لاوروف: بدون ایران و پاکستان مذاکرات جامع درباره افغانستان دشوار است

وزیر امور خارجه روسیه با محکوم کردن انفجارها در کابل گفت، بدون حضور ایران و پاکستان مذاکرات جامع درباره افغانستان دشوار است.

به گزارش ایمنا سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری با لوئیجی دی‌مایو همتای ایتالیایی خود تسریع تلاش‌ها برای تشکیل دولت فراگیر افغانستان را خواستار شد.

لاوروف در نشست خبری پس از دیدار با دی‌مایو در ایتالیا ضمن محکوم کردن «حملات ترویستی» روز پنجشنبه در افغانستان و ابراز همدردی با خانواده بازماندگان گفت: باید از اتفاقات رخ داده در عراق، لیبی و حالا افغانستان درس گرفت. تلاش برای تحمیل ارزش‌های دیگران بر برخی ملت‌ها، اقدامی خطرناک است و امیدوارم سیاست‌مداران این درس را گرفته باشند.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: در وضعیت کنونی، تأمین امنیت مرزهای جنوبی روسیه اهمیت بالایی دارد و در دستورکار قرار دارد. یکی از عواقب اتفاقات افغانستان، به راه افتادن موج مهاجرت است و این مسئله در کنار نحوه برقرار کردن ثبات در افغانستان یکی از محورهای کلیدی است.

لاوروف درباره دیدار با همتای ایتالیایی گفت: ارزیابی خود درباره اقدامات رهبران اتحادیه اروپا که همچنان خط مشی ضد روسی را دنبال می‌کنند، به اشتراک گذاشتم. در مورد مسئله اوکراین، ما نیز معتقدیم مفاد توافق مینسک باید اجرا شوند. توهمات درباره شبه‌جزیره کریمه باید متوقف شوند زیرا این منطقه بخشی از خاک روسیه است.

دی‌مایو نیز در این نشست خبری گفت: محور اصلی گفت‌وگوی امروز ما تحولات افغانستان بود. ما به این جمع‌بندی رسیدیم که تلاش‌ها میان همه کشورها و بازیگران منطقه را هماهنگ کنیم.

او ضمن محکوم کردن «حملات تروریستی» روز پنجشنبه افغانستان گفت: مسکو یکی از مهم‌ترین بازیگران در کنترل اوضاع بوده و فقط از طریق همکاری جهانی می‌تواند وضعیت [در افغانستان] را بهبود بخشید.

دی‌مایو افزود: دیدگاه ایتالیا این است که اولویت تلاش‌ها در افغانستان باید حمایت از شهروندان و حقوق بشر و مبارزه با تروریسم باشد. بعد از آن باید به مسئله مهاجران و دیگر اولویت‌ها رسیدگی کرد.

وزیر امور خارجه ایتالیا گفت که کشورش به عنوان رئیس دوره‌ای گروه بیست آمادگی دارد درخصوص مسائل مختلف جهانی با روسیه رایزنی داشته باشد و یکی از این مسائل که مسکو در آن نقش محوری دارد تحولات لیبی است.

دی‌مایو در این‌باره گفت: ما بر ضرورت تداوم گفت‌وگوها در لیبی و خروج تمام نیروهای خارجی از این کشور گفت‌وگو کردیم.

او همچنین گفت در دیدار با لاوروف بر نگرانی‌های ایتالیا درباره مسئله «الکسی ناوالنی» مخالف غربگرای دولت روسیه و اختلافات در زمینه اوکراین تأکید کرده است.

در ادامه، خبرنگاری پرسید با توجه به نزدیک شدن اتمام عملیات خروج از افغانستان توسط آلمانی‌ها، انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها، آخرین هواپیمای ایتالیایی چه زمانی کابل را ترک می‌کند؟ سوال دیگر اینکه با توجه به کانال‌های ارتباطی روسیه با طالبان، گروه بیست چه نقشی برای روسیه در نظر دارد؟

دی‌مایو در پاسخ گفت: به آقای لاوروف گفتم که روسیه نقش مهمی در هماهنگی تلاش‌های بین‌المللی در قبال افغانستان دارد. در نشست اضطراری گروه بیست که قرار است به زودی برگزار شود قصد داریم از کمک‌های روسیه بهره‌مند شویم. ما تمامی شهروندان ایتالیایی را از افغانستان خارج کردیم. علاوه بر این چهارصد و نود شهروند افغان را نیز خارج کرده‌ایم. بنابراین آخرین پرواز ساعات آینده عملیات ما را به اتمام می‌رساند.

لاوروف نیز ضمن تأکید بر لزوم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان متذکر شد: ما نه فقط با طالبان بلکه با تمام کشورهای منطقه و همچنین با آمریکا، چین و پاکستان گفت‌وگوهایی داشته‌ایم. توقف گفت‌وگوها تخاصم را در پی داشته است.

او در ادامه گفت: ما آمادگی داریم از توافق آمریکا و طالبان حمایت کنیم که متأسفانه اجرایی نشد. باید دید گروه بیست چه مکانیسمی برای بازگشت به مذاکرات در نظر خواهد داشت. برای ایتالیا مبارزه با تروریسم اولویت پنجم است ولی ما باید اول از امنیت متحدانمان در آسیای مرکزی اطمینان یابیم.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: پاکستان و ایران عضو گروه بیست نیستند و بدون آن‌ها دشوار است که مذاکرات جامعی داشته باشیم.

دی‌مایو در پاسخ به سوالی درخصوص مقابله با تبدیل شدن افغانستان به مأمن تروریست‌ها گفت: یاد گرفته‌ایم که باید رویکردی جامع در مبارزه با تروریسم داشته باشیم. اگر وضعیت اقتصادی و رفاه در کشوری بهبود یابد، تهدیدهای تروریستی در آن کاهش می‌یابد بنابراین ما در تعیین اولویت‌های خود اشتباه نکرده‌ایم.

کد خبر 517495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.