سرانجام خرید اتوبوس‌های نو و روند واکسیناسیون رانندگان

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران توضیحاتی درباره واکسیناسیون رانندگان، میزان ابتلای کارکنان و پرسنل اتوبوسرانی به کرونا، سرانجام خریداری اتوبوس‌های جدید، استخدام و جذب در اتوبوسرانی و درآمد رانندگان اتوبوس ارائه داد.

به گزارش ایمنا، شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه یکی از شرکت‌های زیر مجموعه شهرداری تهران است که در ۲۵ فروردین ۱۳۳۵ به موجب قانون تأسیس شرکت اتوبوسرانی عمومی تأسیس شد. طی این ۶۵ سال، اتوبوسرانی پایتخت با فراز و نشیب‌های مختلفی همراه بوده و حالا مدیران شهری معتقدند سال پیش به دلیل شرایط کرونا، وضعیت اقتصادی و تحریم سخت‌ترین سال برای اتوبوسرانی پایتخت بوده است.

کرونا گلوی اتوبوسرانی را فشرده و کاهش آمار مسافران از یک طرف و فرسودگی از طرف دیگر نفس اتوبوسرانی پایتخت را به شماره انداخته است. مدیران شهری می‌گویند وضعیت اتوبوسرانی نامساعد است، این بخش نیاز به احیا دارد و با اقدامات شهری به تنهایی نمی‌توان از پس حال زار اتوبوسرانی بر آمد و کمک‌های دولتی امری ضروری است. اتوبوسرانی تهران با حدود ۵۵۰۰ نیرو در بخش عمومی و خصوصی فعال است و هر چند در شرایط کرونا آمار مسافران کاهش یافته ولی یکی از پایه‌های اصلی حمل و نقل عمومی در پایتخت محسوب می‌شود.

پیک پنجم کرونا هم مدتی است که در تهران و بسیاری دیگر از شهرهای کشور آغاز شده، آمار مرگ و میر و مبتلایان به این بیماری افزایش یافته و بهشت زهرا (س) تهران نیز به دلیل افزایش آمار فوتی‌ها به حالت بحرانی درآمده است.

مسؤولان ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده‌اند؛ سویه دلتای کرونا در کشور گسترش یافته و تخت‌های بیمارستانی کاملاً پر است، این شرایط در حالی بوده که رعایت پروتکل‌ها در کشور به زیر ۴۰ درصد سقوط کرده است و دلتا، ویروس می‌تواند با قدرت سرایت بالا همه را مبتلا کند. یکی از مکان‌هایی که احتمال انتقال کرونا در آن زیاد است اتوبوس و مترو اعلام شده و شهروندان در شهرهایی مانند تهران همواره نسبت به این موضوع نگرانی و دغدغه داشته‌اند.

درباره موضوعات مختلف در اتوبوسرانی تهران از جمله واکسیناسیون رانندگان، میزان ابتلای کارکنان و پرسنل اتوبوسرانی به کرونا، سرانجام خریداری اتوبوس‌های جدید، تشکیل کمیته ویژه بازگشایی مدارس، تهیه ون برای جانبازان و معلولین، بازنشستگی و استخدام و جذب در اتوبوسرانی، حداکثر و حداقل درآمد رانندگان اتوبوس، تبلیغات بر روی اتوبوس‌ها، اتوبوس‌های رزروی و معاینه فنی اتوبوس‌های پایتخت با محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به بحث و گفت‌وگو نشستم که جزئیات آن به شرح ذیل است:

روند واکسیناسیون رانندگان اتوبوس به چه صورت است و تاکنون چند راننده جهت دریافت واکسن اقدام کرده‌اند؟

مرحله اول واکسیناسیون رانندگان اتوبوس از هفته اول مرداد آغاز شد و ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر دوز اول واکسن را دریافت کردند و از هفته‌ای که گذشت نیز ارائه دوز دوم واکسن آغاز شد و تا کنون حدود ۵ هزار نفر دز دوم واکسن کرونا در مدل‌های مختلف از جمله برکت، سینوفارم و آسترازنکا را دریافت کردند و این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

مدتی پیش یکی از مدیران شهرداری اعلام کرد که میزان استقبال رانندگان اتوبوس و تاکسی جهت دریافت واکسن چندان زیاد نبوده و تنها نیمی از افراد مورد نظر مراجعه کرده‌اند، آیا اطلاع‌رسانی در این زمینه کافی نبوده و یا موضوع دیگری در این راستا وجود دارد؟

خیر، سوءبرداشت شده است. اتوبوسرانی هم رانندگان بخش خصوصی دارد و هم رانندگان مربوط به ناوگان ملکی شهرداری که متوسط سن رانندگان بخش خصوصی به صورتی است که برخی از این افراد به صورت اولویت‌های وزارت بهداشت واکسن‌های خود را دریافت کرده‌اند و مربوط به گروه‌های سنی در نظر گرفته شده بودند.

