۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۸
تهران چقدر هوشمند شده است

اعضای شورای شهر تهران به گزارش سازمان فاوای شهرداری تهران واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز (‌یکشنبه) شورای شهر تهران به گزارش ارائه شده از سوی سازمان فاوای شهرداری تهران واکنش نشان داده و انتقادهایی را مطرح کردند.

سید جعفر تشکری هاشمی عضو شورای شهر شهر تهران گفت: یکی از موضوعات مطروحه، موضوع «طرح ترافیک» بود که با توجه به نارضایتی گسترده در زمان اجرای طرح، متعاقب آن تخلفات گسترده در سطح شهر، عدم هماهنگی با پلیس راهور و خسارات سنگین مالی به شهرداری تهران را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه سامانه هوشمند زمان‌بندی اتوبوس‌ها در گذشته فعالیت داشت و تمامی خدمات اتوبوسرانی بر اساس برنامه زمان‌بندی ارائه می‌شد، گفت: متأسفانه در حال حاضر این سامانه به طور کامل فعالیت نداشته و عملاً شاهد نقایص در برنامه زمان‌بندی اتوبوس‌ها در شهر تهران هستیم.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به خرابی تجهیزات ترافیکی سطح شهر اظهار کرد: اکنون بسیاری از تجهیزات الکترونیکی و هوشمند ترافیکی شهر اعم از دوربین‌های نظارت تصویری و وسایل هوشمند ترافیکی یا به سرقت رفته‌اند و یا به دلیل نقص فنی، عملاً بلااستفاده شده‌اند که به عنوان مثال می‌توان به مانیتور ایستگاه‌های اتوبوس، شمارشگر تقاطع‌ها و دیگر المان‌های هوشمند ترافیکی اشاره کرد که وضعیت مطلوبی ندارند.

وی ادامه داد: حدود ۱۷۰۰ کیلومتر فیبر نوری شرکت کنترل ترافیک، ۴۰۰ کیلومتر فیبر نوری سازمان فاوا و ۸۰۰ کیلومتر فیبر نوری شرکت مترو و جمعاً ۲۹۰۰ کیلومتر فیبر نوری، فرصت بی‌بدیلی در شهرداری تهران بوده که می‌تواند ارزش‌افزوده خوبی برای شهر تهران ایجاد کند که متأسفانه از ظرفیت موجود فیبر نوری در شهر به خوبی استفاده نشده است.

تشکری هاشمی از اجرای ناقص پارک حاشیه‌ای هوشمند در یکی از مناطق شهر تهران یاد کرد و گفت: متأسفانه طرح پارک حاشیه‌ای در سایر مناطق تهران به مرحله اجرا نرسید است. وی در مورد تراکتش های بلیت الکترونیک گفت در گزارش مدیرعامل فاوا مطرح شد روزانه یک میلیون تراکنش فروش بلیت در سامانه ثبت می‌شود که این عدد با رقم یک و نیم میلیون سفر روزانه ناوگان اتوبوسرانی و مترو همخوانی نداشته و تناقض آمار و اطلاعات در سامانه جای ابهام دارد و سوالی که پیش می‌آید این است که آیا این موضوع ناشی از خرابی سیستم‌هاست؟

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط کرونایی، دورکاری پرسنل و حضور ۷۰ درصدی کارکنان، آیا زیرساخت‌های لازم برای دورکاری و ارائه خدمات به شهروندان فراهم شده است؟

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه تذکرات خود به گزارش ارائه شده از سوی سازمان فاوای شهرداری تهران به حذف نیروهای متخصص، جذب نیروهای جدید و واگذاری‌های متعدد فعالیت‌ها به بخش خصوصی اشاره کرد و یادآور شد: در روزهای پایانی فعالیت شورای پنجم، شاهد استخدام دقیقه نودی در سازمان فاوا بودیم در حالی که دوره فعالیت مدیران پیشین رو به اتمام است اما شاهد فراخوان جذب نیرو از سوی این سازمان هستیم که لازم است در این باره توضیحاتی ارائه شود.

