تفکیک پسماند از مبدا، موضوعی فرهنگی است

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای ششم شهر تهران گفت: موضوع پسماند و تفکیک آن از مبدا اقدامی فرهنگی است‌ که باید در این زمینه آموزش های شهروندی جدی گرفته و تعاملات بیشتری با مردم انجام شود.

به گزارش ایمنا، مهدی پیرهادی اظهار کرد: سازمان پسماند باید در زمینه ارتباطات اجتماعی با شهروندان و آموزش‌های فرهنگی تلاش بیشتری داشته باشد و با دعوت از نخبگان، معاونان فرهنگی مناطق، ائمه جماعات و انتخاب جامعه هدف مناسب، شهروندان را در جریان اقدامات انجام شده و همچنین اهمیت تفکیک از مبدا برای حفظ محیط زیست قرار دهد.

وی ادامه داد: از افراد دغدغه مند در این حوزه، فعالان فرهنگی و اجتماعی، سازمان‌های مردم نهاد، نهادهایی که مسئولیت‌های اجتماعی دارند و صاحبان صنایع تقاضا داریم به مسئولیت خود در قبال حوزه شهری عمل کنند تا این کارها موجب بهبود وضعیت شهر شود.

به گفته وی، معاونت خدمات شهری شهرداری تهران در زمینه جمع آوری پسماند اقدامات خوبی انجام داده و نمره خوبی دریافت می‌کنند.

پیرهادی با بیان این مطلب که اقدامات این سازمان کلان نگر و مؤثر بوده است، گفت: البته تا رسیدن به نقطه ایده آل مسیر در پیش رو داریم و باید نگاه موجود در حوزه پسماند تقویت شده و توسعه پیدا کند.

وی ادامه داد: یکی از مسائل مهم در این حوزه بحث زباله‌های بیمارستانی و دفن آن است که وزارت بهداشت باید نسبت به آن اهتمام ویژه ای داشته باشد تا دفن این زباله‌ها با پروتکل‌ها و شرایط مورد توافق انجام شود.

پیرهادی اضافه کرد: با توجه به حساسیت‌ها، دولت نیز باید کمک کند تا بتوانیم فضای لازم را برای بهبود مسائل و مشکلات در این بخش ایجاد کنیم.

وی همچنین گفت: اقدامات سازمان مدیریت پسماند کلان نگر و مؤثر بوده که باید توسعه پیدا کند و ما دراین دوره با هماهنگی با دولت و مجلس قدم‌های مؤثر را به نفع شهروندان و شهر بر می‌داریم.

پیرهادی ادامه داد: اولین دیدار ما از مجموعه ام آر اف (ایستگاه‌های میانی) که این کارخانه‌ها از بُعد محیط زیستی، هزینه‌ای و نظافت شهری کیفیت کار را ارتقا می‌دهد و در سلامت شهر بسیار مؤثر است.

وی اظهار امیدواری کرد: با توجه به پیشرفت فیزیکی، ایستگاه میانی کوهک به زودی افتتاح می‌شود، گفت: اگر شهروندان این مساله را به خوبی انجام دهند میزان زباله کاهش پیدا می‌کند، همچنین اگر شهروندان نسبت به انتقال زباله‌ها در ساعت‌های مقرر اقدام کنند، بسیاری از هزینه‌های شهر کاهش پیدا می‌کند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر با بیان اینکه دومین مرکزی که مورد بازدید قرار گرفت، بخش مربوط به پسماند حجیم بود، گفت: یکی از اقدامات خوب صورت گرفته در مدیریت پسماند ایجاد مرکزی برای پسماند حجیم بود.

وی توضیح داد: پیش از این بخشی از زباله‌های حجیم به آرادکوه منتقل و دفن می‌شد اما امروز به صورت کودهای آلی فرآوری می‌شود که این مجموعه‌ها باید توسعه پیدا کند و زباله‌های حجیم که مخاطرات جدی برای محیط زیست ایجاد می‌کند از طریق فراوری ساماندهی شود.‌

پیرهادی با اشاره به بازدید از مرکز دفع آرادکوه و مانیتورینگ سازمان مدیریت پسماند نیز گفت: یکی از موضوعات مورد تاکید، هوشمندسازی حوزه خدمات شهری است که در این دوره به صورت جدی ادامه خواهد یافت.

وی با بیان اینکه در مدیریت پسماند مقدمات خوبی در این زمینه فراهم شده است، گفت: با این حال با نقطه نظراتی که در کمیسیون داریم کارهای جدی در این حوزه از مدیران مطالبه خواهیم کرد.

پیر هادی تاکید کرد: همچنین از جوانان، استارتاپ ها، شرکت‌های دانش بنیان و فعالان این حوزه دعوت می‌کنیم تا به مدیریت شهری کمک کنند.

وی همچنین با بیان اینکه معاونت خدمات شهری شهرداری تهران اقدامات خوبی انجام داده و نمره خوبی دریافت می‌کند، گفت: از رئیس کمیسیون بهداشت مجلس و معاون رئیس جمهور در حوزه محیط زیست تقاضا می‌کنیم که از این اقدامات بازدید کنند تا شاهد این زحمات باشند.

وی اضافه کرد: از رئیس صدا و سیما نیز تقاضا داریم ضمن بازدید از مجموعه آرادکوه به نقش صدا و سیما در موضوع آموزش‌های شهروندی در حوزه پسماند توجه و اهتمام ویژه ای داشته باشند.

منبع: ایرنا

کد خبر 519229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.