برنامه مدونی برای استفاده از الگوهای غیربومی طراحی نما نیاز است

یک دکترای طراحی شهری گفت: حفظ هویت کالبدی در شهرهای تاریخی از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌تواند در صورت تلاش برای برندسازی به منبع درآمدی برای آن شهر تبدیل شود اما در حال حاضر برنامه مدونی برای تعیین تکلیف نحوه طراحی نماهای شهری وجود ندارد.

حسن سجادزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: به منظور ساماندهی مطلوب منظر و سیمای یک شهر نیاز است در ابتدا ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های آن شهر و هر منطقه شهری شناسایی شود تا بتوان به وسیله آن الگوسازی مناسبی انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که الگوسازی برای طراحی شهر در ابعاد و سطوح مختلف نباید تقلیدی باشد چرا که هر الگو حتی اگر بسیار زیبا و استاندارد باشد متعلق به همان شهر است و اجرای آن در شهر دیگر با فرهنگ و کالبد متفاوت اصولی نیست.

این دکترای طراحی شهری تصریح کرد: استفاده از نماهای کلاسیک و الگوهای خارجی طراحی بناها در شهرهای تاریخی توصیه نمی‌شود اما به دلیل گسترده‌تر شدن این الگوها و اینکه برخی شهروندان خواستار استفاده از این نماها در طراحی بناهای خود هستند بهتر است مدیریت شهری برنامه‌ریزی دقیقی برای حل این مشکل در نظر بگیرد.

سجادزاده افزود: نیاز است در این راستا مناطق و پهنه‌های مشخصی در شهر در نظر گرفته شود تا طراحی‌های کلاسیک و مدرن صرفاً در این مناطق انجام بگیرد و آسیبی به بافت تاریخی و قدیم شهر وارد نکند.

وی تاکید کرد: این نماها با فرهنگ و اجتماع شهرها سازگار نیست و چنانچه طراحی این بناها به صورت انفرادی، نامنظم و بدون برنامه در بافت‌ها و مناطق مختلف شهرها انجام شود، سیمای بصری ناموزونی به شهر می‌دهد و موجب ایجاد اغتشاشات بصری می‌شود.

این دکترای طراحی شهری گفت: حفظ هویت کالبدی در شهرهای تاریخی از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌تواند در صورت تلاش برای برندسازی به منبع درآمدی برای آن شهر تبدیل شود اما در حال حاضر برنامه مدونی برای تعیین تکلیف نحوه طراحی نماهای شهری وجود ندارد.

سجادزاده ادامه داد: چنانچه بخواهیم برای طراحی شهری برنامه جامعی در نظر بگیریم، این برنامه باید ضمانت اجرایی داشته باشد و سازنده را اعم از سازنده شخصی یا بساز و بفروش ملزم به رعایت قوانین درج شده در طرح کند.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که طرحی جامع آماده نشده یا ضوابط طرح در زمان اجرا به درستی پیاده‌سازی نشود، نمی‌توان از هویت تاریخی و فرهنگی شهرها در برابر حجم زیادی از الگوهای طراحی وارداتی محافظت کرد.

کد خبر 518794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.