"ایمنی" مظلوم واقع شده است

معاون امور اجتماعی و فرهنگی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه برای افزایش آگاهی مردم، از فضای مجازی می توان استفاده کرد، گفت: فضای مجازی فضایی نامحدود است و هر کسی در راستای اهداف خود در آن گام بر می‌دارد پس اگر کسی باور ایمنی نداشته باشد باز هم به سوی یادگیری ایمنی نمی رود.

به گزارش ایمنا، رسول هلالی در خصوص استفاده از فضای مجازی برای افزایش آگاهی شهروندان در حوزه ایمنی اظهار کرد: فضای مجازی زمینه‌ای است که می‌توان از آن برای افزایش سطح فرهنگ ایمنی استفاده کرد و آموزش‌های بسیاری را از این طریق به جمعیت منتقل کرد. اگر از این ظرفیت به درستی استفاده شود و آموزش‌های ایمنی از این طریق به درستی منتقل شود می‌توانیم شاهد یک پرش در افزایش فرهنگ ایمنی باشیم؛ اما این اتفاق الزاماتی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها وجود باور ایمنی است.

وی با تاکید بر لزوم وجود باور ایمنی در میان مردم افزود: مردم انگیزه و باورهایشان را از فضای مجازی برداشت می‌کنند. فضای مجازی فضایی نامحدود است و هر کسی در راستای اهداف خود در آن گام بر می‌دارد؛ پس اگر کسی باور ایمنی نداشته باشد باز هم به سوی یادگیری ایمنی در این فضا نمی‌رود. به همین جهت با وجود اینکه می‌توان در خصوص افزایش آگاهی مردم از زمینه فضای مجازی استفاده کرد، اما باید همزمان باور افراد نیز در این زمینه تغییر کند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی آتش نشانی تهران گفت: متأسفانه ایمنی مظلوم واقع شده است و دلیل آن هم عدم وجود باور ایمنی است. هیچکس نمی‌تواند بپذیرد که خطر برای هر کسی وجود دارد.

هلالی با اشاره به حوادث آسانسوری که پس از قطعی برق که طی مدت گذشته رخ داده گفت: زمانی که رخ دادن این حادثه افزایش پیدا کرد، جمعیت زیادی از جامعه آن را تجربه کردند و به اهمیت دانستن نکات ایمنی درباره آن پی بردند. از زمانی که باور ایمنی در خصوص اهمیت حادثه آسانسور پیش آمد، آموزش‌های مربوط به آن، راه خود را در فضای مجازی پیدا کرد. این مثال نشان می‌دهد که اگر باور نداشته باشیم که ممکن است حادثه برای ما نیز اتفاق بیفتد به دنبال آن نمی‌رویم و بر عکس اگر به باور ایمنی برسیم، در پی دانستن نکات ایمنی نیز خواهیم رفت.

وی ادامه داد: فرهنگ‌سازی هم زمان نیاز دارد و هم نیاز دارد که برای آن هزینه شود. این در حالی است که ریل گذاری درست برای مبحث ایمنی بسیار ضروری است. باید برنامه ریزی بلند مدت و هزینه آن تأمین شود. در حال حاضر اعتقاد و باور سازمان آتش نشانی بر این است که باید این ریل گذاری به درستی انجام شود و به آموزش شهروندی اهمیت ویژه‌ای دهیم.

وی ادامه داد: متأسفانه نتوانستیم با سازمان‌های دیگر همکاری خوبی در این زمینه داشته باشیم؛ چرا که اکثراً می‌خواهند نتیجه را سریع به دست بیاورند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی آتش نشانی تهران اظهار کرد: باید یک موج سنگین در رابطه با فرهنگ‌سازی در خصوص ایمنی اتفاق بیفتد تا همه درباره ایمنی صحبت کنند. پس از وقوع حادثه پلاسکو توجه‌ها به ایمنی بیشتر شد اما متأسفانه اتفاقی که پس از پلاسکو رخ داد هیجانی بود و پس از مدتی دوباره ایمنی اهمیت خود را از دست داد.

وی گفت: کرونا برای ما هم تهدید بود و هم فرصت چرا که باعث شد که متوجه شویم از فضای مجازی می‌توان به درستی استفاده کرد. بسترهایی را برای کلاس‌های مجازی و.. آماده کردیم که در حال تولید محتوا برای آن نیز هستیم.

منبع: ایسنا

کد خبر 517597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.