صدرالحسینی: گفت‌وگوهای منطقه‌ای ربطی به مذاکرات وین ندارد

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: گفت‌وگوهای منطقه‌ای هیچ ربطی به مذاکرات وین ندارد زیرا پایتخت یکی از کشورهای منطقه می‌تواند به عنوان مرکز گفت‌وگوهای منطقه‌ای انتخاب شود و مقامات ارشد این کشورها می‌توانند مسائل منطقه را به صورت دقیق بررسی کنند.

سیدرضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص ضرورت احیای روابط با کشورهای همسایه اظهار کرد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی بر اساس همزیستی مسالمت‌آمیز و گسترش روابط با تمامی کشورهای منطقه‌ای به ویژه همسایگان حوزه خلیج فارس است.

وی افزود: قطعاً جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرتی منطقه‌ای که بیشترین ساحل خلیج فارس را دارا است، نسبت به همسایگان خود به ویژه کشورهای عربی منطقه، سیاست‌های مثبت و دور اندیشی را اتخاذ کرده است. این موضوع به عنوان یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌های سیاست خارجی نظام طی ۴۳ سال پس از انقلاب مورد توجه دولت‌ها قرار گرفته است. احیای روابط با کشورهای همسایه به عنوان یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های دستگاه وزارت خارجه دولت سیزدهم مطرح است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد: امارات علی‌رغم اینکه طی سال‌های گذشته با دشمنان جمهوری اسلامی همکاری داشته، اما همواره با سعه‌صدر ایران مواجه شده است؛ تهران همواره اعلام کرده که موضوعاتی همچون اقتصاد، امنیت و تجارت در منطقه با مشارکت کشورهای منطقه انجام شود.

صدرالحسینی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که حضور عوامل فرامنطقه‌ای در منطقه به ضرر تمام کشورهای این حوزه خواهد بود. طی یک قرن گذشته مشخص شده که کشورهای فرامنطقه‌ای همواره به دنبال حضور استعماری در برخی کشورهای خاورمیانه هستند.

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران نسبت به همه کشورهای منطقه نگاه مثبت دارد و سعی می‌کند با مذاکره و گفت‌وگو، شرایط را برای خروج نیروهای فرامنطقه‌ای فراهم کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: گفت‌وگوهای منطقه‌ای هیچ ربطی به مذاکرات وین ندارد زیرا پایتخت یکی از کشورهای منطقه می‌تواند به عنوان مرکز گفت‌وگوهای منطقه‌ای انتخاب شود و مقامات ارشد این کشورها می‌توانند مسائل منطقه را به صورت دقیق بررسی کنند.

کد خبر 519306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.