افشاگری رویترز از آخرین تماس بایدن و اشرف غنی

رویترز مدعی شده در آخرین گفتگوی تلفنی بایدن و اشرف غنی، او به اشرف غنی در صورت اعلام برنامه برای کنترل اوضاع پیش از سقوط کابل، قول کمک داده بود.

به گزارش ایمنا به نقل از خبرگزاری صداوسیما از شبکه تلویزیونی الجزیره، خبرگزاری رویترز مدعی شد به محتوای آخرین تماس تلفنی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و اشرف غنی رئیس جمهور فراری افغانستان در تاریخ ۲۳ ژوئیه گذشته دست یافته است.

بایدن در این تماس تلفنی گفته بود اگر از برنامه اشرف غنی برای کنترل اوضاع آگاه شود، به حمایت هوایی گسترده از نیروهای دولتی افغانستان علیه طالبان ادامه می‌دهد.

وی همچنین گفته بود معتقد است روند مبارزه با طالبان بر وقف مراد پیش نمی‌رود.

بایدن تلاش کرده بود برای تغییر روند تحولات پیش از سقوط کابل، اشرف غنی را تحت فشار بگذارد. او به اشرف غنی در صورت اعلام برنامه برای کنترل اوضاع پیش از سقوط کابل، قول کمک داده بود.

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان چندی پیش در سفرش به آمریکا و دیدار با رئیس جمهور آمریکا گفت: به تصمیم جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از افغانستان احترام می‌گذاریم و این تصمیم فصل جدیدی را در روابط کابل – واشنگتن خواهد گشود.

جو بایدن نیز هنگام دیدار با اشرف غنی با تاکید بر اینکه مردم افغانستان در مورد سرنوشت کشورشان تصمیم می‌گیرند، گفته بود همکاری بین واشنگتن و کابل پایان پیدا نمی‌کند.

اشرف غنی همچنین در پنتاگون در دیدار با لوید آستین وزیر دفاع آمریکا، بر «تعهد عمیق» آمریکا به حمایت از امنیت و ثبات افغانستان تاکید کرده بود.

گفتنی است آنچه که مسلم است فرار نظامیان آمریکا از افغانستان بعد از ۲۰ سال تجاوز و اشغالگری، نه یک شکست نظامی، بلکه شکست در سیاست‌های راهبردی و منطقه‌ای آمریکا به حساب می‌آید.

آمریکایی‌ها در طول ۲۰ سال اشغالگری به بهانه مبارزه با تروریست در افغانستان آمدند، اما اهداف دیگری غیر از این را دنبال می‌کردند؛ چون خود آمریکایی‌ها خالق گروه‌های تکفیری تروریستی بودند که نمونه‌های آن را در سوریه و عراق شاهد هستیم.

کد خبر 518694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.