۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
مضرات نمک بیشتر است یا فواید آن؟

یک پژوهش جدید از آثار مثبت نمک بر خلاف تحقیقات سابق سخن می‌گوید.

به گزارش ایمنا، تا کنون بارها بیشتر شنیده بودیم که زیاده روی در خوردن غذاهایی که میزان بالایی نمک دارد ما را در معرض بسیاری از خطرات سلامتی قرار داده و به بیماری‌های مزمن مبتلا می‌کند.

بارها سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است که مصرف نمک فشار خون را بالا می‌برد و بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد؛ همچنان که نمک در طول دهه‌ها متهم به آسیب رساندن به سلامتی بود و شهرت بدی کسب کرده بود؛ اما حال طبق پژوهشی که از سوی کانادایی‌ها انجام شده و در پایگاه روزنامه آلمانی «دی ولت» بازتاب یافته، عکس این مسأله اثبات شده است.

بر اساس این پژوهش، محققان کانادایی به این نتیجه رسیدند مصرف زیاد نمک ضرر کمتری نسبت به آنچه پیشتر تصور می‌شد، دارد و افرادی که از نوعی رژیم غذایی استفاده می‌کنند که نمک کمی دارد، بیشتر در معرض مرگ زودهنگام هستند.

بر پایه این گزارش، نظریه حداکثر پنج گرم نمک (کلرید سدیم) که از سوی سازمان جهانی بهداشت توصیه شده، امروز دیگر لغو شده است. ۵ گرم نمک غذا یا یک قاشق کوچک نمک، تنها دو گرم سدیم دارد.

حال بر اساس پژوهش دانشمندان کانادایی از دانشگاه مک مستر که نتایج آن در مجله معتبر پزشکی «لنست» به چاپ رسیده است، حداکثر ۱۲ گرم نمک روزانه برای سلامتی کاملاً بی ضرر است.

محققان کانادایی در پژوهش خود که ۹۴ هزار و ۵۰۰ نفر از سنین مختلف در ۱۸ کشور جهان را در طول هشت سال مورد بررسی قرار دادند، نتوانستند ثابت کنند نمک اثر سویی بر افراد آزمایش شده دارد؛ بلکه حتی آن‌ها در این مطالعه خطر ابتلاء به سکته مغزی یا حمله قلبی را همچنان‌که پیش از این در خصوص مصرف زیاد نمک شایع بود، مشاهده نکردند.

یکی از اعضای این پژوهش اظهار کرد: دلیل قانع کننده‌ای برای اینکه نشان دهد افرادی که به میزان متعادل سدیم مصرف می‌کنند، باید برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی و سکته مغزی آن را کاهش دهند، وجود ندارد.

این پژوهش همچنین می‌گوید کاهش شدید نمک خطر ابتلاء به سکته قلبی را افزایش داده و به تبع آن میان مرگ و میر افزایش می‌یابد؛ بنابراین خوردن نمک به شکلی متعادل برای سلامتی امری مفید به شمار می‌رود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کد خبر 517274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.