برگزاری دومین رویداد رقابتی طراحی گلخانه‌های ایرانی در اصفهان

معاون شهرسازی و معاری شهرداری اصفهان از برگزاری دومین رویداد رقابتی طراحی گلخانه‌های ایرانی در این کلانشهر خبر داد و گفت: هدف از برگزاری این رویداد آن است که با استفاده از شناخت عناصر فضایی باغ‌های ایرانی و نقش آفرینی آنها از گذشته تا کنون، ایده‌ای نو در ادبیات شهرسازی و معماری خلق شود.

سید احمد حسینی‌نیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: امروزه با رشد فزاینده جمعیت در دنیا و لزوم تأمین مواد غذایی برای آنها استفاده بهینه از منابع طبیعی بیش از گذشته مورد استفاده همگان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر کشت‌های گلخانه‌ای در کشور ما گسترش زیادی یافته است به طوری که با احداث شهرک‌های گلخانه‌ای در استان‌های مختلف کشور سطح زیر پوشش گلخانه‌ها به سرعت در حال افزایش است، تصریح کرد: هدف از تولید و کشت محصولات در گلخانه‌ها، افزایش تعداد دفعات کشت و حفاظت از محصولات در برابر شرایط نامساعد طبیعت است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان ادامه داد: کشت‌های گلخانه‌ای موجب کاهش هزینه‌های تولید، نیروی انسانی و افزایش راندمان در تولید محصولات است و هم اکنون نیز گلخانه‌های بیشماری با شکل‌های متفاوت در سطح جهان برای تولید انواع محصولات کشاورزی ساخته و به خدمت گرفته شده‌اند.

حسینی‌نیا گفت: توسعه کشت‌های گلخانه‌ای نه تنها به افزایش تولید در واحد سطح کمک می‌کند بلکه منجر به بهره‌وری بیشتر و استفاده بهینه از آب و به ویژه بهره‌گیری از قطعات کوچک و اراضی کشاورزی واقع در محدوده شهرها می‌شود همچنین این امکان را فراهم می‌کند تا ضمن ایجاد اشتغال و به وجود آوردن انگیزه اقتصادی برای مالکان اراضی محصولات خارج از فصل‌ها و متنوع در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد.

وی تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از گلخانه‌های فعلی به صورت کاملاً سنتی ساخته شده‌اند یکی از مشکلات عمده در احداث گلخانه‌ها آن است که اغلب کسانی که مبادرت به احداث گلخانه می‌کنند، تجربه علمی و عملی با گلخانه را ندارند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با بیان اینکه یکی از مهمترین دلایل موفق نبودن این افراد آشنایی کم آنها با اصول اولیه مدیریت گلخانه و نحوه کنترل عوامل محیطی است، اظهار کرد: معماری شهرها همواره در جهت استفاده از فضاهای شهری و تأمین کننده ارتباط انسان و طبیعت حرکت کرده است.

وی تاکید کرد: ایجاد باغ‌های شهری به عنوان یکی از عوامل اصلی تأمین کننده ارتباط انسان و طبیعت همواره مورد توجه بوده است؛ باغ سازی از دیرباز در میان ایرانیان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده به گونه‌ای که ایرانیان را باید پایه گزاره سبکی خاص از باغ آرایی و طراحی باغ در جهان دانست.

حسینی‌نیا با بیان اینکه گلخانه ایرانی مجموعه طبیعی، گردشگری و کالبدی است که در آن گیاه و ابنیه در نظام مهندسی مشخصی با هم تلفیق شده و محیطی مطلوب، ایمن و آسوده برای انسان به وجود می‌آورند، افزود: عوامل گوناگونی در شکل‌گیری این فضا تأثیرگذار بوده‌اند بنابراین طرح گلخانه ایرانی باید نتیجه ادغام چند عامل همچون محیط طبیعی مانند اقلیم، محیط فرهنگی مانند الگوهای رفتاری در شهر، شرایط اجتماعی و نوع کارکرد و فعالیت گلخانه باشد.

وی تصریح کرد: عناصر گلخانه ایرانی در طراحی عرصه‌های کشاورزی باعث ایجاد فضاهایی با ساختاری متعادل، روح بخشی به فضاهای شهری، ایجاد سرزندگی در محلات شهری و ایجاد چشم اندازهای مناسب می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با تشریح ضرورت برگزاری رویداد، گفت: رشد فزاینده جمعیت شهری و محدود شدن دسترسی ساکنان به فضاهای فراغتی و فضاهای سبز، همچنین افزایش اهمیت وجود فضاهایی جهت گذران اوقات فراغت حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: تحقیقات علمی نشان داده است وجود مناظر سبز از جمله درختان و امثال آن، حضور در این فضاهای دارای پوشش سبز و سبزینگی سبب کاهش استرس، تنش و افزایش تمرکز می‌شود و وجود این فضاها می‌توانند در بافت شهر نقش مهمی در زندگی اجتماعی و فرهنگی شهرنشینان داشته باشد از این رو وجود شهروندان شاد مستلزم تحقق فضاهایی در شهر است که بتواند حس سرزندگی را در آن‌ها ایجاد کند.

