بانک مرکزی باید مستقل شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در مجمع می‌خواستیم بانک مرکزی را مستقل کنیم، اما همه برای ممانعت از این کار بسیج شدند، گفت: نیاز به اصلاحات وسیع قانونی نیست و کافی است با اصلاحات اندک در قانون استقلال بانک مرکزی را محقق کنیم.

به گزارش ایمنا، علی آقامحمدی امروز در سی و یکمین همایش بانکداری اسلامی اظهار کرد: برای اصلاحات ساختاری در وضعیت خوبی قرار داریم، چون دولت، قوه قضائیه و مجلس تازه آغاز به‌کار کرده‌اند.

وی با اشاره به ناترازی بودجه و مشکل کسری بودجه گفت: باید این مشکل ناترازی را حل کنند، در غیر این صورت این ناترازی می‌آید و همه جا را خراب می‌کند. حالا فرض کنید تمام برجام را حل کنیم، اما اینها حل نمی‌شود. برجام تنها کاری که می‌کند، صادرات نفت را از یک میلیون بشکه به ۲.۳ میلیون بشکه می‌رساند و گردش پول را روان می‌کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: الان سرمایه‌گذاری در کشور استهلاک را هم پر نمی‌کند. مشکل دیگر روند نزولی درآمد سرانه و تشدید شاخص‌های فقر و نابرابری است. مردم از لحاظ درآمد در حل عقب‌گرد هستند و نمی‌شود، این روند ادامه پیدا کند. زندگی مردم نیاز به درآمد دارد و این درآمد از کجا باید حاصل شود؟

آقامحمدی با بیان اینکه یکی از اقدامات اصلاحی اصلاح ساختار بودجه است، افزود: نسبت کسری بودجه به تولید ناخالص داخلی چقدر است؟ مجلس و مجمع تشخیص و شورای نگهبان مکلف باشد. در شرایطی که دولت کسری بودجه دارد حقوق‌ها افزایش زیادی پیدا کرده است. چون حقوق اساتید و حقوق قضات را بالا بردند، بقیه طلب‌کار می‌شوند و این کسری بودجه را تشدید می‌کند.

وی با اشاره به طرح قانون بانک مرکزی که در مجلس در حال بررسی است، ضمن تاکید بر استقلال بانک مرکزی، گفت: من می‌گویم چرا این همه تغییر؟ چند کلمه را تغییر دهیم بس است. استقلال بانک مرکزی یعنی مأموریت کنترل تورم با بانک مرکزی باشد و استقلال را به بانک مرکزی بدهیم. ما در مجمع می‌خواستیم این را اصلاح کنیم، اما همه بسیج شدند تا نگذارند این کار انجام بشود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: من می‌گویم چرا این همه بحث کنیم؟ کافی است چند کلمه را تغییر دهیم. نرخ رشد نقدینگی در یک سطحی مثلاً به اندازه رشد اقتصادی باشد. یکی اقدام دیگر هم اصلاح ساختار بانکی است. الان نظام تأمین مالی برای اقتصاد ایران کفایت نمی‌کنند. بانک‌هایی درست کردیم که همه کاره باشند که امکان‌پذیر نیست. نظام تأمین مالی باید در قالب زنجیره تولید قرار بگیرد. با این کار منابع درست می‌چرخد و خروج‌های غیرمنظم وجود نخواهد داشت.

آقامحمدی یکی دیگر مشکلات نظام تأمین مالی را فقدان بانک توسعه‌ای عنوان کرد و گفت: در یک دوره‌ای بانک ملت، بانک تجارت و صادرات به صنعت نفت پول دادند، اما صنعت نفت پول را پس نمی‌دهد. حالا این بانک‌ها چکار کنند؟ این گونه می‌خواهیم بانک را احیا کنیم؟ من می‌گویم چرا بانک توسعه تأسیس نمی‌کنیم؟ چرا بانک‌های سرمایه‌گذاری درست نمی‌کنیم؟ برای توسعه و حتی توسعه بخش مسکن باید نهادهای تأمین مالی برای آن تعریف کنیم.

وی تصریح کرد: ما با بانک مرکزی بررسی کردیم و نتیجه مطالعات ما نشان می‌دهد در سال ۸۵۰ هزار واحد مسکونی قابل احداث است اما این ساخت باید متناسب با تقاضا باشد نه متناسب با عرضه. متراژ خانه، محل احداث بنا همه باید متناسب با تقاضا باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: ما ظرفیت احداث این واحدها را داریم اما به صورت تأمین مالی زنجیره‌ای. مسکن مهر چند سال طول کشید تا ۲ میلیون واحد مسکونی از آن بیرون بیاید؟ بعضی جاها قشرهایی هستند که با وام‌های ۱۰-۱۲ سال صاحب خانه نمی‌شوند و باید وام ۲۰-۳۰ ساله پرداخت کنیم اما ما سراغ متقاضی نمی‌رویم و بعد در قالب مسکن ملی می‌گوئیم ۴۰۰ میلیون بیاور. چگونه یک نفر که در سطح طبقات پایین است می‌تواند ۴۰۰ میلیون تومان بیاورد؟ بنابراین نیازمند این هستیم که مبنا را تقاضا در نظر بگیریم

آقامحمدی با بیان اینکه برای توسعه زیرساخت‌ها باید الگوی مشارکت عمومی- خصوصی را به‌کار بگیریم، افزود: چرا به این شکل کار نمی‌کنیم؟ این نیاز است شجاعانه قرارداد ببندیم به‌گونه‌ای که پیمانکار و مجری طرح هم سود کند. الان تا یک قرارداد می‌بندیم چند نهاد نظارتی می‌آیند و شروع به گرفتن ایراد می‌کنند.

منبع: فارس

کد خبر 518618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.