اصفهان گنجینه ارزشمندی از فرهنگ و هنر است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اصفهان گنجینه ارزشمندی از فرهنگ و هنر است و در آن شخصیت‌های بزرگی در حوزه فرهنگ و هنر پرورش یافته اند. این شهر مانند یک طاق فرهنگی بزرگ در طی قرون مختلف عمل کرده و چهره‌های برجسته فرهنگ و هنر را از سراسر دنیا به خود جذب کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدمهدی اسماعیلی عصر امروز دوشنبه _هشتم شهریور ماه ۱۴۰۰_ در نشست صمیمانه با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان اصفهان، اظهار کرد: خدا را شاکرم که در ابتدای دوران فعالیتم در وزارتخانه توانستم به اصفهان سفر کنم و در جمع فرهیختگان هنر و فرهنگ این استان قرار بگیرم، بنده تجربه سال‌ها افتخار همکاری در حوزه فرهنگ و ارشاد این استان را داشتم.

وی افزود: اصفهان گنجینه ارزشمندی از فرهنگ و هنر است و در آن شخصیت‌های بزرگی در حوزه فرهنگ و هنر پرورش یافته اند. این شهر مانند یک طاق فرهنگی بزرگ در طی قرون مختلف عمل کرده و چهره‌های برجسته فرهنگ و هنر را از سراسر دنیا به خود جذب کرده است. در این راستا بسیاری از مقامات بین المللی، این استان را یک مجمع فرهنگی و هنری دانسته اند و نه تنها نصف جهان بلکه همه جهان تلقی کرده اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: شبیه اعجاب فرهنگی و هنری که در اصفهان وجود دارد در هیچ نقطه‌ای نیست، چراکه در این استان تمامی حوزه‌های فرهنگی و هنری جمع شده است، در سال ۸۸ و در حاشیه سفر استانی هیئت دولت به اصفهان تلاش‌های زیادی در خصوص تصویب اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی انجام دادم. امروزه ریشه‌های اصلی تاریخ و تمدنی انقلاب اسلامی به نوعی در اصفهان نهادینه شده است و در این راستا باید توجه داشت که مکتب اصفهان در حوزه‌های فلسفه و فقهی مانند چشمه جوشانی بوده که تمام تاریخ کشور را سیراب کرده است.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگ و هنر قائل به انحصار نیستیم، چراکه فرهنگ و هنر در این کشور یک تاریخ هفت هزار ساله دارد بر همین اساس اعتقاد ما بر این است که دولت وظیفه تصدی گری ندارد، بلکه وظیفه‌ی وزارتخانه و دولت این است که فضا را برای هنرمندان تسهیل و آن‌ها را در عرصه‌های مختلف فرهنگی حمایت کند. در این راستا تلاش می‌کنیم تا در پایان این چهار سال رشد محسوس در خصوص محصولات هنری رخ دهد.

وی تاکید کرد: در دولت مردمی تمام تلاش خود را جهت ایجاد بستر مناسب برای رشد فضای هنری کشور به کار می‌گیریم و طبیعی است زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد، استان‌هایی مانند اصفهان پیشتاز خواهند بود. امروز به همه ی اهالی فرهنگ و هنر اطمینان می‌دهم که وزارت فرهنگ و ارشاد با همه وجود پشتیبان فعالیت‌های هنری است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: قرار است در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمرکز زدایی انجام شود. در این راستا از مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان در خواست دارم از گروه‌های نخبه در اداره کل استفاده کند و اگر قرار است ممیزی صورت بگیرد لازم است این اقدام توسط اصحاب فرهنگ انجام شود، باید توجه داشت که کشور از وجود نخبگان در حوزه‌های مختلف بهره مند است و بر همین اساس لازم است از وجود آنها استفاده شود.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: به آیت الله رئیسی تاکید کردم در این دوره چهارساله باید اتفاقات درخشانی در حوزه فرهنگ و ارشاد در کشور رخ دهد. متأسفانه شیوع ویروس کرونا آسیب‌های فراوانی را به اهالی فرهنگ و هنر وارد کرد، چراکه تمامی اجتماعات این حوزه از جمله سینما، تئاتر و کنسرت‌ها تحت تأثیر قرار گرفته است و در این راستا اهالی فرهنگ هنر آسیب‌های فراوانی را متحمل شده اند. جبران این خسارت‌ها در دستور کار قرار داده ایم همچنین از امروز واکسیناسیون هنرمندان آغاز شده است و در این راستا ۸۳ هزار هنرمند در سراسر کشور واکسیناسیون شده اند. امیدواریم در یک فرصت محدود و با اولویت، تمامی هنرمندان واکسینه شوند.

وی اضافه کرد: قرار است در جلسه بعدی هیئت دولت بسته حمایتی حوزه فرهنگ و هنری مطرح شود تا امسال بتوانیم به صورت جدی تر حمایت‌های جبرانی در خصوص آسیب‌های کرونایی اهالی فرهنگ و هنر را جبران کنیم. همچنین با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر موضوعات فرهنگی تمام تلاش خود را در جهت ایجاد یک جهش در موضوعات مختلف فرهنگی هنری به کار خواهیم گرفت.

وزیر فرهنگ‌و ارشاد اسلامی تاکید کرد: تلاش خود را در جهت ایجاد فضای انس و دوستی در جریان فرهنگ و هنر کشور می‌کنم و در این راستا برنامه‌های مدونی تهیه شده است. همچنین متأسفانه جای تعجب دارد که تمامی تجهیزات حوزه‌ی انتشارات وارداتی است بر همین اساس در این مدت چهارساله تمام تلاش خود را برای کلی شدن صنعت نشر به کار خواهیم گرفت. امیدواریم با همکاری و انعقاد تفاهم نامه با معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت صمت حوزه نشر از این وضعیت فعلی خارج شود.

اسماعیلی اضافه کرد: خبرنگاران و عکسان خبری از جمله کسانی هستند که علی رغم اینکه در صحنه حضور دارند، اما کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند؛ در همین راستا از مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در خواست دارم که از قشر فرهیخته رسانه‌ای استفاده کنند.

کد خبر 518341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.