انتخاب شهردار کاربلد، مستقل و شوراباور؛ کلید توسعه اراک

با آغاز به‌کار دوره ششم شوراهای شهر و تعیین شهرداران جدید در شهرهای سراسر کشور بار دیگر بحث تاثیرگذاری تصمیمات و عملکرد شهرداران در توسعه و مدیریت شهری و به دنبال آن کیفیت زندگی شهروندان به بحث داغ این روزها تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اغلب کلانشهرهای کشور شهرداران آینده خود را شناخته‌اند و مشخص شده است که کلید اداره این شهرها به دست چه کسی است. در این میان کلانشهر اراک هنوز نفر اول شهرداری نشناخته و اعضای شورای شهر همچنان در حال بررسی گزینه‌ها هستند.

بدین سبب واکاوی ویژگی‌های شهردار آینده اراک می‌تواند دست مردم و اعضای شورا را برای مطالبه هرچه بیشتر از شهردار آینده پرتر کند و به راحتی بتواند دریافت که عدول از کدام ویژگی‌ها و شاخص‌ها می‌تواند ابزاری برای انتقاد و نظارت بر عملکرد شهردار باشد. شهرداری که باید بداند در شهری مدیریت را به عهده خواهد گرفت که موانع بسیاری سر راه اوست؛ موانعی که با نگاه به فعالیت شهرداران گذشته به خوبی دیده می‌شود.

شهردار باید توانایی ایجاد هماهنگی با شورا را داشته باشد

سعید نادری سخنگوی سابق شورای اسلامی شهر اراک، در خصوص این شاخص‌ها می‌گوید: از ویژگی‌های عمومی که شهردار باید از آن برخوردار باشد می‌توان به برخورداری از تجربه کافی و تخصص لازم در یکی از رشته‌های مرتبط با مدیریت شهری، پاک دستی و شورا باوری اشاره کرد. شورا باوری از این جهت حائز اهمیت است که هم شورا، شهردار را بپذیرد و هم شهردار بتواند تعاملات سازنده‌ای را با شورا شکل دهد.

او می‌افزاید: اگر شهردار توانایی ایجاد هماهنگی با شورا را نداشته باشد از درون شورا برای شهردار زاویه ایجاد شده و موانعی ایجاد می‌شود و این امر کار مدیریت شهر را مشکل کرده و آسیب‌های بسیاری را به شهر تحمیل می‌کند.

نادری ادامه می‌دهد: با بیان اینکه شهردار همچنین باید فردی خستگی ناپذیر باشد چرا که مدیریت شهر کاری شبانه روزی است، اظهار کرد: انتخاب شهردار متفاوت از انتصاب یک مدیر دولتی است زیرا یک مدیر دولتی باید بودجه اختصاص یافته برای سازمان مدیریتی خود را هزینه کند اما سازمان شهرداری میزان اعتبارات لازم برای هزینه‌هایش را باید از درون سازمان تأمین کند.

این کارشناس شهری اضافه می‌کند: شهردار آینده اراک در ابتدا باید تفکری اقتصادی داشته باشد زیرا شهرداری نهادی است که اساس آن بر درآمد و هزینه استوار است، شهردار تا زمانی که نتواند درآمد لازم را کسب کند طبیعتاً نمی‌تواند به اجرای برنامه‌های خود بپردازند، شورا نیز باید به این مورد توجه داشته باشد.

او اضافه می‌کند: مهمترین نکته‌ای را که برای انتخاب شهردار در نظر می‌گیرد بهره‌گیری فرد منتخب از تفکر اقتصادی و آگاهی از شیوه‌های اداره بنگاه‌های اقتصادی بزرگ است چرا که شهردار باید برای شهر و شهرداری درآمد کسب کند و در صورتی که شهردار در این امر توانمند نباشد و بدون ذهنیتی اقتصادی به مدیریت شهر بپردازد تمام برنامه‌های شهری دچار چالش خواهد شد.

نادری معتقد است: شهردار کلیددار یک شهر است و فرد منتخب باید شخصیتی کاریزماتیک بوده و از قدرت کافی برای اداره یک شهر برخوردار باشد و با قاطعیت در برابر نهادهایی که نسبت به شهرداری احساس برتری دارند ایستادگی کند، در واقع هیچ رویدادی در شهر نباید بدون نظر شهردار رخ دهد که این امر مستلزم بهره‌گیری فرد منتخب شهرداری اراک از شهامت و جسارت مدیریتی است.

شهردار آینده اراک از اتخاذ تصمیمات بزرگ نهراسد

او تاکید می‌کند: شهردار آینده اراک نباید از اتخاذ تصمیمات بزرگ و تعیین کننده هراس داشته باشد، یکی از چالش‌هایی که مدیریت شهرهای کشور با آن مواجه است ضعف در تصمیم‌گیری بجا و بهنگام است که موجب هدر رفت منابع خواهد شد.

نادری اضافه می‌کند: موضوع دیگری که بسیار حائز اهمیت است، قدرت شهردار برای برنامه‌ریزی در خصوص آینده شهر در چهار سال آتی است، یکی از چالش‌هایی که مدیریت شهری با آن مواجه است روزمرگی است و فرد منتخب برای جایگاه شهرداری باید از ذهنی خلاق و آینده‌نگر و بلندپروازانه برخوردار باشد تا بتواند برای چهار سال با هماهنگی شورا یک برنامه جامع برای مدیریت شهری در نظر بگیرد.

