همه خواص زوفا + کاربرد، مضرات و فواید عرق گیاه Hyssop

گیاه زوفا از دسته گیاهان دارویی دارای رنگ بنفش است که در درمان سرماخوردگی، درمان درد گلو، تقویت ایمنی بدن و افزایش گردش خون مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد، خواص، عوارض و مضرات این گیاه از تیره نعناعیان، مورد توجه افراد است.

به گزارش ایمنا، گیاه زوفا یک گیاه درمانی محسوب می‌شود که رنگ بنفش دارد و در سرزمین‌های بومی مدیترانه رشد می‌کند. این گیاه دارای ساقه و برگ‌های درمانی نیز است. بعضی از آنها در تهیه صابون‌ها و انواع سس‌ها نیز کاربرد دارند. گیاه زوفا در درمان بیماری‌ها و سلامت بدن انسان مؤثر است اما مصرف افراطی آن عوارض زیادی را در پی دارد.

گیاه زوفا چیست؟

زوفا یک گیاه باغی است که در درمان بسیاری از بیماری‌ها مؤثر واقع می‌شود. این گیاه دارای رنگ بنفش است و بوته‌ای بلند و باریک دارد، برگ‌های وارونه این گیاه به همراه ساقه آن نیز خواص زیادی را در خود جای داده‌اند. زوفا یک گیاه بومی معطر در مدیترانه است؛ در کتاب‌های سنتی طبی به استفاده از این گیاه حتی در زمان مسیحیت هم اشاره شده است.

‌عرق زوفا

روغنی که از گیاه زوفا تهیه می‌شود، ترکیبات زیستی بسیاری را در خود جای داده است. بوی این روغن به بوی کافور شباهت دارد و ترکیبات آن از برگ‌های خرد شده و ساقه زوفا تهیه می‌شود. لیمونن، رزماریین، اسیدهای کافئیک، فلانوئیدها و مروبین ها از مواردی هستند که ترکیبات زیست فعال را تشکیل می‌دهد.

همه خواص زوفا + کاربرد، مضرات و فواید عرق گیاه Hyssop

روغن زوفا

روغن زوفا دارای خواص ضد ویروسی، ضد باکتریایی و خواص‌های دیگر است. همچنین این روغن به درمان دردهای گلویی با ایجاد خلط کمک می‌کند. تقویت معده، رفع کم خونی، درمان آسم، بهبود سرماخوردگی، بهبود سرفه و افزایش نیرو از خواص استفاده عرق و روغن گیاه زوفا محسوب می‌شود.

خواص گیاه زوفا

گیاه زوفا مانند روغن و عرق این گیاه دارای خواص فراوانی نیز است. این گیاه در درمان آسم و بیماری‌های مربوط به ریه، دردهای گلو و سرما خوردگی نقش زیادی دارد. همچنین باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش و دستگاه قلب نیز می‌شود.

گیاه زوفا در درمان آسم و عفونت‌های ریوی

مصرف دم کرده گیاه زوفا به همراه عسل برای درمان بیماری‌هایی همچون آسم و تنگی نفس مؤثر است. این گیاه در درمان عفونت‌هایی همچون عفونت ریه به علت خاصیت ضد ویروسی و ضد التهابی که دارد، بسیار مفید واقع شده است.

درمان درد گلو و دردهای عضلانی با مصرف گیاه زوفا

زوفا یک گیاه درمانی است که به دلیل وجود آنتی اکسیدان در آن، فرد را از بسیاری از بیماری‌ها خصوصاً بیماری‌های مزمن در امان نگه می‌دارد. این گیاه در درمان سرماخوردگی به علت وجود خاصیت تقویت کنندگی سیستم ایمنی بدن و رفع التهاب و عفونت‌ها مؤثر بوده است. درمان گلو درد و دردهای عضلانی نیز به واسطه مصرف این گیاه صورت می‌گیرد.

زوفا، بهبود بخش عملکرد گوارشی

زوفا از دسته گیاهانی است که با از بین بردن انگل گوارش به هضم بهتر غذا کمک می‌کند. علاوه بر آن، این گیاه در درمان کولیک، گازهای معده و گوارش مفید عمل می‌کند. زوفا با کمک به دفع بهتر ادرار، دستگاه ادراری را بهبود بخشیده و التهاب موجود در آن را رفع می‌کند. علاوه بر آن با رفع انگل‌ها به افزایش اشتها در فرد کمک می‌کند.

همه خواص زوفا + کاربرد، مضرات و فواید عرق گیاه Hyssop

‌افزایش گردش خون با مصرف زوفا

زوفا یک گیاه تقویت کننده ایمنی بدن محسوب می‌شود که علاوه بر ایجاد آرامش و رفع اضطراب‌ها می‌تواند مشکلات قاعدگی مانند علائم سندرم قبل از قاعدگی مانند نوسانات خلقی را تسکین ببخشد، همچنین با ایجاد آرامش و انرژی در بدن به افزایش اکسیژن منجر می‌شود.

کاربرد گیاه زوفا

گیاه درمانی زوفا یک گیاه کاربردی است که در موارد بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. تهیه حشره کش‌ها، نابودی شپش‌ها، آب نبات، سس‌ها، پودینگ ها، طعم دهنده‌ها، رایحه صابون‌ها و عطرها از مواردی ست که گیاه زوفا در تهیه آنها کاربرد دارد. پماد این گیاه به همراه جوشانده و عصاره آن برای درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه مصرف گیاه زوفا

برای تهیه ضماد گیاه زوفا باید گیاه را در طی ۱۵ دقیقه در آب قرار دهید تا خیس بخورند و سپس روی پارچه قرار دهید و آن را مورد استفاده قرار دهید. برگ‌های تازه گیاه زوفا را خرد کنید و آن را روی پوست خود قرار دهید. این یکی از راه‌های استفاده از گیاه زوفا است. برای مصرف این گیاه به صورت جوشانده باید یک قاشق چای‌خوری از این گیاه خشک شده را در ۲/‏۱ فنجان آب به صورت رقیق بریزید و هر‬ روز برای مصرف آن تنها ۲/‏۱ آن فنجان را بنوشید و باقی آن را برای روز دیگر کنار بگذارید.

مضرات و عوارض بیش از حد مصرف گیاه زوفا

گیاه زوفا برای دسته‌ای از افراد ایجاد ممنوعیت می‌کند. این گیاه برای زنان باردار توصیه نمی‌شود چرا که خطر سقط جنین را در پی دارد. بهتر است که مادران شیرده از مصرف این گیاه نیز خودداری کنند. مصرف زیاد این گیاه می‌تواند منجر به افزایش خون، تشنج و آسیب‌های کبدی شود. تورم‌های پوستی و مشکلات تنفسی عوارض آلرژی‌زای این گیاه هستند.

کد خبر 518048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.