تلاش‌های امام موسی صدر تهدیدی برای کشورهای استعماری جهان بود

یک کارشناس مسائل لبنان گفت: ر خصوص اهداف معمر قذافی برای ربودن امام‌موسی صدر، موضوعات بسیاری مطرح است اما تلاش‌های امام موسی برای نجات لبنان، تهدیدی برای کشورهای استعماری جهان بود بر همین اساس نمی‌توان گفت که قذافی به تنهایی در ربودن امام موسی صدر نقش داشته است.

مهدی شکیبایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد چهل و سومین سالروز ربوده شدن امام موسی صدر اظهار کرد: امام موسی صدر تأثیر عمیقی در همگرایی جامعه شیعه در لبنان داشت و میان مسلمانان و مسیحیان این کشور وحدت ایجاد کرد. زمانی که وی از حوزه علمیه نجف به بیروت سفر کرد، شیعیان در لبنان وضعیت مناسبی نداشتند.

وی افزود: سیاست‌های خصمانه رژیم صهیونیستی در لبنان باعث شده بود که شیعیان وضعیت مناسبی نداشته باشند زیرا این رژیم در مجاورت لبنان به اشغالگری دست زده بود و بقای خود را در بحران آفرینی تلقی می‌کرد لبنان در آن زمان به عنوان خط مقدم رویارویی دنیای اسلام با رژیم صهیونیستی تلقی می‌شد.

این کارشناس مسائل لبنان تاکید کرد: سیاست‌های خصمانه رژیم صهیونیستی باعث ایجاد جنگ داخلی در لبنان شد و در آن زمان امام موسی صدر به عنوان محور وحدت، نقش آفرینی کرد. تا پیش از امام موسی صدر، شیعیان لبنان به دلیل نبود رهبری کاریزماتیک و مقتدر، عمدتاً به جریان‌های مسیحیت و یا چپ گرایش پیدا کرده بودند.

شکیبایی خاطرنشان کرد: امام موسی صدر موقعیت بی بدیلی برای شیعیان لبنان ایجاد کرد و این موضوع زمینه ساز رویش جایگاه قدرت در لبنان برای شیعیان این کشور شد، در مقابل، نقش وحدت آفرین امام موسی صدر باعث طمع بسیاری از قدرت‌های جهانی شد زیرا وی تمام تهدیدات قدرت‌های جهانی را در لبنان خنثی کرده بود و همین موضوع باعث شد بسیاری از کشورهای توطئه‌گر به ربودن امام موسی صدر فکر کنند.

وی تاکید کرد: در خصوص اهداف معمر قذافی برای ربودن امام‌موسی صدر، موضوعات بسیاری مطرح است اما تلاش‌های امام موسی صدر برای نجات لبنان، تهدیدی برای کشورهای استعماری جهان بود بر همین اساس نمی‌توان گفت که قذافی به تنهایی در ربودن وی نقش داشته است.

این کارشناس مسائل لبنان تصریح کرد: پیروزی انقلاب اسلامی در ایران همچنین وحدت شیعیان در لبنان تهدیدی برای نظام‌های وابسته عربی در منطقه به شمار می‌رفت به همین دلیل رژیم صهیونیستی و آمریکا به واسطه معمر قذافی، امام موسی صدر را ربودند.

کد خبر 518394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.