وظیفه اصلاح‌طلبان در دولت رئیسی چیست؟

فعالیت و اظهارنظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در یک هفته گذشته می‌پردازد:

در نشست بغداد جایی ایستادم که جایگاه واقعی نماینده ایران بود

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با برخی از حواشی ایجاد شده در مورد عکس دسته جمعی مقامات شرکت‌کننده در نشست بغداد و جایی که او ایستاد، گفت: من در این نشست در جایی ایستادم که جایگاه واقعی ایران و نماینده جمهوری اسلامی ایران بود.

امیرعبداللهیان با موضوع برنامه‌های وزارت امور خارجه در دولت سیزدهم پخش می‌شد، در پاسخ به سوالی در مورد برجام و مذاکرات وین و برخی از موضع‌گیری‌های کشورهای غربی از جمله آمریکا در ارتباط با این مذاکرات هم گفت: گاهی اوقات می‌بینیم که مقامات آمریکایی مصاحبه‌هایی انجام می‌دهند و برخی از حرف‌های تکراری و غیرسازنده‌ای که همواره می‌زدند را تکرار می‌کنند. از جمله اینکه مثلاً پیشنهادات ما برای همیشه روی میز نیست.

وی با اشاره به دیدار چندی پیش خود با نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات برجام که برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور به تهران سفر کرده بود، اظهار کرد: من در دیدار با نماینده اتحادیه اروپا گفتم که آمریکایی‌ها از ادبیات تهدید علیه ایران نتیجه‌ای نمی‌گیرند و تا زمانی که مؤدبانه با مردم ایران صحبت نکنند به نتیجه‌ای نخواهند رسید و آنها باید از این ادبیات دست بردارند چراکه اینگونه ادبیات پیام سازنده‌ای را به دولت جدید ایران منتقل نمی‌کند. آنها باید مرور کنند که آیا تاکنون از این ادبیات دستاوردی داشته‌اند یا نه.

امیرعبداللهیان ادامه داد: ما به صورت شفاف اعلام کرده‌ایم از مذاکره‌ای که در آن منافع ملت ایران محقق شود استقبال می‌کنیم. به دنبال فرار از میز مذاکره نیستیم و دولت سیزدهم مذاکره‌ای را پیگیری می‌کند که در آن به دستاوردهای ملموسی در راستای تأمین منافع و حقوق مردم ایران برسد و منافع ایران و مردم ایران تأمین شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه توقع مجلس از دولت این است که در جریان مذاکرات حقوق حداکثری ایران تأمین شود، ادامه داد: ما به طرف مقابل گفته‌ایم که رویکردشان را در مذاکره تغییر بدهند. ما رویکرد اتلاف وقت را نمی‌پذیریم و باید مذاکرات نتایج ملموسی در راستای تأمین منافع مردم ایران داشته باشد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: مذاکره از ابزار دیپلماسی است. ما امیدواریم اتفاقات خوبی بیفتد و طرف‌های مقابل نیز بر مبنای خرد در میز مذاکره حضور پیدا کنند نه پیام‌ها و اظهارات غیرسازنده.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا زمان بعدی مذاکرات وین و احیای برجام مشخص شده است، تصریح کرد: طرف مقابل این درک را دارد که دو، سه ماه طول می‌کشد که دولت جدید در ایران مستقر شود و بتواند برنامه‌ریزی کند ولی حتماً این موضوع یکی از موضوعات در دستورکار وزارت خارجه و دولت است.

امیرعبداللهیان همچنین در مورد نگاه ایران به تحولات افغانستان و طالبان گفت: ما به خواست و نظر مردم افغانستان توجه داریم و از روندی حمایت می‌کنیم که نظر مردم افغانستان مورد توجه قرار بگیرد و آنها بتوانند سرنوشت خود را تعیین کنند. ما از تشکیل دولت فراگیر با مشارکت گروه‌ها و اقوام افغانستانی حمایت می‌کنیم. راهکار سیاسی و انجام گفت‌وگوهای بین‌افغانی راهکار برون‌رفت افغانستان از وضعیت کنونی است.

وی با اعتقاد به اینکه مسائلی که امروز در افغانستان رخ می‌دهد ریشه در رفتارهای آمریکا در افغانستان دارد، گفت: آنها حتی به موج مردمی که در فرودگاه کابل حضور داشتند رحم نکردند و دیدید که چه صحنه‌های نگران‌کننده و ناراحت‌کننده‌ای ایجاد شد.

