توان اکولوژیک کرج نیازمند بازنگری است/ لزوم توجه به انسان محوری در پروژه‌ها

بازنگری توان اکولوژیک کرج و لزوم توجه به انسان محوری و محیط زیست محوری در این کلانشهر از جمله مواردی بود که در جلسه بررسی طرح تفصیلی کرج مطرح شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا رحیمی نایب رئیس شورای اسلامی شهر کرج در جلسه بررسی طرح تفصیلی جدید کرج که عصر پنجشنبه برگزار شد، اظهار کرد: طرح تفصیلی موضوع مهمی است که سرنوشت مردم و مدیریت شهری در حوزه زندگی شهری را تعیین می‌کند یعنی جهات حرکت مدیریت شهری را می‌بیند و مستقیماً با اقتصاد و روح و روان مردم درگیر است.

وی افزود: بر همین اساس تدوین طرح تفصیلی باید با نگاه رفع نیازهای شهر و شهروند انجام شده و ضروری است تا مباحث تبیین شده از سوی مشاوران، در کمیسیون شهرسازی به بحث و بررسی گذاشته شود و نظرات اعضای شورا در این زمینه دیده شود تا طرح و پروژه قابل دفاعی داشته باشیم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به اینکه طرح تفصیلی از سال ۹۳ آغاز شده و تا کنون به طول انجامیده است، گفت: امروز نباید به دنبال بازنگری و رفع مغایرت باشیم؛ با توجه به اپیدمی‌ها و سبک زندگی مردم و همچنین شرایط اقتصادی شهری و کشور باید توجه ویژه‌ای در حوزه نیازهای شهری و مردمی داشته باشیم.

رحیمی با تاکید بر لزوم جلوگیری از کارهای روتین و کلیشه‌ای از سوی مشاوران طرح تفصیلی، تصریح کرد: کسری سرانه‌های خدماتی و رفاهی و بی‌عدالتی‌هایی در توزیع خدمات مربوط به رفاه مردم در محلات مختلف شهری مخصوصاً محلات کم برخوردار وجود دارد لذا مشاوران باید به معنی واقعی به دنبال بر طرف کردن این معضلات باشند.

وی توزیع سرانه‌های ورزشی، فرهنگی و فضای سبز، رفاهی گردشگری و آموزشی را از جمله نیازهای اصلی شهر در محلات کم برخوردار ذکر کرد و گفت: سیاست اصلی مدیریت شهری در دوره کنونی توزیع عادلانه خدمات است تا بتوانیم نابرابری در محلات را در بازه زمانی پنج ساله تا حد امکان برطرف کنیم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر کرج توجه به پهنه‌های امن خانگی، انسان مداری، محوریت پیاده مداری، رفاه شهروندان در حوزه‌های حمل و نقل و بهره‌گیری از روش‌های مدرن و نگاه‌های اسلامی و دینی در معماری شهری را از جمله موارد ضروری در تدوین طرح تفصیلی دانست و افزود: باید ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و کالبدی برای شهر و شهروندان امن باشد.

رحیمی گفت: شناخت پتانسیل شهر کرج و جهت دهی در جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و توسعه عمودی به جای افقی شهر، حفظ حریم فضای سبز شهری از جمله موضوعاتی است که باید عوامل دست اندرکار برنامه‌ریزی کنند.

وی مقابله با بی عدالتی در حوزه شهری را شعار شورای ششم عنوان و اضافه کرد: اصلی‌ترین اولویت و سیاست در این دوره از شورا از بین بردن فاصله ارائه خدمات در محلات برخوردار و کم برخوردار بوده و امید است تا پایان دوره شاهد تحقق این مهم در شهر کرج باشیم.

سید مرتضی اعتصامی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرج در ادامه این نشست اضافه کرد: استان البرز ۱۹ برابر توان اکولوژیک خود در آن جمعیت مستقر شده است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرج افزود: این استان یکی از متراکم‌ترین استان‌های کشور بوده و هر روز دچار مشکلات زیست محیطی هستیم.

