روند سمپاشی درختان شهر اصفهان

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با توجه به شایعه سمپاشی شهر با استفاده از هلی‌کوپتر، روند سمپاشی درختان شهر را تشریح کرد.

فروغ مرتضایی نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: عملیات سمپاشی و درخت‌شویی جهت کنترل شیوع آفات و بیماری‌های گیاهی در فضای سبز شهر اصفهان به صورت زمینی در دو مرحله انجام می‌شود.

وی افزود: عملیات سمپاشی عمومی شبانه مرحله اول به منظور مبارزه با آفات فضای سبز در سال‌های مختلف با محاسبه درجه حرارت تجمعی و زمان ظهور و فعالیت آفات از نیمه فروردین ماه آغاز شده و عموماً تا نیمه اول اردیبهشت ماه ادامه دارد.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تصریح کرد: در عملیات سمپاشی عمومی مرحله اول سمپاشی درختان نارون علیه آفات برگ‌خوار، شته، شپشک خونی، سوسک چوب‌خوار شاخک بلند و پروانه زنبور مانند و نیز سمپاشی تاج درختان اقاقیا، بید و کاج علیه آفت شته در مکان‌های آلوده مدنظر است.

وی ادامه داد: در عملیات سمپاشی عمومی شبانه مرحله دوم نیز سمپاشی قسمت تاج همه درختان نارون، چنار، زبان گنجشک، بید، اقاقیا و انواع گونه‌های سرو مبتلا به آفت کنه تار عنکبوتی به وسیله یکی از سموم کنه‌کش مورد تأیید حفظ نباتات در خرداد ماه بسته به شرایط آب و هوایی و شدت فعالیت آفت انجام می‌شود.

مرتضایی‌نژاد با بیان اینکه در هر دو مرحله، عملیات سمپاشی با استفاده از دستگاه‌های سمپاش توربولاینر یا همان دستگاه متصل به تراکتور به منظور صرفه‌جویی در میزان سم مصرفی و بالا بردن کیفیت و سرعت انجام عملیات، در مسیرهای امکانپذیر انجام می‌شود، گفت: در مواقع دیگر فعالیت آفت‌ها نیز سمپاشی موضعی در نقاط بحرانی و آفت زده به جای سمپاشی عمومی مورد تاکید است.

وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت و تأثیر شست و شوی درختان و درختچه‌های سطح شهر در طراوت و شادابی آنها به لحاظ پاک شدن سطح برگ‌ها از گرد و غبار و آلاینده‌های محیطی و افزایش میزان فتوسنتز همچنین صرفه‌جویی در میزان سم مصرفی و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی به وسیله کنترل نسبی برخی آفات مستقر روی برگ‌ها، شست و شوی همه درختان و درختچه‌ها با استفاده از مواد شوینده معمولی یا مواد مخصوص درخت‌شویی حداقل دو نوبت در طول فصل تابستان به صورت عمومی توصیه می‌شود.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان افزود: در سال‌های اخیر عملیات شست و شوی درختان موجب کاهش حداقل یک نوبت سمپاشی عمومی درختان سطح شهر شده است.

کد خبر 518892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.