او می‌گوید: شهردار یک کلانشهر باید از نگاهی همه جانبه برخوردار باشد و هیچ یک از ابعاد مدیریت شهری از نظر او دور نباشد؛ برای نمونه یکی از معضلات اصلی اراک مانند دیگر شهرهای کشور غفلت از چالش‌های اجتماعی و فرهنگی است، شهردار الزاماً نباید متخصص در این امور باشد اما باید در این زمینه‌ها از دیدگاه‌های درستی برخوردار باشد.

سخنگوی سابق شورای اسلامی شهر اراک ادامه می‌دهد: آشنایی کامل با وظایف و مأموریت‌های شهرداری نیز از دیگر مشخصه‌های شهردار یک کلانشهر است و شهرداری که تجربه کافی در امور شهری را داشته باشد می‌تواند وظایف خود را به درستی به انجام برساند.

شهردار آینده در برابر فشارها قاطعانه برخورد کند

محمدابراهیم عباسی که پیش‌تر در شورای چهارم اراک به عنوان عضو حضور داشت و با تصمیم دیگر اعضای شورا به عنوان شهردار این شهر انتخاب شد نیز از تجارب خود در این عرصه، اینگونه می‌گوید: شهرداری ذاتاً یک واحد خدماتی است که مدیر آن نزدیک به ۴۵۶ وظیفه را بر عهده دارد، طبیعتاً کسی که مسئولیت این مجموعه را به عهده می‌گیرد باید انسان توانمندی باشد تا بتواند این همه وظایف را مدیریت کند و به سرانجام برساند بنابراین هرچقدر این مدیریت ضعیف‌تر باشد قطعاً در انجام خدمات نارسایی‌های بیشتری ایجاد خواهد شد.

او معتقد است: فرد منتخب در ابتدا باید سابقه مدیریتی داشته باشد و مدتی در واحدهای مشابه چون سازمان‌های وابسته شهرداری در سمت‌های مدیریتی فعال بوده باشد زیرا وظایف شهرداری توسط سازمان‌های تابع به انجام می‌رسد و شهردار باید بتواند بین تمام این سازمان‌ها و شهرداری‌های مناطق هماهنگی ایجاد کند چون در غیر این صورت خلأ مدیریتی در اداره شهر ایجاد خواهد شد.

عباسی اضافه می‌کند: پاک دستی شهردار منتخب باید در سوابق پیشین وی به اثبات رسیده باشد، چرا که ماهیت مجموعه شهرداری به گونه‌ای است که در صورت قصور مدیران، احتمال بروز فساد در آن بسیار بالا است به همین منظور پاک دستی شهردار یکی از شاخص‌های مهم در انتخاب فرد مناسب این جایگاه است. شجاعت از دیگر ویژگی‌های فردی است که فرد منتخب برای مدیریت یک شهر باید از آن برخوردار باشد تا در برابر فشارهای مختلف قاطعانه برخورد کرده و در تصمیم گیری های خود با ثبات بیشتری عمل کند.

او خاطرنشان می‌کند: شهردار منتخب اراک باید تخصص لازم برای اداره این شهر را داشته باشد و در رشته‌های مرتبط شهری و فنی تحصیلات عالی را گذرانده باشد چرا که در غیر این صورت مدیریت ضعیفی شکل خواهد گرفت و ممکن است برخی از افراد سودجو در امور شهری دست به سو استفاده بزنند. علاوه بر این کسی که به عنوان شهردار یک شهر انتخاب می‌شود باید تجربه اجرایی کافی در زمینه تحصیلات خود داشته باشد.

شهردار نباید وامدار کسی باشد

عباسی ادامه می‌دهد: شهرداری یک مجموعه سیاسی نیست، بلکه دستگاهی خدماتی است. شهردار منتخب حتی اگر وابسته به گروه یا جناح سیاسی خاصی باشد، نباید دیدگاه سیاسی خود را در اجرای وظایف شهری داخل کند، مدیر مجموعه‌ای چون شهرداری باید تمام هم و غم خود را در جهت خدمت رسانی به تمام شهروندان متمرکز کند و در صورتی که فرد منتخب برای این جایگاه وابسته به یک جناح سیاسی باشد این امر ممکن نخواهد شد چون تصمیمات مدیریتی تحت تأثیر از یک گروه خاص اتخاذ می‌شود.

شهردار ضمن همکاری و تعاملی که با دیگر مسئولین شهر دارد، نباید وامدار کسی باشد. فرد منتخب برای این جایگاه باید توانمندی ایجاد ارتباطی خوب با تمام دستگاه‌های خدمات رسان را داشته باشد چرا که اجرای امور شهری وابسته به هماهنگی و همکاری تمام این دستگاه‌ها بوده و این مهم وقتی محقق خواهد شد که شهردار ضمن ایجاد تعامل، وامدار هیچ فرد یا ارگانی نباشد.

او شورا باور بودن را از دیگر ویژگی‌های مهم شهردار می‌داند و ادامه می‌دهد: شهردار باید در کنار دفاع از لوایحی که به شورا ارائه می‌دهد، در برابر مصوبات شورا مطیع بوده و نباید با اعضای شورای شهر دچار چالش و درگیری باشد. او باید بتواند از طرح و لوایح خود در شورا به طور منطقی و قوی دفاع کند در غیر این صورت طرح ارائه شده به اندازه کافی قوی نبوده که نتوانسته نظر اعضای شورا را جلب کند. شهردار نباید خود را در جایگاهی برتر از اعضای شورای شهر تصور کند، این امر باعث موفق نشدن وی و ایجاد اختلافاتی خواهد شد که افراد سودجو بیشترین سو استفاده را از آن خواهند برد.

کد خبر 517316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.