وی تاکید کرد: توان اکولوژیک منطقه شامل منابع آب و هوا و وسعت است که البرز و کلانشهر کرج در این بخش نیازمند بازنگری است.

اعتصامی یادآور شد: تراکم جمعیتی بالا در واقع به شدت به منطقه و مردم فشار می‌آورد و حتی در نظر گرفتن زمین مناسب برای انباشت زباله و ایستگاه زباله در سطح استان البرز نداریم.

دبیر دوم شورای اسلامی شهر کرج تاکید کرد: در استان البرز مطالعات متعددی برای دفن زباله‌ها شده و تنها منطقه حلقه دره برای دفن زباله‌های استان مناسب تشخیص داده شده است.

وی با بیان اینکه مغایرت‌هایی در حوزه شهرسازی برای رفع مشکلات اتفاق می‌افتد که باید بررسی شود، افزود: یکی از بزرگترین مشکلاتی که اکنون در کرج داریم بحث تراکم و بارگذاری جمعیتی است و این سوال پیش می‌آید با توجه به کدام مطالعات اکولوژیک چشم انداز تعریف شده است.

مریم قهرمانی صارم دیگر عضو شورای اسلامی شهر کرج نیز گفت: کلانشهر کرج در اجرای برخی طرح‌ها مانند طرح تفصیلی پیشرفت چندانی نداشته است.

عضو شورای اسلامی شهر کرج تصریح کرد: نه اینکه در کرج کاری نشده اما خیلی درجا زده‌ایم؛ هرچند بزرگراه و پروژه‌های متعددی طی سال‌های گذشته در این کلانشهر اجرا شده اما شهر در بحث طرح تفصیلی با مشکلاتی مواجه است.

قهرمانی تاکید کرد: امروز شاهد مغایرت‌های طرح تفصیلی در شهر دو میلیون نفری کرج هستیم که این امر برای شهروندان مشکل ساز شده، به ویژه در بحث کمیسیون ماده پنج پروسه خدمات رسانی به مردم طولانی شده است.

وی افزود: امروز در بحث ماده پنج و طرح تفصیلی شاهد نارضایتی شهروندان هستیم و باید خودمان را جای مردم بگذاریم؛ از همه مهم‌تر با نامه نگاری کار پیش نمی‌رود.

وی با تاکید بر اینکه باید گره از شهروندان کرجی در بحث طرح تفصیلی و ماده پنج گشوده شود، یادآور شد: تدوین طرح تفصیلی شهر کرج در سال ۹۲ آغاز شده و امروز در همان نقطه آغازین قرار داریم و بسیاری از سوالات مردم هنوز در بخش طرح تفصیلی پاسخ داده نشده است.

وی تاکید کرد: پروژه دارای زمان شروع و پایان است، بنابراین باید پایانی برای زمان تدوین طرح تفصیلی کرج دیده شود.

همچنین محمد اسدیان رئیس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج نیز گفت: الگوی توسعه در تمام بخش‌ها باید در چارچوب منطقی پیش برود.

رئیس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج تصریح کرد: نگاه ما در مرکز پژوهش‌های شورای شهر کرج این است که مدل حکمرانی شهری مشخص شود.

اسدیان اضافه کرد: باید آسیب شناسی طرح‌های تفصیلی شهرهایی مانند یزد، مشهد، اصفهان و اهواز را بررسی کنیم تا بتوان براساس یک الگوی مناسب طرح تفصیلی را برای کرج پیاده سازی کرد.

عضو شورای اسلامی شهر کرج یادآور شد: نگاه از جز به کل از بین رفته و باید از کل به جز شود و شورای شهر ششم تقویت نقاط قوت شورای قبلی را خواهد داشت و اگر نارسایی باشد سعی می‌کند آن را تقویت کند.

کد خبر 519184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.