مشارکت زمینه اعتماد میان شهروندان و مدیریت شهری را ایجاد می‌کند

یک کارشناس شهرسازی گفت: آگاهی از نیازها و مسائل مردم و بررسی نگرش آن‌ها در میزان نقشی که می‌توانند در رفع مشکلات شهری داشته باشند، زمینه مساعدی برای برقراری ارتباط منطقی و صحیح بین خود شهروندان و نهادهای خدمت رسان به شهروندان فراهم کرده و اعتماد میان شهروندان و مدیریت شهری را برقرار می‌کند.

روشنک احدی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: گسترش چشمگیر شهرنشینی در سال‌های اخیر به ویژه افزایش جمعیت در شهرهای بزرگ، مسائل و مشکلات بسیاری بر جای گذاشته است به نحوی که مدیریت شهری امروزه در شهرهای بزرگ دیگر قادر نخواهد بود با روش‌های سنتی و معمول گذشته این مشکلات را رفع کند و در ارائه خدمات یک سویه موفقیت به دست آورد.

وی افزود: آنچه امروزه توسعه و بهره‌وری خدمات شهری را تضمین می‌کند مشارکت تمامی شهروندان در فعالیت‌های شهری است.

این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: مهم‌ترین سرمایه هر جامعه‌ای منابع انسانی آن جامعه است که برای بهره برداری از آن روش‌های خاصی وجود دارد. مشارکت‌جویی یکی از نیازمندی‌های روحی روانی و منشأ احترام به انسان است. می‌توان گفت مشارکت در زندگی جمعی حق طبیعی قلمداد شده و در دهه‌های اخیر مورد تأکید قرار گرفته است.

وی افزود: مشارکت مردم در اداره امور شهر می‌تواند گوناگون باشد و مردم به واسطه مسئولان مدیریت شهری می‌توانند نقش‌های مختلفی بر عهده گیرند و در مدیریت شهری خود سهیم باشند.

احدی با اشاره به تبعات مشارکت نداشتن شهروندان خاطرنشان کرد: افزایش محدودیت‌ها و مشکلات مدیریت شهری به دلیل افزایش هزینه‌ها و لزوم صرف انرژی زیاد و کاهش تعلق خاطر شهروندان به محل زندگی خود از جمله تبعات مشارکت نکردن شهروندان است.

وی ادامه داد: ضمن این که آگاهی از نیازها و مسائل مردم و بررسی نگرش آن‌ها در میزان نقشی که می‌توانند در رفع مشکلات شهری داشته باشند، برای برقراری ارتباط منطقی و صحیح بین نهادهای خدمت رسان به شهروندان و خود شهروندان زمینه مساعدی فراهم کرده و اعتماد میان شهروندان و مدیریت شهری را برقرار می‌کند.

کد خبر 518222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.