پیشنهاد اصلاح آیین‌نامه داخلی شورای عالی آموزش‌ و پرورش روی میز دولت

وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد اصلاح آیین‌نامه داخلی شورای عالی آموزش و پرورش را به هیات دولت ارائه کرده است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیئت دولت، شورای عالی آموزش و پرورش در چارچوب سیاست‌های کلی نظام، قوانین و مقررات، عهده‌دار امر سیاست‌گذاری، تدوین خط مشی‌ها و راهبردها، تعیین ضوابط و وضع مقررات، تصویب اساسنامه‌ها و آیین‌نامه است، شورایی که در سال ۱۲۷۵ با عنوان انجمن معارف و با عضویت رجال برجسته فرهنگی و سیاسی کشور و در راستای گسترش مدارس جدید ایجاد شد.

با آغاز حکومت مشروطه و تشکیل قوه مقننه، تاسیس مدارس دولتی و ملی در حوزه وظایف دولت قرار گرفت و تحصیل اجباری شد. در سال ۱۲۹۰ قانون اساسی معارف به تصویب رسید که از جامع‌ترین قوانین آموزش و پرورش کشور در دوره مشروطیت به شمار می‌رود و آموزش ابتدایی را برای عموم ایرانیان اجباری کرد.

پس از تصویب قانون اساسی معارف و نظر به ضرورت وضع ضوابط و مقررات آموزشی و تربیتی، مجلس شورای ملی در سال ۱۳۰۰ قانون شورای عالی معارف را تصویب کرد و با تشکیل شورای عالی معارف، برای نخستین بار در تاریخ ایران امر تعلیم و تربیت، شورایی شد.

فعالیت‌های این شورا که بعدها به شورای عالی فرهنگ (سال ۱۳۱۶) و سپس شورای عالی آموزش و پرورش (سال ۱۳۴۳) تغییرنام داد، ذیل وزارت آموزش و پرورش تا سال ۱۳۵۵ ادامه یافت و از آن زمان تا مهرماه ۱۳۵۸ متوقف شد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با توجه به ضرورت ساماندهی امور آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش در مهرماه ۱۳۵۸ شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران قانون تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش را به تصویب رساند و اولین جلسه آن در مهرماه ۱۳۵۸ به ریاست شهید محمدعلی رجایی تشکیل شد.

در سال ۱۳۸۱ آخرین تغییرات در قانون شورای عالی آموزش و پرورش به عمل آمد و برای نخستین بار در تاریخ آموزش و پرورش ایران، عالی‌ترین مقام اجرایی کشور یعنی رییس قوه مجریه، ریاست شورا عالی آموزش و پرورش را برعهده گرفت. در ادامه و به استناد ماده (۱) قانون اصلاح لایحه قانونی راجع به تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش، آیین‌نامه داخلی شورای یادشده به تصویب رسید.

مطابق این آیین‌نامه، جلسات شورا به ریاست رییس جمهوری و در غیاب وی، وزیر آموزش و پرورش و با حضور حداقل ۱۵ نفر از اعضای رسمی شورا رسمیت می‌یابد و برای تصویب هر موضوع رای موافق حداقل ۱۲ نفر از اعضا ضروری‌ است.

درحال حاضر و باتوجه به ضرورت انطباق، بروزرسانی و ترمیم وظایف و اختیارات دبیرکل و دبیرخانه این شورا با وظایف و مسئولیت‌های مندرج در سند تحول بنیادین آموزش وپرورش و اسناد بالادستی مرتبط، رفع ابهام برای ترمیم ساختار تشکیلات تفصیلی اداری و مالی و همچنین زمینه‌سازی برای تدوین و تنظیم آیین‌نامه اداری و استخدامی و مالی خاص شورا برای جذب و به‌کارگیری افراد متخصص، صاحبنظر و هیات علمی با توجه به وظایف این شورا مبنی بر انجام و پشتیبانی از فعالیت‌های علمی، پژوهشی و خدماتی دبیرخانه و کمیسیون‌های مربوط، وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد اصلاح آیین‌نامه داخلی شورای عالی آموزش و پرورش را به هیات دولت ارائه کرده است.

این پیشنهاد مراحل بررسی خود را در کمیسیون علمی، تحقیقاتی و فناوری هیات دولت طی می‌کند.

کد خبر 518580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.