره‌مند شوند.

وی تصریح کرد: نگرش اقتصادی نیز راهبرد و اصل دیگری در بازآفرینی شهری است و بر این اساس تغییرات و فرآیندها باید به نحوی در بافت و محله فرسوده اتفاق بیفتد، که میزان سرمایه‌گذاری در آن بافت بالا برود و بهره‌وری بهینه از آن ممکن شود.

این دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری تاکید کرد: نگرش کالبدی نیز در این فرآیند بسیار مهم است تا بناهای فرسوده و غیر مستحکم به تدریج کاهش یافته و به بناهای مستحکم و نوساز تبدیل شود تا قابل سکونت و زندگی باشد البته این به معنای استفاده از سبک معماری جدید به پیروی از مکتب مدرنیسم در فرآیند بازآفرینی نیست.

ابراهیمی اضافه کرد: هدف آن است تا یک بافت علی رغم آنکه سیما و منظر و هویت تاریخی دارد قابل استفاده و سکونت باشد.

وی ادامه داد: توجه به نگرش فرهنگی نیز اهمیت زیادی دارد تا سرمایه اجتماعی در محلات فرسوده افزایش یابد و به واسطه آن ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی کمتر شود.

این دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری گفت: نگرش عملکردی اصل بعدی در بازآفرینی شهری است و در این راستا نیاز است که انواع خدمات مورد نیاز وجود داشته باشد و صنایع و عملکردهای مزاحم که سر و صدا یا بوهای زننده دارد از بافت خارج شود.

ابراهیمی با بیان اینکه توسعه از درون باید در فرآیند بازآفرینی مدنظر قرار بگیرد و این اصل بسیار حائز اهمیت است، تاکید کرد: توسعه باید منطبق با ویژگی‌های بافت باشد تا از تخریب غیر اصولی آن جلوگیری شود لذا نیاز است این فرآیند مطابق با توان، قابلیت، استعداد، ویژگی‌ها و شرایط بافت از جمله وضعیت ساکنان انجام شود.

کد خبر 519432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.