لذا به دلیل اینکه برخی قبلاً واکسن دریافت کرده بودند، برای همین دیگر به مراکز اتوبوسرانی مراجعه نکردند. مرکز واکسیناسیون اتوبوسرانی مستقل است و علاوه بر اینکه کل پرسنل اعم از بخش عمومی و خصوصی اتوبوسرانی واکسیناسیون آنها آغاز شده، در مراکز ما پرسنل شهرداری و حتی چند هزار راننده تاکسی واکسن کرونا را دریافت کردند، اینکه گفته شده رانندگان مراجعه نکرده‌اند سوءبرداشت شده است.

با توجه به اینکه مدتی است واکسیناسیون رانندگان اتوبوس آغاز شده آیا میزان ابتلاء و مرگ و میر ناشی از بیماری در اتوبوسرانی هم کاهش یافته است؟

واکسیناسیون که انجام می‌گیرد، دو هفته بعد از دریافت دز دوم در واکسن‌های مانند سینوفارم ایمنی ایجاد می‌شود، بنابراین با دریافت یک دوز از واکسن نمی‌توان به ایمنی کامل دست یافت. بنابراین واکسیناسیون هنوز تأثیری در آمار کاهش مبتلا به کرونا نداشته است.

آمار ابتلاء به کرونا و مجموع جان باختگان در اتوبوسرانی چه تعداد است؟

و از ابتدای پیک پنجم روزانه ۱۸۰ نفر کرونا مثبت داریم و متأسفانه دو نفر هم در پیک جدید به دلیل ابتلاء به این بیماری جان باخته‌اند و در مجموع ۱۹ نفر در اتوبوسرانی اعم از راننده و پرسنل در اثر ابتلاء به ویروس منحوس کرونا جان خود را از دست داده‌اند که جان باختگان در رده‌های مختلف سنی بوده‌اند.

سرانجام بازگشایی مدارس هنوز دقیق مشخص نشده است ولی گفته می‌شود برخی از دستگاه‌های مربوطه مانند معاونت حمل نقل برنامه‌هایی را در این راستا مدنظر قرار داده، شرکت واحد اتوبوسرانی چه برنامه‌ریزی در این زمینه دارد؟

ما کمیته ویژه در این زمینه تشکیل داده‌ایم و فرض را بر این گذاشتیم که ابتدای مهر مراکز دانشگاهی و مدارس باز شوند. این کارگروه کار را آغاز کرده، هم برای خرید اتوبوس و هم در جهت تعمیرات اتوبوس‌ها برنامه‌هایی داریم که تا ۱۵ شهریور اجرایی می‌شود و به احتمال زیاد در شهریور و مهر ۱۷۵ اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی تهران اضافه می‌شود.

قرار بود برای جانبازان و معلولین نیز ون‌های جدید خریداری شود، این موضوع به کجا رسید؟

قراردادی بر همین مبنا داریم و طبق قولی که به جانبازان و معلولین داده‌ایم، تعدادی ون جهت استفاده این عزیزان تهیه می‌شود که البته مناقصاتی در این راستا برگزار شد ولی برنده‌ای نداشت و سرانجام با ترک تشریفات، ۲۰ دستگاه ون تا اواسط مهر به این ناوگان افزوده می‌شود.

ضدعفونی اتوبوس‌ها همزمان با شیوع سویه دلتای کرونا چگونه است؟

اقدامات لازم در این زمینه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون انجام شده و این موضوع همواره در دستور کار بوده ولی با این وجود توصیه می‌شود مسافران در اتوبوس با تلفن همراه خود صحبت نکنند و از نزدیک کردن دست‌ها به سمت چشم و مجاری تنفسی خود خودداری کنند. ضدعفونی اتوبوس‌ها به ویژه اتوبوس‌های پرمسافر ابتدا و انتهای خطوط ضدعفونی می‌شوند ولی مسافران هم باید هنگام استفاده از اتوبوس مواد ضدعفونی همراه داشته باشند چون لمس سطوح اتوبوس توسط مسافران زیاد است.

شورای ششم شهر تهران مدتی است که برنامه‌های خود را آغاز کرده، آیا تغییر رویکردی در اتوبوسرانی بر اساس فعالیت‌های شورای ششم خواهید داشت؟

رویکرد کلی ما در شرکت بر اساس مصوبات شورا است و بر اساس اسناد بالادستی مسیر را ادامه می‌دهیم. فعلاً بر اساس مصوبات موجود شورا پیش می‌رویم، ولی اگر تغییر رویکردی باشد و برنامه‌های جدید تصویب شود، بر اساس مصوبات اقدام خواهیم کرد.

مطالبات رانندگان اتوبوس به کجا رسید؟ گاهی اعتراضاتی جهت محقق نشدن مطالباتشان داشتند، آیا مشکل و دغدغه آنها پیگیری شد؟

بله، مسأله مطالبات رانندگان اتوبوس برطرف شد. ۸۵۰ نفر از پرسنل بازنشسته مشکلاتی در خصوص ۴ درصد مشاغل سخت و زیان آور و مزایای پایان خدمت داشتند که برطرف شد. رانندگان به دلیل سختی کار بعد از بیست سال بازنشسته می‌شوند و ما باید پرداخت‌هایی را برای این افراد به تأمین اجتماعی انجام می‌دادیم و این اقدام صورت گرفت و همچنین مزایای پایان خدمت آنها نیز تسویه شد.

