کدام کشورهای جهان بیشترین میزان آب را مصرف می‌کنند؟

کشورهای چین، آمریکا، نیوزلند، برزیل و روسیه به ترتیب لقب پنج کشور پر مصرف آب را در جهان به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیاری از کشورهای جهان برای دسترسی به منابع آب شیرین با محدودیت مواجه هستند. بر اساس پیش بینی‌های بانک جهانی و سازمان ملل متحد، تا سال ۲۰۲۵ میلادی، دو سوم جمعیت جهان با کمبود آب مواجه می‌شوند و از همه مهم‌تر اینکه سرانه آب در کشورهای خاورمیانه تا سال ۲۰۲۵ به نصف کاهش پیدا می‌کند. اما با وجود هشدارهای جهانی برای بحران این مایع حیاتی، کشورهایی نیز وجود دارند که بیشترین آمار مصرف آب را در بخش صنعت و استفاده خانگی به خود اختصاص می‌دهند. هشدارهای جدی کم آبی باید مردم جهان را حساس کند تا با احساس مسؤولیت بیشتری از منابع آب شیرین استفاده کنند.

در ادامه شما را با پنج کشور که بیشترین میزان آب را مصرف می‌کنند، آشنا می‌کنیم:

کدام کشورهای جهان بیشترین میزان آب را مصرف می‌کنند؟

چین

طبق آمار، مردم چین سالانه هزار و ۳۷۰ تریلیون لیتر آب مصرف می‌کند که آنها را در لیست کشورهایی با بیشترین مصرف آب در جهان قرار می‌دهد. در شهر پکن، پایتخت چین در سال ۲۰۱۶، حدود ۱۷۳ هزار لیتر آب به ازای هر نفر مصرف شد. در سال ۲۰۱۵، دولت چین یک برنامه بلندمدت به نام " Water ten" تصویب کرد که طبق آن باید شهروندان در سال‌های آینده میزان قابل توجهی از آب مصرفی خود را کاهش دهند. این کشور متعهد شد که تا سال ۲۰۲۰ میزان مصرف خود را به ۶۷۰ میلیارد لیتر آب در سال کاهش دهد.

موضوع قابل توجه دیگر اینکه بیش از ۸۰ درصد منابع آبی چین در جنوب آن واقع شده است، اما مناطق شمالی کشور وضعیت چندان مساعدی ندارند. بنابراین برای تأمین آب مصرفی و کشاورزی مناطق شمالی از جمله پایتخت این کشور، بزرگترین طرح انتقال آب جهان به طول ۱۲۷۶ کیلومتر اجرا شد. راه اندازی این طرح، نقش مؤثری در تأمین آب مورد نیاز صنایع، کشاورزی، کشتیرانی و همچنین آب مصرفی روزمره مردم داشت.

کدام کشورهای جهان بیشترین میزان آب را مصرف می‌کنند؟

آمریکا

اکنون چندین دهه است که ایالات متحده آمریکا، یکی از بزرگترین مصرف کنندگان آب در جهان بوده است. جمعیت ۳۰۰ میلیون نفری این کشور به طور متوسط سالانه حدود ۸۱۷ میلیارد لیتر آب مصرف می‌کند. در ایالت‌هایی مانند کالیفرنیا و تگزاس اغلب این مایع حیاتی برای آبیاری زمین‌های کشاورزی مصرف می‌شود، زیرا خشکسالی‌های زیاد این مناطق، بخش قابل توجهی از محصول را از بین می‌برد. در سواحل شرقی صنعتی این کشور نیز عمدتاً از آب برای تولید برق و گرما استفاده می‌شود.

نیوزلند

نیوزلند، لقب سومین کشور پر مصرف آب را در جهان به خود اختصاص داده است. با افزایش پیشرفت‌های صنعتی و استفاده از آب برای تولید، مصرف این مایع حیاتی در نیوزلند افزایش یافته است. مردم این کشور روزانه حدود ۲۲۷ لیتر آب مصرف می‌کنند که این میزان، چهار برابر میانگین توصیه شده است. تقریباً ۷۰ درصد آب در این کشور صرف بهداشت شخصی و حدود ۲۰ درصد آن در آشپزخانه و برای شستن لباس مصرف می‌شود. با وجود منابع آبی قابل توجه در کشور نیوزلند، به دلیل شرایط زیست محیطی، کاهش باران، گرم شدن هوا و آلوده شدن منابع آب شیرین، اخیراً تأمین آب باکیفیت در این کشور مشکل مواجه شده است.

کدام کشورهای جهان بیشترین میزان آب را مصرف می‌کنند؟

برزیل

برزیل، یکی دیگر از کشورهای پر مصرف آب در جهان است که به طور متوسط سالانه ۳۵۹ میلیارد لیتر آب مصرف می‌کند. دولت برزیل اخیراً در مورد کمبود آب به شهروندان هشدار داده است، زیرا مرفه‌ترین مناطق سائوپائولو، ریودوژانیرو و میناس ژرایس با بیش از ۳۲ میلیون نفر جمعیت، از ذخیره آب کافی برخوردار نیستند. در شرایط کنونی که برزیل مانند بسیاری از کشورهای جهان با بحران شیوع بیماری کرونا مواجه است، وضعیت خشکسالی نیز این کشور را با بحران دیگری مواجه کرده است.

بیشترین آسیب خشکسالی را مراکز کشاورزی در سائوپائولو و ماتو گراسو دیده‌اند. همچنین ذخایر آبی نیز که آب حدود ۷.۵ میلیون نفر را در شهر سائوپائولو تأمین می‌کند، به میزان زیر یک دهم ظرفیت آن کاهش یافته است. خطر قطع برق و کمبود آب، صنعت کشاورزی برزیل که ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور را تشکیل می‌دهد، تهدید می‌کند.

کدام کشورهای جهان بیشترین میزان آب را مصرف می‌کنند؟

روسیه

کشور روسیه به طور متوسط سالانه ۲۶۸ میلیارد لیتر آب مصرف می‌کند. در سال ۲۰۱۷ مصرف آب بطری در این کشور افزایش پیدا کرد، زیرا کیفیت آب در بسیاری از نقاط کشور بسیار پایین بود. اگرچه یک پنجم منابع آب شیرین کره زمین در روسیه قرار دارد، اما توزیع یکنواخت آب سالم در این کشور مشکل ساز شده است. تحقیقات نشان می‌دهد که ساکنان مناطق قطب شمال، سیبری و شرق دور، روزانه بین ۱۲۵ تا ۳۴۰ لیتر آب مصرف می‌کنند که اغلب نیز آلوده است.

کد خبر 519106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.