مجید عموچی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: از جمله راهکارهای دستیابی به یک نظام شهری پایدار، اصلاح نظام حمل و نقل شهری است بدین منظور نیاز است برنامهریزان و مدیران شهری طرحها و برنامههایی را این راستا در نظر بگیرند.
وی افزود: از جمله اقدامات در راستای اصلاح نظام حمل و نقل اصلاح کالبد و نحوه طراحی شهری است به نحوی که طراحی شهری بیشتر محله محور باشد.
این کارشناس ارشد راه و ترابری خاطرنشان کرد: زمانی که در طراحی شهر محلههای شهری مبنا محور برنامهریزی و طراحی قرار میگیرد، به نوعی رفت و آمدهای مکرر شهروندان نیز کاهش مییابد که این خود فشار و حجم مسافر بر سیستم حمل و نقل شهری را کاهش میدهد.
عموچی تاکید کرد: این مهم خود به تنهایی و با طراحی شهری محقق نمیشود بلکه نیاز است زیرساختهای دیگری در قالب شهر هوشمند فراهم بیاید تا همه اینها به صورت سیستمی تعداد سفرهای شهروندان را کاهش دهد.
وی تصریح کرد: هوشمندسازی شهرها در ایران هنوز به طور کامل و جامع پیاده سازی نشده و نیاز است اقدامات زیادی در زمینههای فرهنگی، آموزشی و ساختاری انجام بگیرد تا در بازه زمانی مشخصی تأثیرات خودش را بر افزایش کیفیت و ارتقا کارایی سیستم حمل و نقل شهری داشته باشد.
این کارشناس ارشد راه و ترابری اضافه کرد: اختلاط کاربری در نقاط مختلف شهر موجب میشود تا شهروندان نیازهای تجاری، آموزشی، تفریحی و تا حد ممکن درمانی را تا شعاع مشخصی از محل سکونت خود برطرف کنند و از تردد با وسیله نقلیه شخصی و یا استفاده از حمل و نقل عمومی بپرهیزند.
عموچی ادامه داد: البته این دلیلی بر بی توجهی به درخواست شهروندان برای افزایش تعداد خطوط یا ارتقای کیفیت خدمات رسانی ناوگان حمل و نقل عمومی نیست زیرا گسترش و توسعه شهر طی سالهای اخیر این امر را ضرورت بخشیده است با این حال توجه به هوشمندسازی و توسعه محله محور نیز در کنار آن باید مورد توجه باشد.
نظر شما