عدالت و اشتغال؛ مهم‌ترین دغدغه مردم یزد

"توسعه و تلاش در فعالیت‌های دانش بنیان می‌تواند زیست بوم کار آفرینی یزد را به پیشرفته‌ترین بستر کارآفرینی تبدیل کند و شورای شهر و شهرداری از این طریق می‌توانند زمینه‌ساز اشتغال در شهر باشند. "

به گزارش خبرنگار ایمنا، «زندگی بهتر» هدفی است که دولت‌ها باید برای آن برنامه‌ریزی کنند و این سیاستگذاری و اجرای آن در وسعت محلی، به شوراها و شهرداری‌ها بازمی‌گردد. مدیریت شهری با استقرار حکمرانی خوب که محصول مشارکت نهاد اجرایی، جامعه مدنی و بخش خصوصی است می‌تواند توسعه انسان محور را جامه عمل بپوشاند؛ بدین سبب هر اقدامی که از شورا آغاز و در مرحله اجرا به شهرداری ختم شود، نقش به سزایی در پیشرفت و توسعه محلی دارد.

عدالت اجتماعی، برنامه‌ریزی و اجرای مدون طرح‌های پر بازده توسط متخصصین شهری و استفاده از ظرفیت‌های مغفول مانده می‌تواند بنای حفظ هویت یک شهر باشد؛ موضوعی که بی بی فاطمه حقیرالسادات عضو هیئت رئیسه و رئیس کمیسیون میراث فرهنگی، گردشگری و روابط بین‌الملل شورای اسلامی شهر یزد، محقق پسا دکترای رشته پزشکی شخصی و فارغ‌التحصیل نانو فناوری تکنولوژی پزشکی از دانشگاه بیو ام سی هلند دکترای تخصصی نانو بیوتکنولوژی از دانشگاه تهران و عضو هیئت مؤسس شش شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا آن را تشریح کرده است:

به نظر شما بزرگترین مشکل و دغدغه اساسی در شهر یزد چیست؟ و چه راهکاری برای رفع این معضل دارید؟

از مشکلات عمده یزد این است که بیشترین آمار بیکاری فارغ‌التحصیلان تحصیلات تکمیلی را دارد از این رو رسیدگی به معضل اصلی آن یعنی اشتغال همیشه جزو دغدغه‌های من بوده است. اشتغالزایی در گروه‌های مختلف اعم از قشرهای متفاوت تحصیل‌کرده و اشتغال خانگی تقسیم می‌شود بنابراین شورای شهر و شهرداری می‌توانند زمینه‌ساز اشتغال در شهر باشد.

با توجه به تجربیاتی که دارم توسعه و تلاش در فعالیت‌های دانش بنیان می‌تواند زیست بوم کار آفرینی یزد را به پیشرفته‌ترین بستر کارآفرینی تبدیل کند. در یکی دو سال اخیر که من دغدغه‌ها و مسائل و مشکلات مردم را بررسی می‌کردم متوجه شدم یکی از مسائل اصلی در هر منطقه موضوع عدالت و توزیع عادلانه امکانات است. خیلی وقت‌ها عدالت با یکسان بودن اشتباه گرفته می‌شود در صورتی که عدالت واقعی توزیع عادلانه بر اساس نیازسنجی هر منطقه یا محله است.

با توجه به زمینه مطالعاتی و تحقیقاتی شما که به فناوری مربوط می‌شود چگونه می‌توان از آن در راستای جهانی شدن یزد، استفاده کرد؟

از آنجا که ایران رتبه چهارم فناوری نانو در جهان را دارد، در زمینه مدیریت پسماند سلامت و محیط زیست می‌توانیم از این فناوری استفاده کرده و به طور کلی به هدف اصلی خود که استفاده از علم دانش بنیان در امور اقتصادی و مالی است دست پیدا کنیم.

با توجه به اینکه شرکت‌های دانش بنیان را ارتباط بین دانشگاه و صنعت می‌دانم می‌توان گفت ارتباط و استفاده از این شرکت‌ها در مدیریت شهری می‌تواند مثمر ثمر باشد. از طرف دیگر استفاده از ظرفیت‌های علوم پایه و علوم نوین همچون نانو، شهر را به سمت اشتغال و پیشرفت سوق خواهد داد. به معیار و هدف رسیدن یزد به شهر جهانی، در زمینه‌های مختلف از جمله معماری، شهرسازی و گردشگری نیز می‌توان از فناوری استفاده کرد.

مدیریت شهری چگونه می‌تواند بر کیفیت زندگی شهروندان تأثیرگذار باشد؟

مدیریت شهری و روستایی بی واسطه ترین مدیریت و خدمتی است که هم می‌تواند ظرفیت بهبود زندگی شهروندان و ایجاد زندگی بهتر و با نشاط را برای آن‌ها ایجاد کند هم می‌تواند در صورت نداشتن کفایت لازم نارضایتی عمومی، سرخوردگی و ناامیدی را در شهر گسترش دهد.

