توسعه اصفهان با اولویت شهرسازی است یا فرهنگی؟

"شهر زیبا در همه ابعاد، هم در فرهنگ و هم در مسائل اجتماعی و عمرانی رشد یافته است با این حال با توجه به آموزه‌های دینی ما مسائل روحی، اخلاقی و فرهنگی نسبت به مسائل مادی و جسمی در اولویت است."

به گزارش خبرنگار ایمنا، حیات کالبدی شهرها، بدون توسعه فرهنگی نامتعادل بوده و به عبارتی توسعه شهری زمانی پویا خواهد بود که در ارتباط نزدیک با توسعه فرهنگی و بخشی جدایی‌ناپذیر از آن باشد.

توسعه فرهنگی هم علت توسعه و هم معلول آن بوده و محوری‌ترین هدف در توسعه فرهنگی، کمال انسانیت است و سیاست‌گذاران در این زمینه باید تا حد امکان شرایط زندگی خوب شهروندان را با حکمرانی خوب چه در سطح خرد چه در سطح کلان تسهیل کنند که اصلاح ساختارهای هوشمند و الگوی خدمت‌رسانی در حوزه‌های مختلف شهری می‌تواند در این زمینه حائز اهمیت باشد.

بر اساس یافته‌های پژوهش‌محور در حوزه برنامه‌ریزی فرهنگی، حکمرانی خوب بر متغیرهای مختلف توسعه فرهنگی شهرها تأثیر مثبت و مستقیم دارد و گاهی با یک سیاستگذاری درست می‌توان تحولی بزرگ را در شهر ایجاد کرد.

در این میان اصفهان چند سال است که با نگاه «شهروند فرهنگی» سعی دارد به شاخص‌های مهم توسعه فرهنگی دست یابد. رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا درباره رویکرد این کمیسیون و جایگاه فرهنگ در آن صحبت کرده که در ادامه می‌خوانید:

حدود یک ماه قبل از استقرار رسمی شورای اسلامی شهر و پس از آن اعضای شورا فرصت ارزیابی شرایط شهرداری را داشتند، به طور کلی وضعیت را چگونه دیدید؟

در مجموع در مدیریت شهری فعالیت‌ها در حال انجام است و تلاش‌هایی در جهت خدمت رسانی به مردم می‌شود اما می‌تواند بهتر نیز انجام شود. این کار نیاز به آسیب شناسی و شناسایی، رفع کردن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت دارد.

به طور مثال یکی از نقاط قوت هوشمندسازی امور مربوط به شهرسازی است، اما این موضوع تا حد مطلوب فاصله دارد. در این زمینه در پروژه‌های مختلفی سرمایه‌گذاری شده است، اما بعضی از این پروژه‌ها کاربردی نیست و مردم آن طور که باید از آن بهره نمی‌برند و همه اینها به علت نواقصی است که قسمتی از آن به نقص در ارائه خدمات و قسمتی نیز به ضعف در فرهنگ‌سازی برمی‌گردد. مدیریت شهری موظف است آن‌ها را به مردم بشناساند و فرهنگ استفاده از آن‌ها را ترویج دهد لذا باید در این زمینه نیز اقدامات بیشتری انجام شود.

اگر مردم بدانند خدمتی که انتظار دارند را می‌توانند خیلی راحت از منزل خود یا حتی مراجعه به کافی نت محل، بدون نیاز به مراجعه حضوری و اتلاف وقت و بدون قرار گرفتن در معرض بیماری کرونا از شهرداری بگیرند قطعاً آن را از راه دور انجام خواهند داد.