یوسفیان ملأ: امیدواریم رئیسی راه احمدی‌نژاد را نرود

عزت‌الله یوسفیان ملأ، فعال سیاسی اصولگرا و نماینده پیشین مجلس اگرچه خوشبین است که رئیسی کاملاً شبیه احمدی‌نژاد نباشد، نگرانی‌هایی دارد و حرف زدن در این باره و هشدار دادن را ضروری می‌خواند. او ضمن تاکید بر اینکه «برای قضاوت درباره شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دولت آقای رئیسی و دولت احمدی‌نژاد باید قدری صبر کرد» می‌گوید: «هنوز زود است؛ اما بالاخره نشانه‌هایی وجود دارد. مثلاً افرادی که به کار گرفته شده‌اند و برنامه‌ریزهای اصلی و واقعی در تیم اقتصادی و سایر تیم‌ها همان نیروهای آقای احمدی‌نژاد هستند. با این حال باید بیشتر صبر کرد.»

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه دولت رئیسی خیلی شبیه دولت احمدی‌نژاد نشود می‌گوید: «قطعا باید در این باره هشدارهای لازم را به دولت داد اما نشانه‌های امیدوارکننده‌ای نیز وجود دارد. مثلاً همین امروز صبح (جمعه) وقتی وارد اهواز شدند، گفتند که در این سفر هیچ دیدار مردمی ندارم و فقط برای پروژه‌ها و کار آمده‌ام. این می‌تواند یک تفاوت و امیدوار کننده باشد. می‌دانیم که آنچه سفرهای احمدی‌نژاد را تبلیغاتی و دور از اهداف ملی می‌کرد، همین دیدارها، حرکت در خیابان و دویدن مردم پشت ماشین، نامه گرفتن و جمعیت جمع کردن و … بود. اگر این اتفاق‌ها تکرار نشود و دیدار مردمی در سفر آقای رئیسی صورت نگیرد، اتفاق خوبی است. امیدواریم واقعاً همان طور که اعلام کرده‌اند این سفر بدون دیدار مردمی که اصلاً وقت آن نیست، انجام شود.»

یوسفیان ملأ در پاسخ به اینکه با توجه به وزرای دولت رئیسی و سابقه آنان چقدر می‌توان به متفاوت بودن دولت او با احمدی‌نژاد امیدوار بود، نیز می‌گوید: «برخی از این وزرا که ترجیح می‌دهم در اول دوره از آنان نام نبرم، افرادی هستند که ما در مجلس به زحمت با آنها کار می‌کردیم. کمیسیون‌های مربوط با این افرادی که الان وزیر شده‌اند به شدت مشکل داشتند و بسیاری از جلسات ما حاشیه‌ای بود و ربطی به مسائل کاری نداشت. مثلاً جلسه علنی مجلس غیرعلنی و وقت مجلس گرفته می‌شد به خاطر اینکه وزیر در حاشیه کارهایی کرده بود و داستان‌ها پشت داستان‌ها داشتیم. الان اما به خاطر اینکه هشت سال از آن دوران گذشته، امیدواریم که وزرا آن مشکلات و مسائل قبلی را نداشته باشند. به هرحال همه چیز در حال «شدن» است و هیچ چیز در حال «بودن» نیست. امیدوارم که این اعضای دولت نسبت به قبل تغییر کرده باشند و این را لمس کنیم.»

وزیر کار: یارانه ۴۵ هزار تومانی اثر رفاهی خاصی ندارد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه یارانه ۴۵ هزار تومانی اثر رفاهی خاصی ندارد، گفت: می‌توانیم در صورت شناسایی، یارانه افراد متمول را قطع و به مبلغ یارانه خانواده‌های کم درآمد اضافه کنیم. حجت الله عبدالملکی درباره اینکه آیا با افزایش یارانه‌ها موافق هستید.

گفت: قطعاً این یارانه‌ها که الان پرداخت می‌شود خیلی اثر رفاهی ویژه‌ای ندارد و پارسال هم مصوب شد یارانه‌های معیشتی و یارانه‌های دیگری پرداخت شود، اما تبعیض در پرداخت یارانه‌ها دیده می‌شود. وی تصریح کرد: می‌توانیم در صورت شناسایی، یارانه افراد متمول را قطع و به مبلغ یارانه خانواده‌های کم درآمد اضافه کنیم. وزیر تعاون افزود: یارانه آن‌هایی که متمول‌تر هستند باز تاکید می‌کنم به شرطی که بتوانیم شناسایی کنیم، کاهش پیدا می‌کند یا قطع می‌شود و آن‌هایی که متوسط هستند یارانه‌های بیشتری می‌گیرند.