مدیریت شهری و شهرداری با تأثیر مستقیم و غیرمستقیم بر اجتماع و توسعه پایدار، رکن اصلی برقراری عدالت شهری و اجتماعی در ارائه خدمات و توسعه شهرها و روستاها است. محیطی که اگر پویا، خلاق و امید بخش و با تخصص اداره شود مقدمه پیشرفت همه جانبه شهر را فراهم خواهد کرد.

پروژه‌های کوچک و بزرگ همیشه زمانی به موفقیت می‌رسند که در آن کارها به صورت تیمی انجام شود لذا با توجه به تجارب و تخصص‌های تیم مدیریت شهری در شورای شهر امیدواریم در جهت خدمت به مردم و پیشرفت شهر قدم برداریم.

نام یزد به عنوان اولین شهر تاریخی ایران در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است. چگونه شهری را با معیارهای جهانی به دنیا معرفی می‌کنید؟

حدود چهار سال از ثبت شهر تاریخی یزد به عنوان اولین شهر خشت خام در فهرست میراث جهانی می‌گذرد. شهری که خشت خشت آن با دستان توانمند و خلاق مردم کویر بنا نهاده شده است که همواره برای رسیدن و حفظ قطره قطره آب از جان مایه گذاشته‌اند.

یزد با دارا بودن معماری خاص، سنت، فرهنگ و سبک زندگی منحصر به فرد ساکنانش توانسته عنوان اولین شهر میراث جهانی یونسکو را به دست آورد؛ عنوانی که حفظ آن به مراتب مهم‌تر و سخت‌تر از ثبت آن است.

این روزها شیوع کرونا مانع دورهمی ها و رونق زندگی در شهر و گردشگری شده است. امیدواریم با از بین رفتن این همه‌گیری دوباره میزبان مهمانان از اقصی نقاط دنیا باشیم. این مهم مستلزم داشتن برنامه مدون در ابعاد مختلف است برنامه‌ای که در آن در کنار تهیه و بهبود زیر ساخت‌های صنعت گردشگری، به حفظ کالبد تاریخی و اصیل یزد بیش از پیش اهمیت داده شود.

شورای ششم شهر یزد چه اهدافی را در راستای پیشرفت و توسعه این شهر به عنوان یک جهانشهر دنبال می‌کند؟

فرهنگ اصیل و زندگی مسالمت‌آمیز ادیان در کنار یکدیگر در یزد، می‌تواند ظرفیتی برای توسعه گردشگری مذهبی و فرهنگی شهر در کنار گردشگری سلامت بومگردی و کویرنوردی باشد. شورای ششم با همدلی و همراهی همشهریان و دلسوزان با فوریت پیگیر وضعیت گردشگری و استفاده از این ظرفیت‌ها خواهد بود.

شهر میراث جهانی ما نیازمند شهرداری است که در کنار پیگیری امور متداول شهری برای رفع موانع تولید و پشتیبانی‌ها تلاش و در جهت رشد کارآفرینی و زیست بوم کسب و کار شهر برنامه تخصصی و مؤثر داشته باشد. شهرداری مطلوب باید به دنبال پیشرفت و توسعه‌ای باشد که در عین صیانت از هویت، کالبد و میراث جهانی شهر با احقاق حقوق شهروندی، سلامت اداری و شفافیت، سرمایه اجتماعی و انسانی شهر را حفظ و پرورش دهد.

کاری که تنها با عزم جدی، برنامه‌ریزی و خدمت صادقانه و جهادی در توسعه عمرانی، حمل و نقل عمومی، فضاهای سبز شهری، مدیریت پسماند، پاسخگویی سریع و به موقع و گسترش فرهنگ مشارکتی مردم شهر می‌تواند ایجاد کننده شهری سالم، زیبا و توسعه یافته و بانشاط باشد.

به عنوان سخن پایانی چه صحبتی با مردم شهر یزد دارید؟

امیدوارم که این شورا بتواند با پشتیبانی شما مردم، در راستای تحقق عدالت، توسعه و آبادانی قدم بردارد و در خدمت تمامی جوانان و مردم نیک‌اندیش یزد باشد. شورای ششم تنها راه توسعه شهر را همدلی، مشورت و اعتماد به متخصصان، خالی از هرگونه قضاوت تنگ‌نظرانه شخصی، جناحی و گروهی می‌داند. سعی در رشد و تعالی شهر و خدمت صادقانه به مردم به دور از هرگونه سیاسی کاری داریم چرا که از ما فقط عمل خیر و نام نیک باقی خواهد ماند.

گفت‌وگو از لیلا فدایی خبرنگار شهری ایمنا

کد خبر 518565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.