محمد آخوندی عضو کمیسیون برنامه و بودجه پس از استماع گزارش سازمان فاوا شهرداری تهران با بیان اینکه نباید به گونه‌ای واکنش نشان دهیم که گویا کاری صورت نگرفته است، گفت: همه این دستگاه‌ها در کلیت جمهوری اسلامی وجود دارند و ما قرار است در چهار سال آینده اقدامات بزرگ‌تری برای رفع مشکلات مردم انجام دهیم.

میثم مظفر عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران ضمن تشکر از اقدامات سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران گفت: یکی از اهداف فناوری، تکریم ارباب رجوع و حفظ کرامت شهروندان است که بتواند خدمات بدون منت، سریع و توأم با صحت را به شهروندان ارائه کند و از اعمال سلیقه پرسنل اداری اجتناب شود اما متأسفانه سامانه حوزه شهرسازی و به ویژه در بخش صدور پروانه احداث بنا، طراحی پیچیده فرایند ها و تبدیل آن به فناوری و سامانه، اکنون کرامت شهروندان را زیر سوال برده است.

وی افزود: زمانی که این سیستم نبود شهروندان برای صدور پروانه ساخت ممکن بود ۳ یا ۴ ماه معطل بشوند؛ در حالی که با وجود سامانه، هفت ماه و بعضاً یک سال معطل می‌مانند. مساله اصلی در این موضوع طراحی صحیح فرآیندها و معماری سیستم است.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: از آقای جاوید که در این حوزه صاحب نظر هستند و اشراف کامل دارند، تقاضا می‌کنم با تشکیل کارگروه مشترک فی مابین شهرداری و شورا، این سامانه را مورد بازنگری قرار دهند.

وی گفت: فناوری بستری برای کسب درآمد است، اما اینک در کسب درآمد از تراکم مجاز و صدور پروانه یک گلوگاهی ایجاد شده که شهرداری را از جریان کسب درآمد سریع محروم کرده و این مساله از نظر درآمدی اهمیت دارد.

علی اصغر قائمی هم در واکنش به گزارش فرجود مدیر عامل سازمان سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران گفت: مستحضر هستید ما امسال در سال سوم برنامه سوم توسعه شهر تهران قرار داریم و خوشبختانه در احکامی که در هوشمند سازی در برنامه دیده شده به میزان زیادی کمیت‌ها مشخص شده است، حال سوال من این است که با توجه به اینکه شعار دوره پنجم تحقق شهر هوشمند بوده است و اقدامات ستادی در این زمینه صورت گرفته سرجمع میزان تحقق و دستیابی به شهر هوشمند را چقدر ارزیابی می‌کنید و ما به چه میزان موفقیت دست پیدا کردیم؟

وی افزود: رتبه شهر تهران در رتبه بندی بانک جهانی از سال ۸۶ تا ۹۶ از ۱۷۶ به رتبه ۲۵ ارتقا پیدا کرد که ناشی از ساده سازی فرایندهای شهرداری بود اما در ۴ سال گذشته به زیر ۸۰ رسیده علت این افت رتبه را که عمدتاً ناظر بر عملکرد فاوای شهرداری هست در چه بوده است؟

قائمی اظهار کرد: موضوع بعدی را ارجاع می‌دهم به سند برنامه سوم که در بیشتر شاخص‌های کمی صحبت از اس ال ای ۹۹.۹۹۹ شده است این یعنی میزان مجاز قطعی سرویس‌ها در طول سال معادل ۵ دقیقه ۱۵ ثانیه باشد اما در همین سال ۱۴۰۰ دو بار *دان تایم حدود ۱۰ ساعت داشتیم این یعنی اس ال ای به سطح ۹۹.۸ تنزل دادن و این ها به هیچ عنوان با هم تطابق ندارد و امیدوارم در این دوبار داده از اطلاعات ارزشمند شهرداری از بین نرفته باشد.

کد خبر 518100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.