موانع تحقق‌پذیری پروژه‌های کوچک محلات در بافت‌های فرسوده چیست؟

یک معمار و طراح شهری موانع تحقق‌پذیری پروژه‌های کوچک مقیاس محلات در بافت‌های فرسوده را تشریح کرد و گفت: برخی از این مسائل به واسطه وجود مشکلات کلان اقتصادی و اعمال سختگیری‌ها از سوی نهادهای قدرت در این پروژه‌ها رخ می‌دهد.

سایه فرید طهرانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: پروژه‌های کوچک مقیاس شهری در چند سال اخیر به عنوان یکی از راهکارهای ارتقای کیفیت فضاهای همگانی و تأمین خدمات مقیاس محلی در دستور کار سازمان‌های نوسازی شهرداری‌ها قرار گرفته و تحت عنوان پروژه‌های بهسازی محیطی شناخته می‌شود که اغلب در قالب خیابان‌ها، میدانگاه‌های محلی، پاتوق محله‌ها و بوستان‌ها تعریف می‌شود.

وی افزود: این پروژه‌ها توسط دفاتر توسعه محله‌ای و مطابق با نظر شهرداری‌ها و با بررسی نیازها و خواست ساکنان محل پیشنهاد می‌شود و اهداف هر پروژه در آن بر مبنای نیازسنجی‌های صورت گرفته مشخص شده است.

این معمار و طراح شهری تصریح کرد: با وجود تلاش‌های بسیار از سوی گروه‌های دخیل در پروژه‌ها شامل طراحان، کارفرما و شهرداری‌ها، بسیاری از طرح‌های پیشنهادی درگیر مسائل شدند که در نهایت تحقق آنها حتی با وجود مساحت کم و زمان اندک اجرا به مخاطره افتاده است.

وی با بیان اینکه میزان تحقق پذیری این پروژه‌ها را می‌توان در دو بخش مورد بررسی قرار داد، افزود: بخش نخست بررسی اجرا شدن یا نشدن پروژه‌ها و دوم پاسخگویی طرح به اهداف مدنظر پروژه پس از بهره‌برداری و استفاده گروه‌های هدف از آن است.

فرید طهرانی افزود: بررسی گام دوم نیازمند پژوهش گسترده است، اما بسیاری از پروژه‌ها در همان گام نخست نیز با چالش‌هایی روبرو است به طوری که اجرا نمی‌شوند یا در صورت اجرا مطابق با طرح مصوبه اجرا نمی‌شود و یا حتی در نیمه راه رها می‌شود. این مشکلات ناشی از مجموعه مسائلی است که در مراحل مختلف انجام پروژه پیش پای طراحان و مجریان طرح‌ها قرار می‌گیرد.

این معمار و طراح شهری ادامه داد: بخشی از این مسائل را می‌توان آغاز پروژه پیش از حل مسائل حقوقی، تغییر نظرات گروه‌های ذی‌نفوذ پس از تصویب طرح و در حین اجرای پروژه، مشکلات مربوط به پیمانکار ذیصلاح، نبود هماهنگی به موقع با ادارات و سازمان‌های ذی‌ربط نظیر ادارات آب، برق و گاز، پرداخت نشدن به موقع مطالبات پیمانکاران و تطابق نداشتن طرح پیشنهادی با طرح اجرا شده عنوان کرد.

وی با بیان اینکه برخی از این مسائل به واسطه وجود مشکلات کلان اقتصادی و اعمال سختگیری‌ها از سوی نهادهای قدرت در این پروژه‌ها رخ می‌دهد از این رو چگونگی رفع بخشی از آنها در کوتاه مدت از سوی متولیان جای سوال است، گفت: آنچه در راستای رفع موانع پیش رو می‌تواند تأثیرگذار باشد اصلاح بخشی از ساختار اجرایی پروژه‌ها در ارتباط با ایجاد نظم در پیگیری مطالبات و هماهنگی با سایر ارگان‌های ذی‌ربط و حضور متولیان طرح‌ها از جمله سازمان نوسازی شهرداری‌ها از ابتدا تا انتهای پروژه‌ها هم در فرآیند طراحی و هم در فرآیند اجرایی پروژه است.

طهرانی خاطرنشان کرد: چنانچه مشاور و طراح پروژه به عنوان ناظر عالیه در فرایند اجرای طرح‌ها حضور داشته باشد، بسیاری از مشکلات طرح در حین اجرا با راه‌حل‌های طراحانه رفع خواهد شد.

کد خبر 517905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.