یکی از اولویت‌های ما برای حوزه شهرسازی در شورای اسلامی شهر اصلاح ضوابط دفترچه طرح تفصیلی شهر اصفهان است زیرا ضوابط این طرح در مناطق مختلف وحدت رویه ندارد. در جهت هوشمندسازی و تقویت شهرداری و معضل ترافیک در مناطق ۱۵ گانه نیز باید آسیب شناسی شود همچنین از مواردی که بسیار باید به آن دقت شود برون‌سپاری یا به اصطلاح شهروند سپاری است تا بتوانیم قسمتی از کارهای شهرداری را به دفاتر ارجاع دهیم تا در امور مردم سرعت و سهولت بیشتری شود.

در مواردی مشاهده می‌شود که بسیاری از موضوعات که اشاره کردید در شوراهای شهر تاکید و حتی در سطوح کلان مدیریت شهری نیز رعایت می‌شود اما وقتی به سطح مناطق می‌رسد، انتظار شورا برآورده نمی‌شود برای جلوگیری از این وضعیت چه برنامه‌هایی دارید؟

ببینید بهترین کتاب‌های قانون هم اگر در قفسه باشد و به آن‌ها عمل نشود به کار نخواهد آمد بنابراین ما باید ارتباط خود با معاونت شهرسازی شهرداری را افزایش دهیم و معاونت شهرسازی موظف خواهد بود مصوبات و دستورالعمل‌های شورا را به مناطق ارجاع داده و بر عملکرد شهرسازی در مناطق نظارت داشته باشد. اینکه ما قوانینی را تصویب کنیم ولی بر آن نظارت نداشته باشیم بی‌فایده خواهد بود. اگر نظارت، پیگیری و بازرسی قوی‌تری شود و حتی در موارد رعایت نشده برای آن توبیخ یا به عکس در صورت رعایت آن‌ها تشویق در نظر بگیریم مثمر ثمر خواهد بود.

آیا رسیدگی به پروژه‌هایی که معضلات شهری و فرهنگی آن در چند دوره مدیرت شهری با شدت و ضعف ادامه داشته، در اولویت بررسی قرار می‌گیرد؟

به طور کلی پروژه‌هایی که به هر دلیلی ساکن مانده است باید در قالب تشکیل یک کارگروه اقتصادی بررسی شده و فرصت‌هایی که می‌توان از آن احصا کرد بررسی شود، زیرا رها شدن پروژه‌ها قطعاً به صلاح شهر اصفهان نیست هرچند که اقداماتی در ادوار مختلف برای ساماندهی آن‌ها انجام شده است.

از سوی دیگر قطعاً با توجه به رکودی که در بازار مسکن با آن روبه‌رو هستیم باید منابع مختلفی که می‌توان برای شهرداری جذب کرد را مورد توجه قرار داد، زیرا در زمان رکود، اخذ پروانه و ساختمان سازی کاهش می‌یابد و شهرداری مجبور به استفاده از منابع پایدار است. در کمیسیون اقتصادی شورا نیستم اما این پیشنهاد را به رئیس کمیسیون می‌دهم که کارگروه اقتصادی ویژه بهره برداری شایسته از این پروژه‌ها تشکیل و موانع آن‌ها برطرف شود.

گزینه‌های مطرح شده برای تصدی مسئولیت شهرداری اصفهان ابتدا از ۷۰ نفر آغاز شد و در چند مرحله پالایش شد تا نهایتاً شهردار منتخب به مردم معرفی شود، در طول این مدت آیا در برنامه‌های ارائه شده توسط گزینه‌ها چیزی که بتوان آن را تحول در حوزه شهرسازی یا هوشمندسازی خواند دیدید یا خیر؟

هر کدام از گزینه‌های این مسئولیت، پیشنهاداتی در موضوعات مختلف داشتند و طرح‌هایی را نیز ارائه کردند اما باید توجه داشت که ارائه طرح و عمل به آن دو مقوله مجزا است. تحول در حوزه شهرسازی به میزان زیادی به معاون شهرسازی و رویکرد، افکار و برنامه‌های او بستگی دارد. اگر بخواهد ضعیف عمل کرده و در مسیر رشد و تعالی حرکت نکند طرح و برنامه‌های مدون ثمری نخواهد داشت. ان‌شاءالله اکنون که شهردار مشخص شده، در راستای کشف استعدادهای مدیریتی در بطن شهرداری سعی خواهیم کرد تا طرح‌ها به مرحله عمل و اجرا برسد.