حسینی‌نیا خاطرنشان کرد: به دنبال نیاز به هوای سالم و بهسازی محیط زندگی در فضاهای شهری و لزوم ایجاد مکانی طبیعی و سالم جهت گذراندن اوقات فراغت و با هدف بازگشت طبیعت به شهرها، طراحی گلخانه‌های ایرانی در دستور کار مدیریت شهری کلانشهر اصفهان قرار گرفته است.

وی با اشاره به هدف برگزاری دومین رویداد رقابتی طراحی گلخانه‌های ایرانی در اصفهان، اظهار کرد: هدف از برگزاری این رویداد آن است که با استفاده از شناخت عناصر فضایی باغ‌های ایرانی و نقش‌آفرینی آن‌ها از گذشته تا کنون همچنین بررسی وضعیت حال حاضر زمین‌های کشاورزی موجود در محدوده‌ی قانونی مناطق شهرداری اصفهان و نبود کارکرد مناسب اراضی کشاورزی، ایده‌ای نو در ادبیات شهرسازی و معماری خلق شود تا با برگزاری این مسابقه و تعریف خلاقانه پهنه بندی فعالیتی در عرصه‌های کشاورزی داخل شهر ضمن ایجاد انگیزه اقتصادی برای صاحبان و مالکان این اراضی از تغییر کاربری و بلااستفاده ماندن این عرصه‌ها جلوگیری شود و با دستیابی به الگوی مناسب و بومی برای همه گونه‌های سلیقه‌ای و گروه‌های سنی و جنسی طرح برتر به سایر عرصه‌های کشاورزی درون شهر تعمیم یابد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تاکید کرد: ارائه هر الگویی در شهرسازی معماری در تمامی جوامع تاریخ بر اساس نیازمندی‌ها و متناسب با شرایط اقلیمی و شرایط زمان خود بوده است و نحوه شکل‌گیری گلخانه‌ها نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود و باید مطابق با شرایط اقلیمی منطقه طراحی شوند.

وی با بیان اینکه مجموعه مدیریت شهری اصفهان امروزه با توجه به عرصه کشاورزی پیش رو در محدوده قانونی شهر به دنبال خلق ایده نو در کالبد و کارکرد این گونه اراضی است، افزود: از سوی دیگر گرم و خشک بودن فلات مرکزی باعث شده تلاش بسیاری برای مطبوع کردن مناطقی از این سرزمین برای زیست متعادل از طرق مختلف از جمله خلق باغ‌های ویژه در دستور کار قرار گیرد.

حسینی‌نیا ادامه داد: علی‌رغم وجود طرح‌های گوناگون در زمینه ارائه مدلی در خصوص بهره‌مندی از اراضی کشاورزی واقع در محدوده قانونی شهر، کماکان در موضوع ایده پردازی و استفاده از این اراضی با رعایت الزامات جای کار وجود دارد فلذا اصلی‌ترین اهداف برگزاری این رویداد در کلانشهر اصفهان به‌کارگیری اراضی کشاورزی موجود در محدوده قانونی شهر اصفهان با در نظر گرفتن نیاز امروز شهروندان، شرایط کالبدی و فضایی شهر اصفهان، مؤلفه‌های اقلیمی، راهکارهایی در جهت کاهش تابش شدید آفتاب، برقرار آسایش محیطی، کنترل بادهای نامطلوب بوده است.

وی با بیان اینکه در این طرح با همفکری و کار مشترک متخصصان معماری، مدیریت گلخانه‌ها، مهندسان مکانیک و … نوع جدیدی گلخانه طراحی خواهد شد که غیر از تولید محصول، باعث تفرج و تفریح مالک آن نیز شود، گفت: رویایی که می‌توان برای این طرح متصور شد این است که با نبوغ معماران و طراحان و با استفاده بجا و هوشمندانه از فناوری‌های نوین بتوان به جهانیان مفهوم جدیدی به نام گلخانه ایرانی را معرفی کرد.

برگزاری دومین رویداد رقابتی طراحی گلخانه‌های ایرانی در اصفهان

کد خبر 519367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.