آیا برای جذب و استخدام نیروهای جدید برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است و قرار است رانندگان جدید فعالیت خود را در ناوگان اتوبوسرانی آغاز کنند؟

بله، برای استخدام و جذب برنامه داریم و از طریق شرکت‌های تأمین نیروی وابسته به شهرداری استخدام‌ها انجام خواهد شد، چرا که اگر بازنشستگی رانندگان را داشته باشیم قطعاً باید جایگزینی نیرو انجام دهیم. اینکه چقدر بخواهیم نیرو جذب کنیم را اکنون آمار قطعی نمی‌توانم بدهم چون باید مصوبات لازم اخذ شود.

البته برای حمل و نقل پایدار، هم بخش خصوصی باید کمک کند و هم باید برای جایگزینی بازنشسته‌ها جذب نیرو انجام دهیم که با پیگیری‌ها به ویژه با استقرار مدیریت شهری جدید ان‌شاءالله اقداماتی در این راستا صورت خواهد گرفت.

حداقل و حداکثر در آمد رانندگان اتوبوس چقدر است؟

این درآمد برای بخش خصوصی و و رانندگان استخدامی شرکت واحد متفاوت است. در بخش خصوصی برخی از اتوبوس‌ها یک مالک و برخی چند مالک دارند و درآمد آنها متفاوت است، البته ما در شهرداری یارانه‌هایی را به آنها اختصاص می‌دهیم هر چند که معتقدم این میزان یارانه حداقلی و اندک است، ولی در شرکت واحد استخدام‌ها رسمی است و به دلیل اینکه اکثر رانندگان در سال‌های آخر خدمت قرار دارند و با ۲۰ سال بازنشسته می‌شوند و به عبارتی در سنوات آخر خدمت قرار دارند متوسط دریافتی آنها بالای ۱۰ میلیون تومان است که این با مجموع حقوق و اضافه کار در نظر گرفته شده است.

تعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری با شرکت اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های رزروی چگونه است؟

شرکت اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های رزروی یک شرکت مستقل است که سعی کرده با نوآوری و نرم‌افزارهای هوشمند اقدامات لازم را جهت جابجایی مسافران انجام دهد. فعالیت آنها مجزای از اقدامات شهرداری است و در مورد برنامه‌هایشان هم خود این شرکت باید توضیح دهد.

درآمد اتوبوسرانی از تبلیغات بدنه اتوبوس‌ها چقدر است و سالانه چند قرارداد در این زمینه لحاظ می‌شود؟

امسال شرکت واحد اتوبوسرانی برای تبلیغات رأسا مزایده برگزار کرد و تبلیغات هم شامل بخش خصوصی و هم عمومی است. اینکه چقدر برای تبلیغات روزانه روی بدنه اتوبوس‌ها دریافتی می‌شود بستگی به فاکتورهای مختلف دارد، از جمله مدت زمان و سایز تبلیغات که درآمد حاصله از تبلیغات روی بدنه اتوبوس‌های خصوصی به حساب شرکت‌های اتوبوس‌های خصوصی واگذار می‌شود و برای بخش عمومی به حساب بخش عمومی، جهت انجام تبلیغات روی بدنه اتوبوس‌ها ما جدا از سازمان زیباسازی فعالیت می‌کنیم و برای این کار مصوبه از شورای شهر دریافت کردیم.

آیا درآمد از تبلیغات صرف خرید اتوبوس‌های ون می‌شود؟

خیر، درآمد تبلیغات آنقدر نیست که بتوان با آن اتوبوس خرید. هزینه خرید اتوبوس بسیار بالا است و ما از این درآمد برای موضوعاتی مانند تعمیر و نگهداری اتوبوس‌ها استفاده می‌کنیم. بخش خصوصی هم تصمیمات جداگانه خودش را دارد. ولی باید توجه داشت از این درآمد ما نه حقوق پرسنل را می‌توانیم بپردازیم و نه اتوبوس جدید می‌توانیم بخریم چون این میزان درآمد به هیچ وجه کفاف چنین کارهایی را نمی‌دهد.

وضعیت معاینه فنی اتوبوس‌ها در سال جاری چگونه بوده است؟

معاینه فنی اتوبوس‌ها با توجه به فرسودگی ناوگان و به دلیل حساسیت‌های مربوط به جلوگیری از آلودگی و ایمنی اتوبوس‌ها به صورت فصلی انجام می‌شود. در صورتی که معاینه فنی اتوبوس مشکل داشته باشد و یا به عبارتی اتوبوس در معاینات و آزمون‌ها مردود شود، به صورت مکانیزه جلوی کار و تردد آن گرفته خواهد شد. این قضیه برای اتوبوس‌های بخش خصوصی هم به همین صورت است.

منبع: فارس

کد خبر 519314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.