به طور مثال طرح شهرداری هوشمند از سال‌های پیش مطرح شده است اما باید دید چند درصد پروانه‌ها تا کنون با این روش صادر شده است یا نیاز به مراجعه شهروندان تا چه میزان کاهش یافته است. اگر در این زمینه برنامه قابل توجهی ارائه و اجرا شود، می‌توان آن را یک تحول در حوزه شهرسازی اصفهان نامید.

با توجه به اینکه شما هم تحصیلات مرتبط با حوزه شهرسازی و هم سابقه فرهنگی دارید به نظرتان در کدام حوزه خلأ بیشتری در شهر اصفهان دیده می‌شود؟ آیا در شهر اولویت با حوزه شهرسازی است یا فرهنگی؟

در مدیریت یک شهر خوب باید تمام این اولویت‌ها را همزمان و با هم در نظر گرفت و شهر باید در همه زمینه‌ها رشد کند. شهر به منزله یک انسان است که تمام اعضا و جوارح آن نیاز به رشد دارد و نمی‌تواند فقط یک قسمت از آن رشد کند. شهر زیبا در همه ابعاد، هم در فرهنگ رشد یافته است و هم در مسائل اجتماعی و عمرانی؛ با این حال با توجه به آموزه‌های دینی ما مسائل روحی، اخلاقی و فرهنگی نسبت به مسائل مادی و جسمی در اولویت است.

به رشد و تعالی شهر اشاره کردید، در این مسیر مشارکت مردم چه جایگاهی دارد؟

هیچ شهر یا کشوری وجود ندارد که بدون همراهی و کمک مردم به رشد و تعالی رسیده باشد. مردم باید بخواهند و مطالبه کنند. اگر مشارکت مردم وجود نداشته باشد تمام برنامه‌ریزی‌ها با شکست مواجه می‌شود. قطعاً فکر مردم و همت و تلاششان می‌تواند مدیریت شهری را یاری کرده و شهر اصفهان را رشد دهد.

مدتی است در اصفهان شورای معتمدین استقرار پیدا کرده است آیا این ساختار که در جهت جلب مشارکت مردمی است ادامه می‌یابد یا شورای ششم سازوکار دیگری برای مشارکت مردم به کار می‌گیرد؟ 

در زمینه‌های مختلف اگر مردم پشتیبان باشند شهر رشد و توسعه پیدا خواهد کرد. به طور مثال مساجد یا فرهنگسراهایی که در محلات با مدیریت خود مردم حفظ، نگهداری و مدیریت می‌شوند بسیار خوب عمل کرده‌اند. کار وقتی مردمی باشد و مردم آن را به عهده بگیرند بهتر و مفید تر به نتیجه خواهد رسید.

گفته می‌شود چیزی حدود یک هزار نیرو در معاونت فرهنگی مشغول هستند که اگر هر کدام از این نیروها در یک مسجد یا حسینیه یا یک مجموعه فرهنگی اقدامات فرهنگی را به صورت ریشه‌ای پیش ببرند بسیار بیشتر از کار کارمندی مثمر ثمر خواهد بود و فرهنگ چندین برابر رشد خواهد کرد.

آیا از این سخن شما می‌توان چنین اطلاق کرد که بهتر است بودجه فرهنگی به سمت مساجد سرازیر شود؟

تمام بودجه نه، تنها قسمتی از بودجه فرهنگی شهر به کمک مراکز فرهنگی در محلات رفته و بهینه سازی می‌شود. همان طور که اشاره کردم پرداختن به یک بعد و غافل شدن از ابعاد دیگر صحیح نیست و شهر خوب و متوازن شهری است که در همه ابعاد رشد کند.

کد خبر 517970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.