آیا می‌توان واکسن‌های آنفلوآنزا و کرونا را به صورت همزمان دریافت کرد؟

هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد دریافت دو واکسن آنفلوآنزا و کرونا به صورت همزمان مشکل خاصی ایجاد می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از زمان آغاز فرآیند واکسیناسیون مردم نگران این موضوع بودند که آیا می‌توان دو واکسن کرونا و آنفلوآنزا را به صورت همزمان دریافت کرد یا خیر؟ زمانی که مجوز تزریق واکسن کرونا برای اولین بار صادر شد متخصصان توصیه کرده بودند که بهتر است دو واکسن آنفلوآنزا و کرونا به صورت همزمان دریافت نشود.

هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد دریافت دو واکسن آنفلوآنزا و کرونا اثربخشی آن‌ها را کاهش می‌دهد یا باعث بروز عوارض جانبی خاص می‌شود. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا (CDC) پس از انجام بررسی‌های لازم اعلام کردند که افراد می‌توانند واکسن کرونا را همزمان با واکسن‌های دیگر دریافت کنند به طوری که می‌توان واکسن کرونا را با یک واکسن دیگر حتی در یک روز تزریق کرد.

افراد می‌توانند دو واکسن کرونا و آنفلوآنزا را به صورت همزمان دریافت کنند البته توصیه شده است که یک واکسن را روی دست چپ و واکسن دیگر را روی دست راست تزریق کنند. در صورتی که افراد قصد داشته باشند هر دو واکسن را روی یک بازو تزریق کنند باید محل تزریق آن‌ها حداقل سه سانتی‌متر یا بیشتر با یکدیگر فاصله داشته باشد. اگر افراد ترجیح دهند که دو واکسن آنفلوآنزا و کرونا را با فاصله دریافت کنند بهتر است پس از گذشت ۱۴ روز واکسن دوم را تزریق کنند.

کد خبر 518789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.