مردم بیماری تب کریمه‌ کنگو را جدی بگیرند

رییس اداره دامپزشکی ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به افزایش دما و وجود کنه مردم از خرید گوشت از مراکز غیربهداشتی خودداری کرده و بیماری تب کریمه‌کنگو را جدی بگیرند.

به گزارش ایمنا،  سید محمدامین حسینی در مورد شیوع بیماری تب کریمه کنگو اظهار کرد: با توجه به فصل گرما و ازدیاد فعالیت کنه‌ها از شهروندان درخواست داریم تا این بیماری را جدی گرفته و از انجام اقدامات خطرآفرین مثل کشتار غیر مجاز، تماس با خون و ترشحات دامی آلوده، استفاده از گوشت گرم و تازه‌ای که دوره‌ی پیش سرد را نگذرانده، خودداری کنند.

وی با بیان اینکه بعضی از مراکز عرضه دام در ایرانشهر غیر بهداشتی است، گفت: اگر شرایط بهداشتی برای ذبح دام رعایت نشود به طور مداوم امکان ابتلاء و شیوع محدود وجود دارد بنابراین نیاز است مردم از ذبح دام در خانه و خارج از کشتارگاه‌ها به صورت جدی پرهیز کنند.

رئیس اداره دامپزشکی ایرانشهر تصریح کرد: اصولاً این بیماری مشترک انسان و دام از طریق کنه‌ها و حیوانات اهلی به انسان منتقل می‌شود اما در حیوانات علائم مشهودی نشان نمی‌دهد. البته قدرت سرایت و واگیری بیماری بسیار بالاست و طغیان‌های ناگهانی در جامعه و همه‌گیری‌های ناگهانی در بیمارستان‌ها دارد.

حسینی اضافه کرد: چنانچه فردی با دام سر و کار دارد، هنگام کار از وسایل محافظت فردی از قبیل دستکش، ماسک، چکمه و لباس کار مناسب و عینک استفاده کند و بعد از انجام کار روزانه دست‌ها، وسایل و البسه کار را شستشو داده و ضدعفونی کند. همچنین دامداران نسبت به سمپاشی جایگاه‌های نگهداری دام و بدن دام‌ها اقدام کرده و به هیچ‌وجه کنه‌ها را با دست از روی بدن دام جدا و یا له نکنند.

وی خاطرنشان کرد: خرید گوشت از قصابی‌های مجاز با مهر دامپزشکی، نگهداری گوشت تازه در یخچال به مدت حداقل ۲۴ ساعت قبل از تکه کردن آن، رعایت نکات بهداشتی در زمان تکه کردن گوشت و ذبح دام با نظر دامپزشک در کشتارگاه‌های مجاز و بهداشتی از جمله راه‌های پیشگیری از ابتلاء شده به تب کریمه کنگو است.

منبع: ایرنا

کد خبر 517798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.