عبدالملکی گفت: ساماندهی پرداخت یارانه‌ها یک مساله در سطح ملی و در سطح حاکمیت است، بنده در وزارت رفاه قطعاً نمی‌توانم تصمیم جدید منهای دولت و کلیات دولت بگیرم، اما در دولت برای اینکه بتوانیم به قشرهای متوسط و کم درآمد کمک بیشتری بکنیم، اتفاق نظر وجود دارد.

نسخه میرسلیم برای نجات بشریت از شرّ ویروس کرونا

سید مصطفی میرسلیم در مطلبی در صفحه توئیتر خود نوشت: «هرچه زودتر آزمایشگاه‌هایی که ویروس دستکاری شده ⁧‫کرونا‬⁩ از آنها نشت پیدا کرده مشخص شوند، با استفاده از اطلاعات علمی آنها، زودتر می‌توان بشریت را از شر این سلاح نوین کشتار جهانی نجات داد.»

مطالبه زنانه بانوی نماینده در خصوص معرفی وزیر آموزش و پرورش

زهره الهیان نماینده تهران در مطلبی در صفحه توئیتر خود نوشت: جای خالی حضور زنان در کابینه محسوس است. آقای ⁧‫رئیسی‬⁩ یک زن را به عنوان ⁧‫وزیر آموزش و پرورش‬⁩ معرفی کند. حضور یک وزیر زن در عرصه تعلیم و تربیت منشأ اتفاقات خوب برای آینده فرزندانمان است.»نمایندگان مجلس شورای اسلامی در رأی اعتماد به کابینه معرفی شده ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری به حسین باغ گلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اعتماد نکردند. اکنون این وزرات خانه با سرپرست اداره می‌شود.طبق آئین نامه داخلی مجلس، رئیس جمهوری برای معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش سه ماه فرصت دارد.

مصباحی مقدم: چینی‌ها بعد از برجام با ما سرد شدند

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از دولت دوازدهم در همراهی آمریکا در برجام گفت: تا مساله برجام مطرح شد و چرخش ایران به طرف آمریکا صورت گرفت، طبیعی بود واکنش چینی‌ها این باشد که سرد برخورد کنند. چینی که به تحریم‌های آمریکا بها نمی‌داد و خودش در مواردی تحریم آمریکا هم هست، تحریم‌های آمریکا علیه ما را رعایت می‌کرد. چرا؟ چون ما کشور متعهد به چین نیستیم. وقتی متعهد نیستیم روابط راهبردی بلند مدت نداریم. طبیعی است بگویبد هرچه شد، شد. وقتی در منطقه قدرتمند شویم چه بسا مطلوب چین هم هستیم. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که آیا اعضای مجمع از پاسخ‌های ظریف و جنیدی دو عضو هیأت دولت حاضر در جلسات بررسی لوایح چهارگانه در مجمع قانع شدند، تصریح کرد: خیر. سوالاتی مطرح بود؛ از جمله اینکه ما اگر به این دو کنوانسیون بپیوندیم تعهد می‌دهید که اوضاع اقتصادی ما بهتر شود؟ می‌گفتند: نه. این صریح عبارت جناب آقای ظریف در جلسه مجمع بود. می‌گفت نه، چون این بخشی از خواسته ایشان است و هنوز ممکن است خواسته‌های دیگری داشته باشند. تازه اگر به اجماع برسند به نتیجه می رسیم. ما می‌گفتیم راهی باز کردیم تا در این دوران و تحریم‌ها گذران معیشت کنیم؛ اگر به این لوایح بپوندیم این راه هم دچار مشکل می‌شود.

رسولی: وظیفه اصلاح‌طلبان نسبت به رئیسی نقد صادقانه است

حسن رسولی چهره سیاسی اصلاح طلب گفت: ما اصلاح طلبان وظیفه مان نسبت به دولت آقای رئیسی، نقد صادقانه، دلسوزانه و مشفقانه است نه تنها در مورد آقای رئیسی بلکه درباره سایر مسائلی که در ایران و اطراف ایران می‌گذرد.چهره سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به اینکه دولت رئیسی برای موفقیت این سفرهای استانی و میدانی، چه اقداماتی باید انجام دهد.

وی گفت: در مورد آقای رئیسی و دولتشان ابتدا باید کمی فرصت بدهیم تا سیاست‌هایش را دنبال و هدفگذاری کند و خط مشی خود را بیان کند؛ بنابراین، باید مدت زمانی بگذرد و از نگاه بنده در این فرصت کوتاه با انجام یک سفر و دو مصاحبه قابل ارزیابی نیست.

کد خبر 518532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.